פרקטיקת למידה המקדמת פיתוח חשיבה יצירתית וטכנולוגית באמצעות יצירת זנים דמיוניים של בעלי חיים, מבוססת על ידע מדעי קודם ושימוש בכלי בינה מלאכותית.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן.
כותבת הפרקטיקה: אורטל מלמד, 'גן אורי', קיבוץ גבת.
פרקטיקת למידה המקדמת פיתוח חשיבה יצירתית וטכנולוגית באמצעות יצירת זנים דמיוניים של בעלי חיים, מבוססת על ידע מדעי קודם ושימוש בכלי בינה מלאכותית.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן.
כותבת הפרקטיקה: אורטל מלמד, 'גן אורי', קיבוץ גבת.
הפרקטיקה נועדה לסייע לגננות ולצוותי חינוך לעודד ילדים לחקור תכונות וסביבות חיים של בעלי חיים שונים באמצעות תהליכי חקר ומקורות מידע מגוונים וליצור תוכן באמצעות כלים דיגיטליים ובינה מלאכותית.
באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים
רכישת ידע בין תחומי הכולל יצרנות טכנולוגית, מדעים ופיתוח שפה על ידי תכנון ועיצוב דמויות של בעלי חיים ובחירת חומרים בהתאם למאפייני בעלי החיים.
הבנת תהליך ההמצאה ויצירת זנים דמיוניים של בעלי חיים, הכולל חקר תכונות בעלי חיים, איסוף מידע ממקורות שונים, ניתוח המידע, המצאת בעל חיים דמיוני ובניית סביבה דיגיטלית ופיזית המתארת את בית הגידול וההתנהגות של בעל החיים.
פיתוח תחושת מסוגלות אישית, ביטחון עצמי ויכולת ביטוי עצמי. הילדים מפתחים את היכולת שלהם לבטא רעיונות, להתמודד עם אתגרים ולהאמין ביכולת שלהם ליצור ולהצליח.
עבודה שיתופית, תקשורת והקשבה. הילדים לומדים לעבוד יחד בקבוצות, לחלוק רעיונות ולהקשיב לדעות של אחרים.
הבנת התנהגות של בעלי חיים בהקשר לבריאות ולשמירה על כושר גופני. הילדים יכולים ללמוד כיצד בעלי חיים שומרים על בריאותם באמצעות פעילות גופנית, תזונה ומנוחה. כמו כן, אפשר לשלב משחקי תנועה המדמים את צורת ההתקדמות והתנהגות של בעלי חיים שונים, כדי לעודד פעילות גופנית ובריאות.
הגננת והילדים יחקרו יחד תכונות של בעלי חיים המעניינים את הילדים, תוך התמקדות במבנה הגוף, דפוסי התנהגות, מאפייני סביבת המחיה ויחסי הגומלין בטבע, תוך בחינת הקשר בין מאפייני הסביבה למבנה גופו של בעל החיים. לצורך החקר ישתמשו הילדים בספרי עיון כמו אנציקלופדיות לילדים, מגדירים, אטלסים וספרי צילום, וכן באתרים ייעודיים כמו ויקיפדיה והאקדמיה הלאומית למדעים. החקר יתקיים בקבוצות קטנות, וכל קבוצה תתמקד בבעל חיים מסוים על פי בחירת הקבוצה. בסיום תהליך החקר כל קבוצה תציג את ממצאיה בפני כלל הילדים, וכך תתרום להעשרת הידע הקבוצתי.
הילדים יעסקו בחקר תכונות של בעלי חיים תוך שימוש בכלים מגוונים כמו 'שמש מחשבות' לצורך סיעור מוחות וטבלאות השוואה שיבחנו מאפיינים, כגון צבע, גודל, סוג מזון וסביבת מחיה של כל בעל חיים שנחקר. הפעילות כוללת השוואת הנתונים שנאספו, ומטרתה להעמיק את ההבנה לגבי המאפיינים הייחודיים של כל בעל חיים. המטרה המרכזית היא לקדם אוריינות מדעית על ידי עידוד שיח מדעי, הרחבת הידע והבנת טקסטים מדעיים, ובמקביל לקדם את השפה והאוריינות של הילדים.
כל קבוצה תוזמן להמציא בעל חיים דמיוני בעל תכונות פיזיות והתנהגותיות ייחודיות. הילדים יתבקשו לתאר את בית הגידול של בעל החיים הדמיוני ואת התנהגויותיו, תוך דגש על פיתוח הדמיון והיצירתיות. המטרה העיקרית היא לפתח מיומנות חשיבה ביקורתית על ידי עידוד הילדים להעריך מידע באופן עצמאי, לבחון את הידע הקיים ואת הידע החדש שהם יוצרים במהלך התהליך.
הילדים ישתמשו בחומרים מגוונים כמו פלסטלינה, חימר, נייר, צבעים וחומרים פתוחים מגוונים הנגישים לילדים ליצירת דגם מוחשי של בעל החיים הדמיוני שאותו הם המציאו. כל קבוצה תציג את הדגם בפני שאר הילדים ויתקיים דיון על תכונות בעלי החיים הדמיוניים ועל הסביבות שבהן הם חיים. המטרה היא לעודד יצירתיות ופיתוח הדמיון, תוך שימוש בחומרים השונים בסדנה.
הילדים יתארו את בעל החיים הדמיוני שיצרו באמצעות פורמטים מוגדרים ויזינו את התיאורים לצ'ט בינה מלאכותית בליווי ובתיווך של הצוות. העבודה עם כלי הבינה המלאכותית תתבצע בליווי מבוגר בלבד, כדי להבטיח שימוש בטוח ויעיל בכלים הטכנולוגיים. לאחר מכן התמונות הדיגיטליות שייווצרו יוצגו בפני הקבוצה, ויונחה דיון על בעלי החיים הדמיוניים ותכונותיהם. המטרה המרכזית היא לקדם חשיבה טכנולוגית, הכוללת פתרון בעיות, חשיבה יצירתית ושימוש בכלים טכנולוגיים-דיגיטליים.
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.