עלון מקוון 2 – מתמטיקה זה משחק ילדים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- ידע מתחומי הליבה, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות, ידע עולם, קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מתמטיקה: מושג המספר, תחושה מרחבית וגיאומטריה, מושגים כמותיים
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
דבר מנהלת האגף סימה חדד:
"מתמטיקה זה משחק ילדים" הוא נושאו של העלון המשלים את חוברת המתמטיקה שתופץ בכל גני הילדים.
אז מה חדש?
ובכן, אין זה חדש שילדים צעירים לומדים תוך כדי התנסות חווייתית ומשחק. אבל בשטח אנו רואים שני קצוות מנוגדים של תהליכים בגני הילדים: בקצה האחד גנים שמתוך מחויבות ורצון לוודא שמתרחשת למידה בתחום המתמטיקה, מקיימים פעילויות פורמליות כגון דפי עבודה המתאימים לטעמנו לשלב מאוחר יותר ולמוסד הפורמלי יותר – בית הספר.
בקצה השני יש גנים שבעבורם המתמטיקה "בכל מקום" אך היא נותרת משתמעת וחסרה בה ההדגשה הנחוצה כדי לפתח מודעות ומיומנות.
לכן ולאור התאוריה של ויגוצקי שעיצבה לא מעט את גני הילדים שלנו, בחרנו לתת מקום מרכזי לשירים ולמשחקים ובאמצעותם להקנות מיומנויות וכלי חשיבה.
לדרך הפשוטה הזו יש כמה יתרונות:
זמינות – בכל מקום ועם קבוצות בגדלים שונים ובשלבי התפתחות שונים.
חזרתיות – יש ערך רב לחזרה על רצפים, כמו למשל בריקודי עם שגם באמצעותם אנו עוסקים במתמטיקה.
תנועה – השירים והמשחקים מערבים את כל הגוף ומעצימים את הלמידה של הילדים הצעירים.
מוטיבציה – ידוע שילדים המעורבים אקטיבית בלמידה שלהם ובעיקר במשחקים או בפעילות אחרת משמעותית בעבורם מסוגלים לשמור על ריכוז לאורך זמן ולבצע פעולות מורכבות.
ניקח למשל את משחק הדוקים או כל משחק באוספים. אנו נותנים ערך לכל פרט, כמו למשל, כל דוק = נקודה אחת, אבל צהוב = 10 ושחור = 100. כך גם באוספים שונים. יש הפרטים השכיחים "ששווים פחות" ויש הנדירים "ששווים יותר". ילדים מסוגלים להתייחס לקטגוריות שונות בו זמנית מפני שהם מעורבים כל כולם בפעילות ואינם עוסקים בביצוע הוראות.
אז מה חדש?
הכנסת המשחק ושירי התנועה למרכז הלמידה ולא לשוליה. שימוש במשחקים של פעם, שילוב של תנועה וקצב שנמצאים בבסיס הספירה והמנייה. חוויה רב חושית שמעגנת את הידע בכל הגוף. באמצעים אלה אנו שומרים על אותה גישה ויגוצקיאנית של למידה בהקשרים חברתיים ומשמעותיים לילדים ומקרבים את הנושאים מתוכנית הלימודים אל המעשה החינוכי.
המאמרים בעלון
- מונים וחושבים בתנועה, ד"ר ענת סלע
- מדור מתמטיקה במרכזי הגן
- יצירת משחקים על ידי ילדים – הרצאה מוקלטת מתוך אקדמיה ברשת
- פעילות בקבוצה קטנה – מנייה וזיהוי מספרים – כמה יש?
- מדור פתרון בעיות – כמה ילדים יכולים לשבת על ספסלי הגן?
- מדור משחקים של פעם – כדורגל סיני
- מדור חקר נתונים – מהו המילוי המועדף?
- מדור גננות מדווחות – שלחנו את הילדים לשאול בני משפחה ולכתוב על משחק ששיחקו בו פעם
- מדור שירי משחק ותנועה – היה לי ברווז, שיר עממי אמריקני המוצג בליווי תנועות וכלי נגינה
- מדור מה ילדים יודעים? כמה נרות מדליקים