דלג אל

מודי חמודי

ai

יצירת בובות מוחשיות אישיות ממגוון חומרים לתמיכה רגשית בילדים במהלך שגרה וחירום, הנפשתן ודיבובן באמצעות בינה מלאכותית.

פרקטיקה בתיווך צוות הגן.

כותבת הפרקטיקה: הדס בוהדנה, 'גן סחלב', חצור הגלילית

לשם מה?

פרקטיקה זו נועדה לסייע לגננות ולצוותי חינוך להעניק תמיכה רגשית לילדים במהלך שגרה וחירום, באמצעות יצירת בובה לדוגמה, בובת גרב אישית לכל ילד או כל רעיון אחר שילדים מעלים. הבובה האישית מאפשרת לילדים למצוא נוחות וביטחון במצבים מורכבים, לדוגמה בזמן הישמע אזעקה ושהות במרחב המוגן. הבובות האישיות משמשות כלי משחק ותמיכה רגשית במהלך היום. בשגרה הילדים משחקים עם הבובה ומשתפים אותה בפעילויות שונות, מה שמספק להם תמיכה רגשית נוספת. הבובות מונפשות ומדובבות באמצעות בינה מלאכותית, הן הופכות לאינטראקטיביות ובכך מעשירות את חוויית הילדים.

באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים

ידע בתחומי ליבה

שפה ואוריינות
הרחבה והעשרה של אוצר מילים וטיפוח כישורי שיח

מדע וטכנולוגיה
- יצרנות: רכישת ידע על תכונות של חומרים שונים ודרכי השימוש בהם באמצעות תהליך הכנת הבובות. הילדים לומדים כיצד לבחור חומרים מתאימים, לחבר ביניהם ולעצב בובות, מה שמחזק את הבנתם בתהליכי יצירה ועיצוב.
- חשיפה לטכנולוגיות דיגיטליות: רכישת ידע על טכנולוגיות דיגיטליות באמצעות שימוש באפליקציות כמו ChatterPix ו-Animated Drawings לדיבוב ולהנפשת הבובות. הילדים נחשפים לטכנולוגיות זיהוי דיבור, הנפשה ועיבוד תמונה, ולומדים כיצד טכנולוגיות אלו פועלות ומשתמשות במידע דיגיטלי. תהליך זה מחבר אותם לעולם הדיגיטלי ומעמיק את הבנתם בטכנולוגיות חדשניות.

ידע בין תחומי

רכישת ידע בין תחומי, הכולל יצרנות טכנולוגית ופיתוח שפה על ידי תכנון ועיצוב הבובות, בחירת חומרים, הוספת דיבוב והנפשה ושימוש בהן בשיח רגשי ובמצבי חירום ושגרה.

ידע תהליכי

הבנת השלבים ליצירת בובות מחומרים שונים, כולל תכנון, בחירת חומרים, עיצוב והכנה. הילדים מבינים את השלבים הנדרשים לשימוש בבובות ככלי להרגעה עצמית במצבי חירום ושגרה. כמו כן, הם נחשפים לתהליך הדיבוב וההנפשה של הבובות באמצעות כלים דיגיטליים.

מיומנויות קוגניטיביות

- אוריינות שפתית: הילדים מפתחים את היכולת להשתמש בשפה למגוון מטרות תקשורתיות, כגון ביטוי מחשבות ורגשות, ניסוח רעיונות ודעות בצורה בהירה, ואת היכולת לנהל תקשורת איכותית עם אחרים.
- חשיבה יצירתית: התמודדותם של הילדים עם אתגרים ומציאת פתרונות יצירתיים לבעיות שמתעוררות במהלך הכנת הבובות מחזקות את החשיבה היצירתית והיכולת לפתור בעיות בצורה חדשנית.
- אוריינות דיגיטלית: במהלך דיבוב הבובות והנפשתן הילדים מפתחים את היכולת לתכנן תסריטים ולנצל פלטפורמות דיגיטליות לצרכים מגוונים.

מיומנויות תוך-אישיות

השימוש בבובה להבעת רגשות ולמתן הצעות לדרכים להתמודדות מפתח אצל הילדים מודעות לתהליכים הפנימיים העוברים עליהם ויכולת לניהול עצמי הכוללת: ויסות עצמי, התמודדות עם תסכולים, גמישות לשינויים, הנעה עצמית והתמדה שמסייעים להתמודדות עם לחצים ומשברים.

