יצירת סיפור אישי לכל ילד והתעוררות הסיפור לחיים.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן
כותבת הפרקטיקה: הילה גלבנדורף, גן סביונים, קריית ביאליק
גניה סיגאוי, מדריכה לצמצום פערים בשפה, ירושלים
יצירת סיפור אישי לכל ילד והתעוררות הסיפור לחיים.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן
כותבת הפרקטיקה: הילה גלבנדורף, גן סביונים, קריית ביאליק
גניה סיגאוי, מדריכה לצמצום פערים בשפה, ירושלים
במהלך יום הלימודים בגן, הילדים מקשיבים לסיפורים ונחשפים ללשון הספרותית, למגוון ז'אנרים ולמבנה הסיפור. הם גם מתנסים ביצירת סיפורים אישיים, משתפים בחוויות, ברגשות ובמחשבות. לעיתים הילדים מנסים לכתוב ולאייר את סיפוריהם, אך יש כאלה המתקשים בכך, ויצירתם מוגבלת ביכולתם להעביר מסרים ברורים לשאר ילדי הגן.
הפרקטיקה נועדה לסייע לגננות ולצוותי החינוך לקדם את תחום השפה והאוריינות בגן, תוך כדי מתן מקום לביטוי אישי לכל ילד ופיתוח מיומנויות שפתיות התומכות בכשירות לשונית ויכולת לספר סיפור.
העבודה עם הבינה המלאכותית מאפשרת לגננת לתעד את הסיפורים של הילדים באמצעות הקלטות, יצירת הסכתים (פודקסטים), ספרים דיגיטליים ואיורים – אשר מתווספים לספרייה דיגיטלית בגן, המשמשת את כל ילדי הגן וההורים.
באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים
שפה ואוריינות
קידום הכשירות הלשונית: טיפוח ועידוד הילדים להרחיב את התיאור ולהשתמש באוצר מילים מגוון ומדויק.
מכוונות לספר: קידום היכולת לספר סיפור עלילתי לכיד, הבנת המשמעות של איור בסיפור.
שפה-אומנות-מדע וטכנולוגיה: שימוש בבינה מלאכותית לשיפור יכולות שפתיות, יצירת איורים, שילוב קטעי מוזיקה ואפקטים קוליים, והקלטת הסכתים (פודקאסטים) להעמקת החוויה הסיפורית.
תהליך הוצאת הסיפור לאור מציג לילדים רצף של שלבים מדורגים, החל מרעיון ראשוני, הרחבת העלילה והתיאורים, הכנת איורים, ועד כריכת הספר או הקלטת הסיפור ויצירת הסכת (פודקאסט).
כל שלב כולל תתי-תהליכים של יצירת תוצר, דיוק, וחזרה לשיפור, עד לקבלת תוצאה משביעת רצון.
במקרים שבהם הילדים רוצים לתאר באופן מעמיק יותר את הדמויות או את הסביבה, הם יכולים לחקור וללמוד עליהן לפני ובמהלך תהליך העבודה.
טיפוח החשיבה היצירתית והדמיון, קידום היכולת להבחין בין עיקר וטפל, שכלול היכולת להפיק תוצרים מקוריים, רלוונטיים ובעלי ערך.
העצמת הביטחון העצמי ופיתוח היכולת לעמוד בפני קהל ולהציג.
תקשורת אישית ומקרבת בין ילדי הגן על ידי הקשבה, עידוד ומתן משוב חיובי על עשייה ויצירתיות.
שימוש בטכנולוגיה ובינה תוך ניצול פלטפורמות דיגיטליות לצרכים מגוונים כמו יצירת איורים לספר והקלטת פודקאסט.
למידה המעודדת אוטונומיה וחופש בחירה, תוך מתן הזדמנות שווה לכל ילדי הגן להיות שותפים בתהליך, וקידום תחושת המסוגלות שלהם. התהליך מתחשב בצרכים וברצונות הילדים, מלווה באמפתיה וברגישות, ומציג את תוצריהם בדרך מכבדת ומתגמלת.
העשרת הספרייה בגן בסיפורים יצירתיים של הילדים, המאפשרים לכל באי הגן להיחשף ליצירותיהם.
