חצר אקולוגית
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם, יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
החצר האקולוגית בגן הילדים מהווה סביבה לימודית נגישה ואסתטית של מראות הטבע, המעוררת את הילדים לקלוט, להגיב , להתנסות ולחקור. היא מהווה השראה למשחק, לפיתוח הדמיון, ליצירה וללמידה בחצר הגן. במרחבים הטבעיים של החצר האקולוגית יש לילדים אפשרות לנוע ולהתנועע ולחוות את הטבע בתיווך החיובי של הגננת. בסרטון נראה את ילדי גן שיזף בשדרות בפעילות חופשית בחצר האקולוגית כאשר כל ילד בוחר את מוקד התעניינותו.
חצר גן הילדים היא חלק בלתי נפרד מגן הילדים. ראיית החצר בתפיסה הוליסטית כוללת שאיפה לזרימה חופשית דו-כוונית בין פנים הגן והחצר, בין גן הילדים והקהילה, ובין ילדי הגן- משפחותיהם-צוות הגן- והקהילה. הכוליות של גן הילדים מתבטאת גם באינטגרציה בין תחומי ההתפתחות ושילוב בין תחומי הידע השונים.
החצר אקולוגית בגן הילדים עשויה לתת ביטוי לתפיסה ההוליסטית ולטיפוח ערכים סביבתיים וערכי קיימות. החצר האקולוגית כוללת עולם שלם ועשיר בפני עצמו המשקף את העיקרון המדעי של יחסי גומלין בין יצורים חיים וערכים כגון אהבת הטבע ואחריות על שימור סביבות חיים.
המטרות
• לזמן מקום בו מתקיימות התנסויות ייחודיות בעקבות המגע הישיר עם הטבע והאוויר הפתוח.
• לעודד את הפליאה מהטבע – החי והצומח, תופעות מזג האוויר וגרמי שמיים.
• לזמן את החוויה שביצירה של הקמת גינה ו/או ערוגה, עבודה בחומרים, שימוש חוזר בהם, מיחזור ועוד
• לזמן ולעודד התבוננות, מעקב, תיעוד, תהליכי חקר ולמידה.
• לעודד את שיתוף הפעולה והמעורבות בין הילדים, משפחותיהם והקהילה.
עקרונות
• חצר גן-הילדים תהיה בטוחה, נקייה ומותאמת לגיל הילדים
• בחצר תהיינה אפשרויות רבות ומגוונות למשחק חופשי של הילדים על פי בחירתם
• על הגינה ו/או הערוגה בחצר לשקף ולאפשר יחסי גומלין, שמירה על המִגוון הביולוגי ובתי הגדול המקיימים אותו, בנייה וטיפוח בתי גדול לחיות הבר- לציפורים, מכרסמים, זוחלים, חרקים דו-חיים ועוד.
תפקיד המבוגר
• תכנון, ארגון, שמירה וטיפוח סביבת החצר
• להוות דוגמה אישית של התנהגות ערכית כלפי החי והדומם בסביבה
• להוות מתווך משמעותי לילדים (רגשי, חברתי, מילולי,קוגניטיבי ועוד)
• לעודד את שיתוף הפעולה בין הילדים, משפחותיהם והקהילה
(מתוך חצרות אקולוגיות בגני-ילדים באתר של האגף לחינוך קדם יסודי.)