דלג אל

מעבדת חיות דמיוניות

ai

פרקטיקת למידה המקדמת פיתוח חשיבה יצירתית וטכנולוגית באמצעות יצירת זנים דמיוניים של בעלי חיים, מבוססת על ידע מדעי קודם ושימוש בכלי בינה מלאכותית.

פרקטיקות בתיווך צוות הגן.

כותבת הפרקטיקה: אורטל מלמד, 'גן אורי', קיבוץ גבת.

לשם מה?

הפרקטיקה נועדה לסייע לגננות ולצוותי חינוך לעודד ילדים לחקור תכונות וסביבות חיים של בעלי חיים שונים באמצעות תהליכי חקר ומקורות מידע מגוונים וליצור תוכן באמצעות כלים דיגיטליים ובינה מלאכותית.

באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים

ידע בתחומי ליבה

  • שפה ואוריינות
    הרחבה והעשרה של אוצר מילים וטיפוח כישורי שיח.
  • מדע וטכנולוגיה
    רכישת ידע על בעלי חיים וסביבת המחיה שלהם, וידע על שימוש בכלים טכנולוגיים דיגיטליים.

ידע בין תחומי

רכישת ידע בין תחומי הכולל יצרנות טכנולוגית, מדעים ופיתוח שפה על ידי תכנון ועיצוב דמויות של בעלי חיים ובחירת חומרים בהתאם למאפייני בעלי החיים.

ידע תהליכי

הבנת תהליך ההמצאה ויצירת זנים דמיוניים של בעלי חיים, הכולל חקר תכונות בעלי חיים, איסוף מידע ממקורות שונים, ניתוח המידע, המצאת בעל חיים דמיוני ובניית סביבה דיגיטלית ופיזית המתארת את בית הגידול וההתנהגות של בעל החיים.

מיומנויות קוגניטיביות

  • אוריינות שפתית: פיתוח היכולת להשתמש בשפה למגוון מטרות תקשורתיות, כגון ניסוח רעיונות ודעות בצורה בהירה, ואת היכולת לנהל שיח עם אחרים.
  • חשיבה יצירתית ופיתוח חשיבה ביקורתית: פיתוח היכולת לבחון מידע, לזהות תכונות פיזיות והתנהגותיות של בעלי חיים, ולהמציא בעלי חיים דמיוניים תוך שימוש בדמיון ויצירתיות.
  • אוריינות דיגיטלית: שימוש בפלטפורמות דיגיטליות וכלי AI לשם איסוף מידע יצירת תכנים דיגיטליים - בעלי חיים דמיוניים בליווי ובתיווך המבוגר.

מיומנויות תוך-אישיות

פיתוח תחושת מסוגלות אישית, ביטחון עצמי ויכולת ביטוי עצמי. הילדים מפתחים את היכולת שלהם לבטא רעיונות, להתמודד עם אתגרים ולהאמין ביכולת שלהם ליצור ולהצליח.

מיומנויות בין-אישיות

עבודה שיתופית, תקשורת והקשבה. הילדים לומדים לעבוד יחד בקבוצות, לחלוק רעיונות ולהקשיב לדעות של אחרים.

מיומנויות גופניות-בריאותיות

הבנת התנהגות של בעלי חיים בהקשר לבריאות ולשמירה על כושר גופני. הילדים יכולים ללמוד כיצד בעלי חיים שומרים על בריאותם באמצעות פעילות גופנית, תזונה ומנוחה. כמו כן, אפשר לשלב משחקי תנועה המדמים את צורת ההתקדמות והתנהגות של בעלי חיים שונים, כדי לעודד פעילות גופנית ובריאות.

ערכי מורשת קהילתיים

עידוד שיתוף פעולה בין הילדים, יצירת תחושת שייכות לגן וטיפוח הערכה הדדית.

ערכים סביבתיים

הבנת חשיבות שמירת הטבע והסביבה ולמידה על בעלי חיים וסביבתם.

אהבת הדעת וחדוות למידה

עידוד סקרנות, רצון ללמוד ולחקור, והנאה מתהליך הלמידה.

שלב ראשון: חקר תכונות בעלי חיים

הגננת והילדים יחקרו יחד תכונות של בעלי חיים המעניינים את הילדים, תוך התמקדות במבנה הגוף, דפוסי התנהגות, מאפייני סביבת המחיה ויחסי הגומלין בטבע, תוך בחינת הקשר בין מאפייני הסביבה למבנה גופו של בעל החיים. לצורך החקר ישתמשו הילדים בספרי עיון כמו אנציקלופדיות לילדים, מגדירים, אטלסים וספרי צילום, וכן באתרים ייעודיים כמו ויקיפדיה והאקדמיה הלאומית למדעים. החקר יתקיים בקבוצות קטנות, וכל קבוצה תתמקד בבעל חיים מסוים על פי בחירת הקבוצה. בסיום תהליך החקר כל קבוצה תציג את ממצאיה בפני כלל הילדים, וכך תתרום להעשרת הידע הקבוצתי.

