דלג אל

הצהרת נגישות

טיסה דמיונית לחלל

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
ידע בין תחומי
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מדע וטכנולוגיה: גרמי שמיים ומזג אוויר
  2. אומנויות - אומנות מוזיקה: ביצוע: שירה, נגינה, אלתור, רישום

אודות הפעילות

האם הטיסה לחלל אפשרית? איך אפשר לתכנן את הטיול לחלל? מה נראה במהלך המסלול? אלו צלילים נשמע? בסרטון ניתן לראות איך המוזיקה מעשירה את העולם הדמיוני של הילדים כיחידים וכקבוצה ומזמנת תקשורת בין-אישית.
הטיסה הדמיונית לחלל הוא נושא חוץ מוזיקלי המוצג בסרטון זה כבסיס לאלתור קולי וכלי. פעילות יצירתית זאת מאפשרת התנסות, תכנון, פיתוח וארגון של יחידה בעלת משמעות המתארת, ממחישה ומעשירה את המסלול שהתגבש.

ילדים חושבים, לומדים ומביעים את עצמם באמצעות 100 שפות, ביניהן שפות מילוליות, חזותיות, תנועתיות ומוזיקליות. על פי גישה זו ניתן למצוא לכל ילד את השפה או השפות המתאימות לאופיו, לאישיותו ולכישוריו, ואשר באמצעותן הוא יצליח ללמוד, להתקדם ולממש את הפוטנציאל הגלום בו.
ביחידה זו בחרנו בנושא "אסטרונומיה" כדוגמה לשילוב של שפות שונות במטרה לאפשר לילדים לפתח סקרנות ויצירתיות, יכולת ביטוי ועצמאות המאפיינת את הפעילות של הילד הצעיר .


האם הטיסה לחלל אפשרית? איך אפשר לתכנן את הטיול לחלל? מה נראה במהלך המסלול? איזה צלילים נשמע?
בסרטון "טיסה דמיונית לחלל", המהווה חלק מהסדרה כולה, ניתן לראות איך המוזיקה מעשירה את העולם הדמיוני של הילדים. כיחידים וכקבוצה ומזמנת תקשורת בין-אישית. תקשורת זו אפשרה לילדים לבטא "תמונה הצלילית" משותפת שנוצרה כתוצאה מארגון הסביבה.


התהליך שהילדים עברו כלל את השלבים הבאים:
1. התנסות בהפקות צליליות קוליות וכליות בכלי נגינה בעלי איכות צלילית גבוהה המפתחים הערכה אסתטית ומאפשרים הבעה רגשית ופיתוח יצירתיות.
2. פיתוח שליטה בהפקת הצלילים שהמציאו
3. ארגון הצלילים ויצירת יחידה בעלת משמעות.

• עלייה של אסטרונאוטים לחללית
• סגירת דלתות
• הידוק חגורות
• ספירה לאחור
• שיגור החללית כלפי מעלה כמו מסוק… עד לגובה שיאפשר לכם להביט בנופים…
• האוקיינוס האין סופי מתגלה…
• החשכה מתחילה לרדת… וכבר אפשר כוכבים מנצנצים…
• החללית מגיעה לירח
• הדלת נפתחת
• האסטרונאוטים יוצאים
• מתהלכים בקלילות

את היחידה בעלת משמעות ניתן לראות ברישום הגרפי. באמצעותו ניתן לשמר את המסלול שהתגבש, לבצע ולהקליט את המסלול ברצף ולהשמיע את התוצר שהתקבל.
ההאזנה להקלטה מאפשרת הסקת מסקנות, פתרון בעיות וסכסוכים, עידוד ותמיכה לזולת ושכלול הפעילות.

בנוסף למה שרואים בסרט, ניתן להתנסות בפעילות תנועתית.


1. פעילות תנועתית הממחישה את שיגור החללית

• נעמוד עמידה שפופה ונתמתח בהישמע צליל המצילה
• נשכב עם בטן כלפי מטה, נרים את הטוסיק בהישמע צליל המצילה


2. בפעילות תנועתית הממחישה את ההליכה על הירח

• נלך יחפים או עם גרבים כמו אסטרונאוטים. נתקדם לאט כשנקפיד להניח כל כף הרגל (מהעקב עד קצות האצבעות). ניתן לידיים להיות משוחררות ולרגלים קלילות
• נשכב עם בטן כלפי מעלה. ניתן לרגלים לעוף בצורה איטית כשנשמור על ברכיים וקרסוליים רפויים
• נמשיך באותה תנוחה וניתן לידיים לעוף כשנשמור על מרפקים ופרק כף יד רפויים

אולי תתעניינו גם ב...

הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.