תוכנית ניצנים היא מסגרת חינוכית העשרתית ותומכת בהמשך ליום הלימודים הפורמלי בגן ובבית הספר, המאפשרת לכל ילד וילדה להישאר במרחב המוגן שבו הם לומדים, החל משעות הבוקר ועד שעות אחר הצוהריים.
תוכניות ניצנים בנויות על העשרת יום הלימודים באמצעות תוכנית סדורה, מכוונת יעדים, עשירה ומגוונת. בשעות הצוהריים התוכנית כוללת ארוחה חמה ומזינה לכלל התלמידים ומזמנת חלון הזדמנויות בעל ערך חינוכי רב ללמידה ולטיפוח אורח חיים בריא וכישורים חברתיים. תוכניות ניצנים הן נדבך נוסף בפעולות המשרד לצמצום פערים חינוכיים וחברתיים, לטיפוח תרבות פנאי משמעותית ולחיזוק מקומו של המוסד החינוכי כעוגן לקהילה.
תוכנית ניצנים שמה דגש על תכנון מוקדם ועל ביצוע עקבי של סדר יום בצהרון. בבסיס דרישה זו קיימת ההבנה שתכנון סדר היום בצהרון בעוד מועד ושמירה עליו ברמה יומית יכולים לקדם אקלים חינוכי מיטבי המאפשר שגרה נוחה ורגועה יותר לעשייה, וכן לטפח ולשפר יכולת מקצועית וביצועית של הצוותים. סדר היום מאפשר לצוותים לתכנן את מבנה היום בהתאמה להתפתחות הילדים ולתנאים הייחודיים של הצהרון, בד בבד עם מתן מענה לצורכי התלמידים.
הצוותים המובילים במסגרות
בהתאם לחוזר מנכ"ל מס' 0236 מיום ה' בכסלו תש"ף, 3 בדצמבר 2019:
בגני הילדים- על כל מסגרת יהיו אחראים שני אנשי צוות. המובילה תיבחר על פי סדר העדיפות הזה: א. גננת מוסמכת. ב. מתמחה. אם אין בנמצא, ניתן להעסיק סייע/ת גני ילדים באישור מפקחת גני הילדים.
בבתי הספר- לכל בית ספר ימונה מרכז אחד ומוביל בכל מסגרת. המרכז הבית ספרי ייבחר על ידי מנהל בית הספר או מנהל ניצנים ברשות. המובילים ייבחרו על פי סדר העדיפות הזה: א. מורים בעלי רישיון לעיסוק בהוראה או בעלי תעודת הוראה ב. מדריך בוגר בעל ניסיון בעבודה עם נוער שהוא סטודנט להוראה או סטודנט/מדריך מתוך מאגר תוכניות העשרה כמו קרב, מיל"ת וכדומה. ג. אם אין בנמצא מדריך כמפורט לעיל, תתאפשר העסקת מדריך אחר באישור הפיקוח בלבד.
בחינוך המיוחד, בגנים ובבתי הספר- בכל מסגרת יהיו שני אנשי צוות, שהם מורים או גננות בעלי הסמכה בחינוך המיוחד.
בדף זה ריכזנו עבורכם, המובילים בתוכנית ניצנים בגני הילדים או בבתי הספר, את כל החומרים והכלים הדרושים לכם להובלה איכותית משמעותית של הצהרון, לקידום אקלים חינוכי מיטבי ולמתן מענה לכל צורכי התלמידים וצוות הצהרון.