מיומנויות בין-אישיות

השימוש בבובה מסייע לפיתוח היכולת של הילדים לפעול בסיטואציות חברתיות מתוך הבנת האחר, ומסייע ליצור ולשמר מערכות יחסים ולפעול בשיתוף פעולה.

מיומנויות גופניות-בריאותיות

הכנת הבובות מסייעת לילדים לשפר את המיומנויות המוטוריות העדינות שלהם. השימוש בכלים ובחומרים שונים במהלך היצירה מחזק את היכולת שלהם לבצע פעולות מדויקות ומורכבות במיומנות רבה.

אהבת הדעת וחדוות הלמידה

השימוש בפרקטיקה מסייע לטפח ילדים פעלנים, סקרנים, מתעניינים ושואלי שאלות.

כבוד האדם והמשפחה

הפרקטיקה פועלת לפיתוח תחושת אמפתיה דרך השיח עם הבובה והתייחסות לרגשות ולהתמודדויות של חבריהם לגן. עידוד הילדים לבטא את עצמם ולשוחח על רגשותיהם בצורה פתוחה ובטוחה תורם לבניית כבוד הדדי ולתחושת כבוד עצמי.

צדק חברתי וערבות הדדית

הפרקטיקה מקדמת פיתוח תחושת אחריות אישית באמצעות טיפול ושמירה על הבובה האישית. כמו כן, היא תורמת לפיתוח יכולות התמודדות עם מצבי לחץ וחירום בצורה רגועה ומובנית. הילדים לומדים על החשיבות של תמיכה ועזרה הדדית זה לזה.

שלב ראשון: זיהוי הצורך ופיתוח הרעיון

הגננת תזהה את הצורך הרגשי של הילדים ותפתח את הרעיון בהתאם. לדוגמה, במהלך 'מלחמת חרבות ברזל', עם החזרה לשגרת החירום, התגלה בגן סחלב צורך בהגברת התמיכה הרגשית בילדים, בייחוד בעת הישמע אזעקה ובעת השהות במרחב מוגן.
מומלץ לערוך דיון פתוח עם הילדים והצוות החינוכי כדי להבין את הצרכים הרגשיים וכיצד הבובות יכולות לסייע.
לדוגמה, הגננת יכולה לשאול את הילדים איך הם מרגישים בזמן אזעקות ומה יכול לעזור להם להרגיש בטוחים יותר?
חשוב לעודד רעיונות שונים ולאפשר לילדים לבטא וליישם אותם. בובה היא אחת מהאפשרויות.

שלב שני: יצירת בובה אישית לבחירת הילד

הגננת תעודד את הילדים ליצור בובה אישית, המאפשרת חיבור רגשי וחיבוק אישי. חשוב לנהל עם הילדים שיח על תהליך הכנת הבובה החל משלב מבחירת החומרים ועד לשלב התפירה וההרכבה. מומלץ לאפשר לילדים לבחור באופן חופשי מתוך מגוון חומרים פתוחים הנגישים לילדים, אפשר גם להציע או לקבל השראה מתוך דוגמאות קיימות. מומלץ להציע לילדים לבחור שם לבובה.

שלב שלישי: שילוב אלמנטים של בינה מלאכותית בהנפשת ודיבוב בובות

הגננת תצלם את הבובות ותזמין את הילדים להנפיש אותן באמצעות תנועה וקול. באמצעות שיח אישי, כל ילד יבחר מה הוא רוצה שהבובה תגיד ומה תעשה. הגננת תשלב אלמנטים של בינה מלאכותית בבובות, כולל הוספת יכולת דיבוב והנפשה, כך שהן יכולות לתקשר עם הילדים. מומלץ להשתמש באפליקציות כמו ChatterPix ו-Animated Drawings כדי להנפיש את הבובות וליצור אינטראקציות דיגיטליות.

לדוגמה, הילדים יכולים להקליט משפטים שהבובה תגיד ולהוסיף תנועות ופנים לבובה, מה שיגרום לה 'לדבר' ולהביע רגשות.

