ארגון הלמידה

פתיח

ארגון למידה

קווים מנחים ועקרונות פדגוגיים העומדים לרשות צוות הגן כדי לקדם את הישגי הלומדים בהיבטים הלימודיים, הרגשיים והחברתיים.

מפגש אישי

מפגש אישי

מפגש אישי הוא מפגש אנושי, שבו הצוות מפנה בצורה מכוונת זמן ומקום עבור שניהם, זמן המוקדש להעמקת ההיכרות האישית ולהתרשמות מייחודיותו של כל ילד.
זו הזמנה להקשבה לצרכיו של הילד, להכרת חלומותיו ואף להבנת קשייו. הדגש הוא על עצם המפגש האנושי שנוצר, המוליד תחושת ביטחון, קרבה, תמיכה ואמפתיה. מטרתו היא התבוננות בילד והתעניינות כנה בו, במשפחתו, בחבריו, בתחומי העיסוק שלו בשעות הפנאי ועוד.

מה עושים?
- מומלץ שמנהלת הגן תייצר סדירות למפגשים האישיים וחלוקת הילדים לשיחות עם אנשי הצוות באופן יזום ומתוכנן.
- מומלץ לקיים בכל יום 3-2 מפגשים אישיים בהתאם לסדר היום בגן.
- מומלץ לקיים בכל חודש לפחות מפגש אחד עם כל ילד.
- חשוב לתעד ולסכם בקצרה כל מפגש אישי, התרחשות והתרשמות איש הצוות. התיעוד יהיה בסיס למפגשים הבאים ואף להתייחסויות אל הילד יום-יום בגן.

מה צריך להכין?

- מסלול נעים ובטוח להליכה קצרה (בחצר הגן, בשביל הכניסה לגן)
- נעליים נוחות
- כובע
- סלסילה קטנה או תיק בד לאיסוף אוצר מהדרך

פתיחה

הליכה מאפשרת שיחה משוחררת ומקרבת. התנועה הטבעית, הקצב האישי של הילד והשהות באוויר הפתוח תורמים לתחושת הנינוחות.
נתחיל בכך שנציע לילד לצאת להליכה משותפת ונשאל:
- "איך אתה מרגיש עכשיו? מוכן לצאת לטיול קטן?"
- "נלך לאט או מהר היום? אתה מוביל את הקצב!"
- "בוא נראה מה נגלה!"

גוף הפעילות

תוך כדי ההליכה נוכל לשוחח על חוויות, רגשות ותחושות, וליצור חיבור דרך הסביבה.
נוכל לשאול:
- "למה אתה שם לב סביבך שלא ראית קודם?"
- "אם היית יכול לבחור שביל ללכת בו בכל יום, איך הוא היה נראה?"
- "יש משהו שהיית רוצה לספר לי בזמן שאנחנו הולכים?"

נוכל להציע לילד לעצור בנקודה שמעניינת אותו, נשאל מה הוא אוהב בנקודה הזו, מה הוא רואה שמעניין אותו, מה הוא שומע, אם היה רוצה להוסיף משהו למקום שבחר לעצור בו.
נוכל להציע לילד לחפש "אוצר של טבע", לאסוף אותו לסלסילה ולספר לילדי הגן את סיפור האוצר, או לחוד חידה על האוצר שמצא.

סיכום

לקראת סוף ההליכה, נעצור בפינה נעימה (ליד עץ או גינת הגן או סתם מקום שקט).
נוכל לשאול:
- "איזה רגע מהטיול הכי אהבת?"
- "מה הדבר הכי מעניין ששמת לב אליו?"
נוכל להציע לילד לצייר או לצלם תזכורת קטנה מהטיול.

מה צריך להכין?

- מרחב נעים בגינת הירק
- כלי גינון קטנים (כף, משפך)
- שתילים או זרעים לבחירה
- קערה קטנה לקטיף עלים לחליטה או לתיבול

פתיחה

גינת הירק היא מרחב טבעי ומזמין, שבו הילד יכול להרגיש חופשי ופתוח. האוויר הצח, תחושת האדמה בידיים, הצבעים והניחוחות – כל אלה יוצרים סביבה נינוחה, המעודדת סקרנות, רוגע ושיח טבעי.
במרחב הזה, ללא לחץ וללא מבנה נוקשה, מתאפשר מפגש אנושי אמיתי בין הילד לאשת הצוות. השיחה צומחת באופן טבעי. נוכל לקיים מפגשים אישיים בגינת הגן.
אפשר להציע לילד לצאת לגינת הגן ולבדוק מה מצב השתילים. נוכל להציע לילד לצאת ולשתול שתיל חדש או לערוך קטיף יחד, למשל של עלי תבלין לחליטה.

גוף הפעילות

תוך כדי התבוננות וטיפול בגינת הגן נוכל לשוחח. לדוגמה:
- "מה אתה אוהב בגינה?"
- "אם היית יכול לגדל פה משהו חדש, מה זה היה?"

אם הילד קוטף עלים לחליטה או לתיבול, ממשיכים את השיח דרך החושים:
- "איזה ריח זה מזכיר לך?"
- "אילו טעמים אתה הכי אוהב?"

עוד נוכל לשאול:
- "באיזה מקום בחוץ אתה הכי אוהב להיות?"
- "את מי היית מזמין לגינה שלנו?"
- "אם הצמח היה מדבר, מה הוא היה אומר לנו?"

סיכום

בסיום המפגש, חשוב לאפשר לילד להתבונן לרגע בתוצאה של מה שעשה – בין ששתל שתיל חדש, קטף עלים לחליטה או פשוט התבונן בגינה. אפשר לשאול:
- "איך היה לך להיות בגינה היום?
- "מה הדבר שהכי נהנית לעשות כאן?"
- "מה, תרצה שנעשה במפגש הבא?"
נוכל להציע לילד לקחת מזכרת קטנה מהמפגש: עלה, ענף קטן, או לצלם צילום למזכרת.