הקמת תערוכת אומנות פעילה בעזרת כלי בינה מלאכותית.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן.
כותבות הפרקטיקה: לי ריבלין, מנחת תוכנית "המוזה אומנות בגן העתידי" ומורה לאומנות, אשכול גנים קשת פתח תקווה, גננת עמיתה, גן בראשית פתח תקווה.
הקמת תערוכת אומנות פעילה בעזרת כלי בינה מלאכותית.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן.
כותבות הפרקטיקה: לי ריבלין, מנחת תוכנית "המוזה אומנות בגן העתידי" ומורה לאומנות, אשכול גנים קשת פתח תקווה, גננת עמיתה, גן בראשית פתח תקווה.
פרקטיקה זו נועדה לפתח וליישם תערוכות אומנות בגן הילדים בעזרת כלי בינה מלאכותית.
מטרתה לשפר את תהליכי ההוראה והלמידה בתחום האומנות הפלסטית ולהעשיר את חוויית הלמידה של הילדים באמצעות שילוב טכנולוגיות חדשות.
התוכנית שואפת לעודד את הילדים להביע את עצמם בצורה יצירתית, לפתח חשיבה ביקורתית ולחזק את תחושת השייכות והזהות האישית.
באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים
חשיבה יצירתית וביקורתית: פיתוח חשיבה יצירתית וביקורתית בתהליך בחירת היצירות, בתהליכי הקמת התערוכה וסביב הפעילויות בהשראת יצירות האומנות.
פיתוח יכולת ההבעה תוך תיאור רגשות, רעיונות ומשאלות.
התנסות בתהליך יצירה אישי וקבוצתי תוך שיתוף והקשבה.
שימוש בבינה מלאכותית בתיווך המבוגר: הכרת השימוש בכלי בינה מלאכותית לאיתור יצירות אומנות רלוונטיות ומותאמות.
הכרת התוכנית: קראי את המדריך המפורט לשימוש בתוכנית הכולל את כל השלבים וההנחיות הנדרשות.
הכרת השימוש בכלי הבינה המלאכותית: למדי כיצד להשתמש בכלי הבינה המלאכותית לצורך איתור יצירות אומנות ותכנון פעילויות חינוכיות.
בחירת נושא: בחרי בשיתוף ילדי הגן בנושא לתערוכה בגן. הנושא צריך להיות ממוקד וקשור לעולמם של הילדים ותחומי העניין שלהם.
חיפוש יצירות אומנות: השתמשי בכלי הבינה המלאכותית לאיתור יצירות אומנות רלוונטיות לנושא הנבחר. הכניסי את הנושא לפרומפט ובחרי יצירות מתאימות בשיתוף הילדים (חשוב לוודא שהילדים ייחשפו רק ליצירות תואמות גיל ושלב התפתחותי)
איסוף מידע: אספי מידע אמין על היצירות הנבחרות, האמנים, השנים שבהן נוצרו, החומרים והטכניקה.
הכנת פעילויות: השתמשי בפרומפט נוסף לבינה המלאכותית כדי לקבל הצעות לפעילויות חווייתיות בהשראת היצירות. הפעילויות יותאמו לגיל הרך ולתפיסת הגן העתידי.
בניית הפעילות: בני תכניות מפורטות לפעילויות תוך התחשבות בעקרונות הפדגוגיים המודגשים במדריך. תוכלי לעשות זאת בעזרת הרעיונות שהוצעו על ידי הבינה המלאכותית תוך שימוש בחשיבה ביקורתית והתאמה לילדי הגן שלך.
הצגת היצירות: הדפיסי את היצירות בהתאם לגודל הנדרש לפעילויות (לא פחות מגודל A3) ותלי אותן בצורה אסתטית ומותאמת לפעילות בגן (אפשר ומומלץ בשיתוף הילדים ובגלריה של הגן, בה מוצגות יצירות של אומנים ואומניות בלבד).
הכנת תיאור היצירות: לכל יצירה צרפי מידע קצר על היצירה: שם היצירה, האמן, השנה בה נוצרה, החומר/הטכניקה.
הכנת האביזרים לפעילות: הכיני אביזרים מתאימים לפעילויות כגון חפצים ליצירת אסמבלאז׳ בהשראת היצירה, פריטים שונים לפעילות בתנועה בהשראת היצירה ועוד. שתפי את הילדים בתהליך ההכנה כך שהם יוכלו לקחת חלק פעיל ביצירת החומרים ולהעשיר את חוויית הלמידה שלהם. הפריטים יונחו בגלריה בצד היצירות למשחק חופשי של הילדים.