שלב שני: השוואת תכונות בין בעלי חיים

הילדים יעסקו בחקר תכונות של בעלי חיים תוך שימוש בכלים מגוונים כמו 'שמש מחשבות' לצורך סיעור מוחות וטבלאות השוואה שיבחנו מאפיינים, כגון צבע, גודל, סוג מזון וסביבת מחיה של כל בעל חיים שנחקר. הפעילות כוללת השוואת הנתונים שנאספו, ומטרתה להעמיק את ההבנה לגבי המאפיינים הייחודיים של כל בעל חיים. המטרה המרכזית היא לקדם אוריינות מדעית על ידי עידוד שיח מדעי, הרחבת הידע והבנת טקסטים מדעיים, ובמקביל לקדם את השפה והאוריינות של הילדים.

שלב שלישי: יצירת בעלי חיים דמיוניים

כל קבוצה תוזמן להמציא בעל חיים דמיוני בעל תכונות פיזיות והתנהגותיות ייחודיות. הילדים יתבקשו לתאר את בית הגידול של בעל החיים הדמיוני ואת התנהגויותיו, תוך דגש על פיתוח הדמיון והיצירתיות. המטרה העיקרית היא לפתח מיומנות חשיבה ביקורתית על ידי עידוד הילדים להעריך מידע באופן עצמאי, לבחון את הידע הקיים ואת הידע החדש שהם יוצרים במהלך התהליך.

שלב רביעי: יצירת דגם מוחשי של בעל החיים הדמיוני

הילדים ישתמשו בחומרים מגוונים כמו פלסטלינה, חימר, נייר, צבעים וחומרים פתוחים מגוונים הנגישים לילדים ליצירת דגם מוחשי של בעל החיים הדמיוני שאותו הם המציאו. כל קבוצה תציג את הדגם בפני שאר הילדים ויתקיים דיון על תכונות בעלי החיים הדמיוניים ועל הסביבות שבהן הם חיים. המטרה היא לעודד יצירתיות ופיתוח הדמיון, תוך שימוש בחומרים השונים בסדנה.

שלב חמישי: יצירת תמונה של בעל חיים דמיוני באמצעות כלי בינה מלאכותית

הילדים יתארו את בעל החיים הדמיוני שיצרו באמצעות פורמטים מוגדרים ויזינו את התיאורים לצ'ט בינה מלאכותית בליווי ובתיווך של הצוות. העבודה עם כלי הבינה המלאכותית תתבצע בליווי מבוגר בלבד, כדי להבטיח שימוש בטוח ויעיל בכלים הטכנולוגיים. לאחר מכן התמונות הדיגיטליות שייווצרו יוצגו בפני הקבוצה, ויונחה דיון על בעלי החיים הדמיוניים ותכונותיהם. המטרה המרכזית היא לקדם חשיבה טכנולוגית, הכוללת פתרון בעיות, חשיבה יצירתית ושימוש בכלים טכנולוגיים-דיגיטליים.

עוגן מוביל

  • ביטוי אישי:
    הפרקטיקה מאפשרת לילדים להביע את עצמם, לבטא את הרעיונות, המחשבות והרגשות.

עוגנים נוספים

  • קהילתיות: הפרקטיקה מעודדת עבודה שיתופית בקבוצות קטנות, שבה הילדים לומדים לעבוד יחד, לשתף פעולה ולתמוך זה בזה. התהליך מחזק את תחושת השייכות לגן ולחברה.
  • יזמות: הפרקטיקה מעודדת את הילדים להיות יזמים ופעלנים. הילדים מתבקשים לחשוב על רעיונות יצירתיים, לחקור, להמציא וליישם אותם בפועל. הפרקטיקה מטפחת את היכולת לחשוב באופן עצמאי ולפתור בעיות בצורה יצירתית.
  • יצרנות: הפרקטיקה מקדמת שימוש בכלים ליצירה ולהפקת תוצרים מוחשיים ודיגיטליים. הילדים לומדים להשתמש בחומרי גלם ובכלי עבודה שונים, הפעילות תורמת להבנת החשיבות של יצרנות ויצירתיות בתהליך הלמידה.

ארגון המרחב

  • מרחב סדנה פתוח ועשיר בחומרי יצירה ובכלי עבודה מאפשר לילדים להתנסות בתהליכי יצירה והבעה עצמית.
  • מרחב מחשב: ייעודי לעבודה עם כלים טכנולוגיים ובינה מלאכותית בליווי ובתיווך מבוגר, מאפשר יצירת תכנים דיגיטליים ותמונות.
  • מרחב טכנולוגי דיגיטלי: רצוי שיכלול מחשב נייד או נייח, טאבלט, מקרן ומסך. המרחב צריך להיות נגיש, זמין ונוח לשימוש עבור הגננת והילדים.
  • מוקדים מעודדי חקר בגן, כגון תצפית ציפורים, בית גידול של חרקים, אקווריום ועוד, מאפשרים לילדים לערוך תצפיות בבעלי חיים ולבחור בהם כנושא החקר.

ניהול זמן

  • סדר יום גמיש מאפשר תהליך רציף לביצוע רעיונות והשגת מטרות.
  • חלוקת זמנים נכונה מאפשרת הקצאת זמן מותאם להתנסות בכל שלב של הפרקטיקה.
  • הוראות ברורות לביצוע השלבים יתמכו ביעילות של ניהול הזמן.

תוכן

  • חשוב שבחירת נושא החקר תהיה מותאמת לשלב ההתפתחותי של הילדים ולתחומי העניין שלהם.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.