פעילות עם אגוזים לקראת חג הפסח
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים, ידע מתחומי הליבה, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, ידע עולם, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- מועדים וחגים
- חינוך גופני: שילוב התנועה בסביבה הפיזית והחברתית
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
משחק באגוזים הוא מנהג מקובל עם כניסת חג האביב.
לקראת חג הפסח נאסוף מיני אגוזים ונפעל עם חברים בפעילויות תנועתיות חיוניות המטפחות יכולות תנועתיות וקשרי חברות.
כתבה: מיכל טל, מדריכה ארצית לחינוך גופני
פעילות 1: מאגרי האגוזים
ציוד נדרש:
- 60-50 אגוזים מסוגים שונים: לוז, מלך, פקאן
- שלוש סלסילות ריקות
הערת בטיחות: בכל מחזור משחק משחקים רק שלוש שלשות בלבד, כתשעה ילדים בלבד.
פתיחה: נציג לילדים את מגוון האגוזים (לוז, מלך, פקאן). נתוודע אל תכונותיהם, קשיותם, צורתם ועוד.
מהלך הפעילות:
- יצירת מאגר גדול של כל האגוזים בתוך חישוק המונח במרכז רחבת הפעילות
- חלוקה הילדים לשלשות
- הצבת שלוש שלשות במרחק שווה ממאגר האגוזים, כל שלשה באזור מוגדר משלה (מאחורי קו)
- הראשון בכל שלשה רץ לעבר מאגר האגוזים, לוקח אגוז אחד בלבד ומניח בסל של קבוצתו.
- עם חזרתו של האחד, יוצא השני ומביא אף הוא אגוז.
- עם חזרתו של השני יוצא השלישי וחוזר חלילה. - מחזור משחק מסתיים כאשר מאגר האגוזים המרכזי מתרוקן.
- עם סיום מחזור המשחק, כל קבוצה מונה את מספר האגוזים שצברה.
- כעת מזמינים שלוש שלשות נוספות לשחק את המשחק.
עם סיום המשחק אפשר לחלק את האגוזים, לפצח אותם ולאכול.
פעילות 2: אגוז רודף אגוז
ציוד נדרש: אגוזים ממינים שונים: לוז, מלך, פקאן.
פתיחה: נציג לילדים את מגוון האגוזים (לוז, מלך, פקאן). נתוודע אל תכונותיהם, קשיותם, צורתם ועוד.
מהלך הפעילות:
- יושבים במעגל. סלסילת אגוזים מונחת ליד איש צוות.
- מעבירים אגוז מאחד לשני עד שמשלימים את סבב העברת האגוז במעגל.
- מתחילים סבב חדש, אך הפעם מוסיפים אגוז נוסף, כלומר, בעוד האגוז הראשון מועבר במעגל יוצא לדרכו גם האגוז השני.
- מוסיפים בהדרגה עוד אגוזים להעברה במעגל לפי יכולות הקשב והתגובה של הילדים.
- אפשר לשנות את כיוון העברת האגוזים (עם כיוון השעון או נגד כיוון השעון).
- סיום: עם סיום המשחק אפשר לחלק את האגוזים, לפצח אותם ולאכול.