שלב רביעי: משחק עם הבובה בשגרת הגן

הגננת תלווה, תנחה ותתווך לילדים כיצד להשתמש בבובות בשגרה ובזמן חירום. מומלץ ליצור סיפורי מקרה וסיפורים דמיוניים בעזרת הבובות, ולעודד את הילדים לשתף את חוויותיהם עם הבובות.

לדוגמה, הילדים יכולים לספר לבובה על היום שעבר עליהם, לשחק איתה משחקי תפקידים או להמציא סיפורים דמיוניים שבהם הבובה היא הדמות הראשית.

שלב חמישי: שיתוף ההורים ומעקב

מומלץ לשתף את ההורים בתהליך.
חשוב: אם ילדים מעלים סוגיות ותכנים מורכבים, יש לערב את יועצת הגן או פסיכולוגית הגן ובמידת הצורך לעדכן את ההורים. "

עוגן מוביל

ביטוי אישי:
פרקטיקה זו מאפשרת לילדים לבטא את עצמם בבחירת החומרים ליצירת הבובה. הבובות הן כלי לתקשורת רגשית ומאפשרות לילדים להביע את עצמם.

עוגנים נוספים

  • קהילתיות:
    גן כקהילה: יצירת הבובות האישיות מעודדת שיתוף פעולה ועבודת צוות בין הילדים. הילדים לומדים לתמוך זה בזה ולשתף פעולה בתהליך היצירה והשימוש בבובות. חיזוק הקשרים החברתיים בקבוצה תורם לפיתוח תחושת שייכות ואמפתיה.
    גן בקהילה: הבובה משמשת גשר בין הגן, לבית ולקהילה.

  • יזמות ויצרנות:
    השימוש בבובות האישיות משלב טכניקות יצירה מסורתיות עם טכנולוגיות חדשניות של בינה מלאכותית. הילדים נחשפים לכלים טכנולוגיים חדשים ומפתחים חשיבה יצירתית וחדשנית.

ארגון המרחב

- חשוב להכין אזור ייעודי בגן ליצירת הבובות, שבו יהיו זמינים כל החומרים הדרושים להכנת הבובות.
- חשוב להנגיש מגוון חומרים פתוחים ואמצעי חיבור.
- מומלץ לכלול במרחב הטכנולוגי הדיגיטלי גם מחשבים או טאבלטים עם גישה לאפליקציות הנפשה כמו ChatterPix ו-Animated Drawings.
- חשוב שהילדים יהיו מעורבים בארגון ובעיצוב המרחב, כך שירגישו בנוח ליצור ולבטא את עצמם.
- רצוי לעודד את הילדים לשלב את הבובות במרחבי המשחק השונים בגן ובחצר.

ניהול זמן

- חשוב להקצות זמנים ייעודיים לכל שלב בפרויקט, תוך התחשבות בלוחות הזמנים של הגן והפעילויות השונות.
- כדאי להכין תוכנית עבודה מסודרת הכוללת את כל שלבי הפרויקט והזמנים המוקצים לכל שלב.
- חשוב לעקוב אחר התקדמות הפרויקט ולבצע התאמות לפי הצורך, כדי להבטיח שהפעילות תתנהל בצורה חלקה ושתעמוד בלוחות הזמנים שהוגדרו.
- כדאי לשלב את הילדים בתהליך התכנון וללמד אותם על חשיבות ניהול הזמן.

תוכן

- התוכן של הבובות והסיפורים שלהן צריך להיות מותאם לצרכים הרגשיים והחברתיים של הילדים.
- מומלץ לכלול תכנים שמתמקדים בהתמודדות עם מצבי חירום, ביטוי רגשי ושיתוף פעולה חברתי.
- חשוב לשלב תכנים יצירתיים שמשלבים טכנולוגיה חדשנית, כמו הנפשת הבובות ודיבובן.
- הילדים יכולים להציע רעיונות לסיפורים ולתכנים, והגננת תסייע להם להוציא לפועל את הרעיונות שלהם.
- כדאי לשלב דוגמאות מהחיים האמיתיים של הילדים, כמו חוויות אישיות או סיפורים שקרו להם. כך, התכנים יהיו משמעותיים ורלוונטיים יותר לילדים ויעזרו להם להתחבר לבובות ולסיפורים.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.