חפש ב:

בניית תוכנית אישית

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

הגדרת יעדים אישיים ובירור הדרכים להשגתם, ליווי המהלך ומשוב על ההתקדמות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך
  • המורה יכול/ה להחליט לבנות תוכנית אישית עבור תלמיד/ה מסוימ/ת בכיתה אשר זקוק/ה לכך בנקודת זמן מסוימת לאורך השנה, עבור קבוצת תלמידים או עבור כל תלמידי הכיתה.
  • אפשר להתאים את הפעילות לקביעת יעדים אישיים לימודיים או חברתיים, על פי שיקול הדעת של המורה. ראו כלי לעזרת המורה והתלמיד/ה: תוכנית הלמידה האישית שלי (עמ' 131-130)

מהלך

שלב א: אישי – הגדרת יעדים

  1. המורה תפזר בכיתה רצועות בריסטול אשר על כל אחת מהן כתוב יעד לימודי או חברתי לשיפור.
  2. התלמידים יסתובבו בחדר, יקראו את היעדים השונים ויחשבו מהו היעד שהכי היו רוצים לקדם בחודש הקרוב. אפשר להציע להם לכתוב על פתק את היעד שבחרו.

דוגמאות ליעדים

בתחום הלימודי

  • הגעה סדירה לבית הספר
  • כניסה בזמן לשיעור ..................
  • הגעה עם הציוד הנדרש לשיעור ...............
  • הכנת שיעורי הבית במקצוע ...............
  • עמידה בלוח הזמנים הנדרש להגשת המשימות במקצוע .............
  • הקשבה בשיעור ..................
  • השתתפות פעילה בשיעור ....................
  • תרגול החומר הנלמד במקצוע ................
  • שיפור ההישגים בתחום .......................

בתחום החברתי

  • לשתף פעולה עם חברים
  • לצרף יותר חברים למשחק בהפסקה
  • להכיר חבר/ה חדש/ה
  • להרחיב את מעגל החברים בכיתה/בשכבה
  • לעזור לילדים חדשים/לא-מקובלים להשתלב בכיתה
  • לדבר עם ילדים בכיתה שאני מכיר/ה פחות
  • להצליח לנהל ויכוחים עם חברים בצורה מכבדת
  • לתרום לכיתה מהידע ומהכישרון שלי בתחום ...............

מהלך

מהלך

שלב ב: בקבוצות – מציאת דרכים להשגת היעדים

  1. משתתפים שבחרו באותו יעד, ישבו יחד, יחשבו וישתפו את הקבוצה:
    • מדוע בחרו להתמקד ביעד זה?
    • עם אילו מצבים נאלצו להתמודד בשל אי-העמידה ביעד?
    • מה הקשה עליהם להשיג את היעד עד כה? (עומס, חוסר ידע, קושי בהתארגנות, מחסור בזמן)
  2. התלמידים יכתבו רעיונות לפעולות שיכולות לקדם אותם להשגת היעד שבחרו.

שלב ג: במליאה – איסוף

  1. נציגה או נציג מכל קבוצה ישתפו ברעיונות שעשויים לתרום להשגת היעד.
  2. נקיים דיון כיתתי סביב השאלות:
    • מה יכול לעזור לנו להשיג יעדים לימודיים? 
      (התמדה, לקיחת אחריות, היוועצות עם אחרים, קביעת לוח זמנים ריאלי, חלוקת היעד למשימות קצרות טווח ועוד).
    • במי ובמה זה תלוי?
    • מה יש לעשות להשגת היעד? אילו פעולות ומעשים?

שלב ד: אישי – הכנת לוח חודשי לבניית המסלול האישי להשגת היעדים

המורה תחלק לכל תלמיד/ה צילום של החודש הקרוב בלוח השנה ותבקש:

ד1. סמנו את נקודת המוצא שלכם היום כנקודת יציאה למסע.
      לדוגמה: - אני מאחר/ת כמעט לכל השיעורים בשעה הראשונה ביום הלימודים.
                     - קיבלתי ציון ______ בשיעור _______________  בתעודת המחצית.

ד2. סמנו את תחנת הסיום של המסע בסוף החודש – השגת היעד!
      לדוגמה: - אגיע בזמן לכל השיעורים בשעה הראשונה ביום הלימודים.

 ד3. סמנו את הצעדים והפעולות שתעשו כדי להשיג את היעד
ציינו על גבי לוח השנה מהי הפעולה שתעשו כדי להשיג את היעד? מתי?

        לדוגמה: - אלך לישון מוקדם יותר; אבקש מההורים להעיר אותי יותר מוקדם בבוקר; אסדר את התיק לכל יום לימודים בערב לפני; אצא מוקדם יותר מהבית....
        - אפנה למורה כאשר ארגיש שלא הבנתי משהו בשיעור; אכין את שיעורי הבית; אעזר בחברים ללמידה לפני מבחנים....

  • לגיוון: במקום לוח שנה אפשר לצייר מסלול שבו יפרטו התלמידים את היעד שלהם ואת הדרכים להשגתו.

ד4. מי יכול לעזור לי? 
      סמנו ליד תחנות שונות במסע, מי השותפים שיכולים לעזור בדרך – הורה, מורה, מדריכ/ה, חבר/ה? 
      במה כל אחד ואחת מהם יכול/ה לעזור?

צאו למסע... בהצלחה!

עוד רעיון - למידה בניהול עצמי (SML)

עוד רעיון - למידה בניהול עצמי (SML)

Learning היא גישה המיועדת לפיתוח מיומנויות של למידה בניהול עצמי לאורך כל החיים, ומבקשת לפתח את המודעות של התלמידים לעצמם ולדרכים שבאמצעותן הם לומדים.

בגישה זו כל לומד/ת בונה עם המורה תוכנית אישית (הסכם למידה אישי), על פי נקודות החוזק ואזורי הצמיחה האישיים. התהליכים לבניית התוכנית האישית ולהפעלתה מתרחשים באופן אישי ובקבוצה.

אחד הכלים שבאמצעותם התלמיד/ה בונה את התוכנית האישית בליווי המורה, קרוי: חמש השאלות. בעזרתו התלמיד/ה מתמודד/ת עם הצורך לענות על השאלות – מאיפה באתי? מי אני? לאן אני הולכ/ת? איך אגיע לשם? איך אדע שהגעתי?

ראו בהרחבה:

עוד רעיון - חניכה אישית

עוד רעיון - חניכה אישית

במסגרת תוכנית צועדים יחד בבית הספר אמי״ת בלבב שלם בירוחם, כל תלמיד מתנסה בעבודה אישית על בחירת אתגר לעבודה עצמאית. בחירת האתגר, מעקב אחר התקדמות העבודה האישית שלו וסיכום תקופתי מבוצעים על ידי חניכה אישית של כל תלמיד עם מורה מלווה צמוד החונך אותו במהלך השנה.

בעזרת החונך האישי, כל תלמיד מאתר בתחילת השנה מיומנות חברתית שהוא מתקשה בה, ובמהלך השנה התלמיד עובר תהליך בהקשר אישי זה.

סרטונים

קביעת מטרות לפרט ולקבוצה
קביעת מטרות לפרט ולקבוצה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.