חשיפת התערוכה לילדים בקבוצות קטנות: בתחילה אפשרי לילדים להתרשם מהיצירות באופן חופשי. תני לילדים זמן להביט ביצירות ולחשוב עליהן ולאחר מכן אפשרי להם לשתף כל מחשבה או תחושה שעולה בהם.
שאלות מנחות: לאחר שהילדים ביטאו את התרשמותם הראשונית, תוכלי לשאול אותם שאלות פתוחות כגון: "מה אתם רואים?", "מה עוד אתם רואים?". עזרי לילדים להעמיק את התבוננותם ולגלות פרטים נוספים או התרחשות מסוימת ביצירה.
ניהול שיח פתוח ומקשיב: עודדי שיח פתוח שבו כל ילד משתף את דעותיו ותחושותיו סביב היצירות. שמרי על אווירה מכילה ומכבדת המאפשרת לילדים להביע את עצמם בחופשיות ולקבל את הדעות השונות של חבריהם. תוך הדגשת חשיבות ההקשבה, האמפתיה ושיתוף הפעולה בין הילדים. סכמי בקצרה ואפשרי גם לילדים לסכם את השיח.
הפעלת הפעילויות: הילדים יתנסו תחילה בפעילויות חווייתיות שהוכנו בהשראת היצירות בתיווך ולאחר מכן יפעלו באופן עצמאי.
תחלופת תערוכות: החליפו ועדכנו את התערוכה בגלרית הגן והפעילויות בהשראת היצירות המוצגות באופן תדיר בהתאם לעשייה ולצרכי הגן.
למידה והתעדכנות: עדכני את הפרומטים בהתאם להתפתחות הטכנולוגיה, התעדכני והכירי כלי בינה חדשים.
מרחב פיזי:
יצירת גלריה בגן: הקצאת אזור מיוחד להצגת יצירות האומנות באופן אסתטי ומזמין.
תכנון מרחב גמיש: אפשרות לשינוי ועדכון התערוכה באופן תדיר.
אזורי פעילות: הכנת מרחבים לפעילויות החווייתיות השונות בהשראת היצירות.
מרחב לעבודה בקבוצות קטנות: לאפשר שיח ופעילות אינטימית סביב היצירות.
מרחב דיגיטלי:
מחשב או טאבלט: לשימוש הגננת בכלי הבינה המלאכותית לאיתור יצירות ותכנון פעילויות.
מסך או מקרן: להצגת היצירות באופן דיגיטלי ולשיתוף תהליכי העבודה עם הילדים.
גמישות: תכנון זמן גמיש לפעילויות, המאפשר לילדים להעמיק בהתאם לעניין והמעורבות שלהם.
רוטציה: תכנון זמנים לעבודה בקבוצות קטנות, כך שכל הילדים יוכלו להשתתף בכל הפעילויות.
עדכון תקופתי: תכנון זמן לעדכון ושינוי התערוכה והפעילויות באופן סדיר.
שילוב בשגרת הגן: תכנון הפעילויות כחלק אינטגרלי מסדר היום בגן, ולא כאירוע חד-פעמי.
רלוונטיות: בחירת נושאים הקשורים לעולמם של הילדים ותחומי העניין שלהם.
מגוון: הצגת מגוון יצירות אומנות מתקופות, סגנונות ותרבויות שונות.
התאמה לגיל: בחירת יצירות ופעילויות המותאמות לשלב ההתפתחותי של ילדי הגן.
שילוב מיומנויות: תכנון פעילויות המפתחות מיומנויות שונות כמו חשיבה יצירתית, אוריינות חזותית וחשיבה ביקורתית.
גמישות: אפשרות להתאים את התוכן לצרכים המשתנים של הגן והילדים.
ביטוי אישי: התוכנית מעודדת ביטוי אישי של הילדים במספר דרכים – הילדים משתתפים בבחירת נושא התערוכה, משתפים מחשבותיהם ותחושותיהם על היצירות ומביעים את עצמם באופן יצירתי בהשראת יצירות האומנות.
יזמות ויצרנות: הפרקטיקה מעודדת יזמות ויצרנות אצל הילדים והגננת, הן בבחירת הנושא והן בהקמת התערוכה והכנת האביזרים לפעילויות.
למידה במרחבי חיים: הפרקטיקה מרחיבה את מרחבי הלמידה מעבר לגבולות המסורתיים של הגן, יוצרת גלריה בגן המדמה סביבת מוזיאון, ומחברת בין עולם האומנות לעולמם היומיומי של הילדים.
קהילתיות: ניתן להזמין אורחים מהקהילה לביקור בתערוכה.
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.