חפש ב:

בניית תוכנית אישית

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

הגדרת יעדים אישיים ובירור הדרכים להשגתם, ליווי המהלך ומשוב על ההתקדמות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בניית תוכנית אישית תיעשה עבור תלמיד/ה מסוימ/ת ותתמקד ביעדים לימודיים או חברתיים בהתאם לצורך.

ראו כלי לעזרת המורה והתלמיד/ה: תוכנית הלמידה האישית שלי

מהלך

שלב א: אישי – הגדרת יעדים

  1. המורה תפזר בכיתה היגדים המציגים יעד לימודי או חברתי לשיפור.
  2. התלמידים יסתובבו בחדר, יקראו את היעדים השונים ויעמדו ליד היעד שהם רוצים לקדם בחודש הקרוב.

שלב ב: בקבוצות – שיח על היעד ועל הדרכים להשגתו

משתתפים שבחרו באותו יעד, ישבו יחד, יחשבו וישתפו את הקבוצה:

  • מדוע בחרו להתמקד ביעד זה?
  • מה הקשה עליהם להשיג את היעד עד כה? (עומס, חוסר ידע, קושי בהתארגנות, מחסור בזמן)
  • מה יכול לעזור להם להשיג את היעד? (התמדה, לקיחת אחריות, היוועצות עם אחרים, קביעת לוח זמנים ריאלי, חלוקת היעד למשימות קצרות טווח ועוד)

שלב ג: במליאה – איסוף

  • שיתוף: נציגי הקבוצות ישתפו בדברים עליהם שוחחו.
  • סיכום: מה עלול להקשות על השגת יעדים? מה עשוי לסייע בהשגת יעדים?

שלב ד: אישי – הכנת המסלול האישי להשגת היעד

כל אחד ואחת מהתלמידים יקבלו דף עליו משורטט לוח מסלול שיש בו נקודת התחלה – "המצב שלי כיום", נקודת סיום – "המצב שלי בסוף החודש" ושלטים.

התלמידים יציינו במסלול:

  • נקודת ההתחלה – המצב שלי כיום, לדוגמה: אני מאחר/ת כמעט בכל בוקר
  • נקודת הסיום (היעד) – המצב שלי בסוף החודש, לדוגמה: הצלחתי להגיע בזמן בכל בוקר
  • שלטים – פעולות שאעשה במטרה להשיג את היעד, לדוגמה:
    • אלך לישון מוקדם יותר
    • אבקש מההורים להעיר אותי מוקדם יותר בבוקר
    • אסדר את התיק לכל יום לימודים בערב לפני
    • אצא מוקדם יותר מהבית 

שלב ה: ליווי, משוב ורפלקציה

מפגש אישי
במסגרת השעה הפרטנית, או בכל מועד אחר, התלמידה תציג למורה את היעד ואת המסלול שהכינה.
השיחה תתמקד ב:

  • תיאור המצב כיום
  • הקשיים והצרכים
  • החוזקות וההצלחות
  • השותפים שיכולים לעזור בדרך להשגת היעד
  • הפעולות היעילות ושאינן יעילות
  • בקשות והצעות של התלמיד/ה
  • קביעת מועדים למפגשים נוספים

עוד רעיון - למידה בניהול עצמי (SML)

עוד רעיון - למידה בניהול עצמי (SML)

גישה המפתחת ניהול עצמי תוך חיזוק המודעות של התלמידים לעצמם ולדרכים שבאמצעותן הם לומדים.
כל לומד/ת בונה עם המורה תוכנית אישית (הסכם למידה אישי), על פי נקודות החוזק ואזורי הצמיחה האישיים.
אחד הכלים שבאמצעותם בונים התלמיד/ה והמורה את התוכנית האישית הוא חמש השאלות:

  1. מאיפה באתי?
    השאלה מתמקדת בתמונות ילדות, בהצלחות בעבר שיכולות להיות בסיס ומנוף להתקדמות נוספת.
  2. מי אני?
    השאלה מתמקדת בזהות העצמית של כל תלמיד/ה, באיתור אזורי החוזק והצמיחה של התלמידים, ובזיהוי תחומים הזקוקים לחיזוק ונקודות לשיפור.
  3. לאן אני הולכ/ת?
    השאלה מתמקדת בהגדרת המטרות של התלמיד/ה לעתיד רחוק יותר, ובניסוח יעדים לעתיד הקרוב.
  4. איך אגיע לשם?
    השאלה מובילה לכתיבת תוכנית למידה אישית של התלמיד/ה, הכוללת מרכיבים כגון פעולות וארגון זמן. בשלב זה גם נחתם חוזה אישי.
  5. איך אדע שהגעתי?
    בדיקת היעדים להשגת המטרות ומדדי ההצלחה, הגשמת חוזה – טבלת מעקב ותחזוקת החוזה.

ראו בהרחבה: כלי להגדרת יעדים ובניית תוכנית אישית: חמש השאלות
וגם: כלי לזיהוי חוזקות על ידי התלמיד/ה

סרטונים

קביעת מטרות לפרט ולקבוצה
קביעת מטרות לפרט ולקבוצה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.