יצירת שירים בגן הילדים בסיוע בינה מלאכותית.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן
פרקטיקות בשימוש צוות הגן
כותבת הפרקטיקה: אורית חדד, גננת עמיתה, מעונה.
יצירת שירים בגן הילדים בסיוע בינה מלאכותית.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן
פרקטיקות בשימוש צוות הגן
כותבת הפרקטיקה: אורית חדד, גננת עמיתה, מעונה.
הפרקטיקה 'לא נפסיק לשיר' נועדה לסייע לצוותי החינוך ליצור שירים מותאמים אישית המבטאים את תחומי העניין והחוויות של הילדים בגן, תוך שימוש בכלי בינה מלאכותית. מטרת הפרקטיקה היא לעודד את הילדים לבטא את עצמם דרך שירה, לפתח את כישורי השפה והאוריינות המוזיקלית שלהם, וליצור אווירה של שיתוף פעולה ויצירתיות בגן. באמצעות יצירת שירים מותאמים, הפרקטיקה מחזקת את תחושת השייכות של הילדים לגן ולקהילה ומאפשרת להם להביע את מחשבותיהם ורגשותיהם בצורה ייחודית ומרגשת.
באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים
שפה ואוריינות
פיתוח מודעות פונולוגית, הרחבה והעשרה של אוצר מילים, היכרות עם מבנה שיר.
אומנויות - היכרות עם סגנונות מוזיקליים מגוונים
היכרות עם סגנונות מוזיקליים מגוונים.
מדע וטכנולוגיה
שימוש בבינה מלאכותית מעודד את הילדים להכיר את העולם הטכנולוגי החדשני באופן יצירתי וחווייתי.
שילוב בין מוזיקה ושפה: שירה וחשיפה לרפרטואר שירים תורמות להרחבת אוצר המילים ולהבנת מבנה השיר.
העשרת עולם התרבות של ילדים באמצעות חשיפה לשירים ולסגנונות מוזיקה שונים.
- אוריינות שפתית: הילדים מפתחים את היכולת להשתמש בשפה למגוון מטרות תקשורתיות, כגון ביטוי מחשבות ורגשות, ניסוח רעיונות ודעות בצורה בהירה, ואת היכולת לנהל תקשורת איכותית עם אחרים.
- חשיבה יצירתית: הילדים מפתחים את היכולת להעלות מגוון של נושאים ורעיונות לשירים, ומסייעים להפקת תוצרים מקוריים, רלוונטיים ובעלי ערך לקבוצת ילדי הגן.
מודעות עצמית: הילדים משתמשים בשירים כדי לבטא את עצמם, את מחשבותיהם ואת רגשותיהם. פעילות זו חשובה לפיתוח הדימוי העצמי והביטחון העצמי של ילדים.
מודעות חברתית: השימוש בפרקטיקה ליצירת תוכן משותף מסייע לילדים לפעול בשיתוף פעולה תוך הקשבה וכבוד לאחר בפתיחות וברגישות.
פיתוח קואורדינציה באמצעות תנועות נלוות לשירה.
יצירת שירים משותפים בגן מעודדת שיתוף פעולה בין הילדים, הקשבה וכבוד הדדי. התכנים המוזיקליים יכולים לעסוק בנושאים חברתיים כמו עזרה הדדית, חברות וערבות הדדית, וכך לחזק את תחושת האחריות החברתית אצל הילדים ואת השייכות לקבוצה ולגן.
תהליך יצירת השירים מעודד את הילדים לחקור, לשאול שאלות ולהביע את עצמם דרך השירה. השימוש בשירים מאפשר לילדים לחוות למידה חווייתית, מעשירה ומהנה, ומפתח אצלם סקרנות ועניין בלמידה יצירתית ושיתופית.
עריכת שיח אישי עם ילד או שיחה עם קבוצת ילדים כדי להבין את תחומי העניין, הרגשות והחוויות שלהם.
הילדים או הגננת מעלים רעיון ליצירת שיר לגן. אם הרעיון הוא כללי, הגננת תעבוד בקבוצות קטנות. אם הרעיון הוא אישי לילד, הגננת תעבוד באופן פרטני.
בשני המקרים הגננת תאסוף מידע באמצעות שיח פתוח, שאילת שאלות והקשבה לילדים.
לדוגמה: יצירת שיר למסיבת סיום השנה - מומלץ שהגננת תשוחח עם קבוצות הילדים על פעילויות שאהובות עליהם בגן.
