בבואנו, אנשי החינוך להתחיל תהליך היכרות מעמיק עם תלמיד, עלינו להתחיל מבירור פנימי
באשר למניעים שלנו...
האם אנו מזהים צורך מיוחד אצל התלמיד?
האם התלמיד מרגיש את הצורך?
האם הצורך הוא שלנו מול התלמיד?
מה מעורר את הצורך שלנו?
מי השותפים שלנו?

תהליך היכרות אישית
היכרות אישית בתפיסת ההכלה
הינה תהליך משמעותי ומתמשך המאפשר היכרות
מעמיקה עם התלמיד, קביעת כוונות ודרכי פעולה
בכיתה ובגן.
התהליך מתאים לכל תלמיד ותלמידה ובמיוחד
לתלמידים זכאי שירותי חינוך מיוחדים הלומדים
בחינוך הרגיל ולתלמידים הזקוקים למענים ייחודיים.
למה תהליך היכרות אישית?
במערכת החינוך בישראל, כמו במערכות חינוך אחרות בעולם, לומדים תלמידים עם יכולות מגוונות וצרכים שונים.
הכלה של כל התלמידים במערכת החינוך והשתלבות בה הן ערך ראשון במעלה. חברה המכילה את כל פרטיה מעמיקה את
התובנה של גיוון ושל העושר הטמון בו.
כל אדם שונה מרעהו, כל אחד ניחן ביכולות ולו צרכים, משאלות ומאוויים. על מנת לחגוג את המגוון הזה עלינו להכירו לעומק
וכאן נכנס תהליך היכרות אישית.
עקרונות מנחים
תהליך היכרות אישית עם תלמיד מתחיל מתהליך אישי של המורה באשר למניעים ולצרכים שהוא מזהה.
התהליך מבוסס על הדדיות ושותפות עמוקה בין המורה, התלמיד והוריו.
מומלץ להתחיל מהתבוננות על החוזקות, העדפות של התלמיד בתחומים שונים ובחירותיו האישיות של התלמיד ומתוכן ניתן להמשיך לקביעת יעדים, כוונות ומטרות.
קיימת חשיבות לזיהוי צרכיו של התלמיד בתחומים שונים אך יש לשמור על איזון בין הצרכים שאנו מזהים לרצונותיו וחלומותיו האישיים.
במהלך שגרת הלימודים נמצא הזדמנויות שונות להעמקת ההיכרות במסגרת החינוכית ומחוץ לה.
התהליך הינו דינאמי ומתמשך ויש חשיבות להמשכיות ותיעוד.
היכרות מעמיקה ברמת הפרט עשויה להוות תשתית לבניית תוכנית קבוצתית או כיתתית ובעצם להתפתח למוקד כיתתי.