הגננת והילדים יושבים יחד, והילדים מחברים סיפור מתוך דמיונם. הגננת שואלת שאלות מנחות ומעודדת את הילדים להוסיף תיאורים ולהרחיב את העלילה. לאחר מכן מתקיים שיח שבו מחלקים את הסיפור לאפיזודות (התרחשויות) ומחליטים על אפשרויות לאיור לכל אפיזודה. הגננת מסכמת את השיח, מקריאה אותו לילדים ומקבלת את אישורם לכך שההבנה משקפת את כוונתם.
הגננת כותבת פרומט (משימה) המתאר את האיור הרצוי לכל אפיזודה ומייצרת בעזרת הבינה המלאכותית כמה אופציות איוריות. הילדים בוחרים את האיורים המתאימים ומדייקים פרטים במידת הצורך. אפשר גם להתייעץ עם הבינה המלאכותית לבחירת אפקטים קוליים שילוו את הסיפור, בהתאם לדמיונם של הילדים.
בשלב זה, הילדים והגננת יכולים לבחור בין שתי אפשרויות ליצירת גרסה דיגיטלית של הסיפור:
הגננת יוצרת קוד QR המוביל להקלטת הסיפור, כך שהילדים יוכלו לסרוק אותו ולשמוע את הסיפור שוב בכל זמן. הקוד משולב בספרייה הדיגיטלית של הגן ונשלח גם להורים, כדי לאפשר חוויה חוזרת בבית.
הילדים עולים ל'במת אומנים' בגן ומספרים את הסיפור האישי שלהם בפני קהל חברים. זהו רגע מרגש ומעצים שמאפשר לכל ילד לשתף ביצירתו, להרגיש את התמיכה של חבריו ולחוות את גאוותו על היצירה הייחודית שיצר.
ביטוי אישי: הפרקטיקה מאפשרת לגננת להכיר היטב את הילדים במפגש אישי אינטימי שבו כל ילד וילדה יכולים להשמיע את קולם, לדמיין ולהביא לידי ביטוי בסיפור את תחומי העניין שלהם, העדפותיהם וסגנונם האישי.
ילדי הגן שותפים פעילים במהלך הלמידה, מלבד בניית הסיפור האישי, שהוא פרי דמיונו של כל ילד והוא נבנה מתוך המרחב הבטוח של הילד ועולמו הפנימי. הילדים חושבים כיצד להחיות את הסיפור וכל ילד בוחר לעצמו את המודל הנכון בעבורו. למשל, בחירה באיור פיזי או ייצור דמויות מתוך הסיפור בנגרייה ובקרטוניה, דיבוב הדמות ואף יצירת סרטונים ועוד. כלומר כל ילד בוחר כיצד ליישם את הרעיונות ולבטא את רצונותיו.
קהילתיות: שיתוף ההורים בחוויה ואירועים כגון "במה חמה" והאזנה לסיפורים.
יזמות ויצרנות: חשיבה על רעיונות יצירתיים להחייאת הסיפורים הן על ידי שימוש בבינה המלאכותית והן על ידי יצירת הדמויות בדרכים מגוונות אחרות בסדנת היצירה ובנגרייה.
תהליך יצירת הסיפורים מחייב מרחב שיאפשר שיח נעים ללא הסחות דעת, רצוי בספריית הגן.
חשוב שהמרחב יהיה אינטימי ומזמין, יאפשר לגננת לשבת בנוחות עם הילד וליצור קשר עין. כדאי שהמרחב לא יהיה במקום רועש ומרכזי. כדאי להימנע מגירויים שיסיחו את דעתם.
אמצעים הנדרשים לפעילות:
- מחשב נייד או טאבלט של הגננת
- אביזרים שיכולים לשמש לכתיבה ולאיור הסיפורים
- אמצעים טכנולוגיים להקלטת הסיפור והוספת קובצי קול
לאחר הכנת הסיפורים והקלטת הפודקסט יש צורך בטאבלט שיאפשר את קריאת ה-QR קוד והאזנה לסיפור.
תהליך יצירת הסיפור מביא לידי ביטוי את עולמו הפנימי של הילד ומדמיונו האישי.
צוות הגן צריך להקצות זמן אישי לכל אחד מהילדים. רצוי לשלב את המועד בסדירות העשייה בגן לאורך השנה ולתכנן בהתאם.
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.