בהתאם למידע שנאסף, הגננת תכתוב פרומפט במודל שפה של הבינה המלאכותית, לדוגמה ב-Gemini.
מומלץ שהפרומפט יכלול את המרכיבים הבאים:
כותרת השיר: שם השיר
אווירה / ז'אנר:
מילות מפתח:
נושאים: כאן מומלץ לכתוב את הנושאים ואת המושגים המרכזיים של השיר
הוראות נוספות: מומלץ לכתוב הוראה ספציפית או העדפה לגבי סגנון השיר. לדוגמה: אני רוצה ליצור שיר... עזור לי לכתוב בית אחד עם פזמון, כלול בו את המילים הבאות… לאחר מכן המלץ לי על סגנון מוזיקלי שיכול להתאים.
כלי בינה מלאכותית מאפשרים ליצור שיר איכותי ומותאם אישית, בדרך כלל תוך מספר שניות. לאחר קבלת התוצאה הראשונה, מומלץ להמשיך לדייק ולעדכן את הפרומפט במודל השפה עד לקבלת תוצאה מספקת. רצוי לבצע שינויים ועדכונים במלל השיר כדי לוודא שהשיר איכותי ומותאם לילדי הגן.
מומלץ להשתמש באתר 'נקדן' על מנת לסייע לבינה להגות נכון את המילה
-מומלץ להשתמש בסביבות בינה מלאכותית המאפשרות לבחור מוזיקה, כגון Suno.
-אפשר לכתוב פרומפט לסגנון המוזיקה שאנו רוצים, מומלץ שהוא יכלול התייחסות לסגנון המוזיקה (ז'אנר), לתיאורי מצב רוח, לכלי נגינה ולמין המבצע את השיר:
-מומלץ לבדוק את כל מרכיבי השיר – המילים, המוזיקה והקצב – כדי לוודא שהם משתלבים יחד בצורה הרמונית ומותאמת לילדי הגן.
-כדאי לבצע שינויים ושיפורים נוספים במידת הצורך.
-לפני הצגת השיר לילדים, יש לוודא שהשיר מוכן לביצוע מתאים לילדי הגן.
-הצגת השיר החדש לילדים בצורה אטרקטיבית. רצוי לקרוא את מילות השיר לפני השמעתו, להזמין את הילדים לזהות חוויות, תכנים, אמירות וכדומה. כמו כן, מומלץ לזהות חריזה (אם קיימת) ולהפנות את תשומת לב הילדים למילים שאינן מוכרות ולפרשן.
-השמעת השיר והזמנת הילדים להגיב למנגינה כפי שיבחרו.
-אפשר להזמין את הילדים להסכים על תנועות מתאימות למנגינה.
אפשר להציג את השיר להורים או לשלב במסיבות ימי הולדת ואירועים נוספים.
ביטוי אישי
יצירת שירים אישיים: הילדים יכולים ליזום שירים חדשים ולבקש מהגננת או מההורים ליצור שיר עבורם על תחומי העניין שלהם ועל חוויותיהם האישיות. מעורבות הילד בתהליך בחירת תוכן השיר עשויה לפתח תחושת ערך וביטחון עצמי. ילדים יכולים ליצור שירים בנושאים הקשורים לחייהם ולסביבתם, תוך חיבור לידע ולניסיון האישי שלהם.
הקלטת שירה: לאחר שהשיר מוכן, הילדים יכולים להקליט את השירים. פעילות זו מאפשרת לילדים להביע את עצמם בצורה קולית ולחלוק את יצירותיהם עם אחרים.
הופעות: ילדים יכולים להציג את השירים שיצרו בפני קהל, תוך חיזוק הביטחון העצמי והיכולת להופיע בפומבי.
מומלץ לארגן את המרחב הדיגיטלי בגן (מחשב נייד / מחשב נייח / טאבלט / מקרן) כך שיאפשר עבודה גם עם קבוצת ילדים.
-התוכן של השיר יכול להיקבע על ידי ילדי הגן, הגננת והצוות.
-השיר יכול לפנות אל ילד באופן פרטי או לכלל קבוצת הגן.
מומלץ לנהל סדר יום גמיש שיאפשר להקצות זמנים ייעודיים לכל שלב בתהליך יצירת השיר: איסוף המידע, כתיבת הפרומפט, יצירת השיר בעזרת כלי הבינה המלאכותית, ודיוקו.
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.