דלג אל

יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה והמאבק באנטישמיות, 27.1

תיאור ארוך

יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה נקבע על ידי העצרת הכללית של האו"ם ב-1 בנובמבר 2005. ההחלטה מספר 60/7 נושאת את הכותרת "זיכרון השואה" וכוללת בסעיפי המבוא שלה אזכור של ההכרזה האוניברסלית בדבר זכויות אדם, מגילת האומות המאוחדות ואת האמנה לענישה ומניעת רצח עם. כמו כן מאזכרת ההחלטה כי בשואה נרצח שליש מהעם היהודי וכן מיעוטים נוספים.

"מעבר לחשיבות הסמלית של כינון יום זיכרון בין-לאומי לשואה, ההחלטה מכירה בצורך המתמיד בהוראת השואה. אימוץ החלטה זו על ידי האומות המאוחדות מבטא את הכרתן בחשיבות זיכרון השואה הן כערך בפני עצמו הן ככלי להבטחת המחויבות לשמירה על ערכי היסוד של האנושות".
אבנר שלו, יו"ר הנהלת יד ושם, בתגובה על החלטת האו"ם.

ההחלטה על קביעת יום זיכרון בין-לאומי נתקבלה בתקופה שבה אנו עדים לשתי תופעות סותרות: מצד אחד הגברת המודעות לשואה וניסיון של יחידים ושל קבוצות במדינות שונות באירופה להתמודד עם עברן ומצד אחר גל אנטישמיות ואנטי-ישראליות מתחדש ומאיים.

מצד אחד ככל שעובר הזמן מאז השואה, המודעות אליה גדלה - על כך מעידה החלטת האו"ם שיום 27 בינואר יהיה יום הזיכרון הבין-לאומי. ההחלטה נשענה על העובדה כי שלושים ואחת מדינות כבר קבעו יום זיכרון מיוחד להנצחת קרבנות השואה. (מרביתן קבעו את יום 27 בינואר). עשרים וארבע מדינות חברות כיום בכוח משימה בין-לאומי מיוחד שנוסד בשוודיה בשנת 1998 ופועל לקידום הוראת השואה, הנצחתה וחקרה בארצות האלה. גופים בין-לאומיים רבים, ובכללם מועצת אירופה, הצביעו גם הם על הצורך לציין יום זיכרון מיוחד לשואה. על המודעות לשואה ועל מקומה של מדינת ישראל בהנצחתה מעידים גם עשרות ראשי המדינות אשר הגיעו לחנוכת המוזיאון החדש ביד ושם בירושלים.

מצד אחר החלטת האו"ם חשובה היום במיוחד מפני שהאנטישמיות מרימה שוב את ראשה, וכן לנוכח פעולות חמורות של הכחשת שואה. אף שעדיין מדובר במיעוט, אל לנו להקל ראש בתופעות אלו. מדינת ישראל והעולם המודרני כולו צריכים לתת את דעתם למיגורן.

מעבר לחשיבות הסמלית של כינון יום זיכרון בין-לאומי לשואה, ההחלטה מכירה בצורך המתמיד בהוראת השואה. החלטה זו של האומות המאוחדות מבטאת את הכרתן בחשיבות זיכרון השואה הן בהיותו ערך בפני עצמו הן בהיותו כלי להבטחת המחויבות לשמירה על ערכי היסוד של האנושות.

חזרה לראש הדף

שעת חינוך

בשנת 2005 קבעה עצרת האו"ם את ה-27 בינואר כתאריך זיכרון בין לאומי להנצחת קורבנות השואה. תאריך זה נבחר משום שזהו יום כניסת הצבא האדום אל אושוויץ, המחנה המסמל יותר מכל את הניסיון להשמדה טוטאלית של העם היהודי. ביחידת לימוד זו מבחר פעילויות העוסקות בהחלטה זו של עצרת האו"ם ובמאבק המתמשך בתופעת האנטישמיות בעולם.

חזרה לראש הדף

זכויות התלמיד והתלמידה - המאבק באנטישמיות ובגזענות (כיתות ז-יב)

זכויות התלמיד והתלמידה - המאבק באנטישמיות ובגזענות (כיתות ז-יב)

אחד מעקרונות האמנה הבין-לאומית בדבר זכויות הילד משנת 1989 הוא עקרון השוויון ומניעת ההפליה. באמנה התייחסות לעקרון זה בסעיף 2 הפותח את האמנה –

"המדינות החברות יכבדו ויבטיחו את הזכויות המפורטות באמנה זו לכל ילד שבתחום שיפוטן, ללא הפליה משום סוג שהוא, ללא קשר עם גזע, צבע, מין, שפה, דת, השקפה פוליטית או אחרת, מוצא לאומי, אתני, או חברתי, רכוש, נכות, לידה או מעמד אחר, בין אם של הילד ובין אם של הוריו או אפוטרופסו החוקי."

בהמשך, מודגש עקרון השוויון באמצעות השמירה על זהותם של ילדים (סעיף 8), על חופש המחשבה, המצפון והדת שלהם (סעיף 14) ועל זכותם לשמור על המנהגים, השפה, הדת והתרבות שלהם אם הם מהווים חלק מקבוצת מיעוט (סעיף 30).

חזרה לראש הדף

פעילויות לתלמידים - על יסודי

את הסרטון הבא אפשר להקרין ביום הזיכרון הבין-לאומי לשואה ולמאבק באנשטימיות, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה או ביום הבין-לאומי למאבק בגזענות. ואפשר גם לחבר אותו לכל שיעור שעוסק בנושא הגזענות או השואה. הסרטון מזמן דיון מעניין בכיתה סביב שאלות הנוגעות להתפתחותה של גזענות ולאופן בו צעירים וצעירות הופכים מגויסים למסרים רווי שנאה לאחר.

בגיל 14 כריסטיאן פיקיוליני הפך ממתבגר נאיבי לנאו-נאצי בתנועת העליונות הלבנה האמריקאית. מהר מאוד הפך למהיג של התנועה הנאו-נאצית החשובה ביותר בארצות הברית. איך הוא גוייס, ואיך בסוף הצליח לעזוב את התנועה? בהרצאה אמיצה זו פיקוליני חולק את נסיונו ומסקנותיו המפתיעות להתמודדות עם שנאה בכל צורותיה.

מערך שיעור בנושא יום הזיכרון הבין-לאומי להנצחת קרבנות השואה, יד ושם

מדוע הוקמו הגטאות? כיצד נוהל הגטו? מה היה תפקיד היודנראטים? כיצד חיו היהודים?
מאגר חומרים בנושא גטאות בתקופת השואה

אולי תתעניינו גם ב...

יום הפאי הבין-לאומי, 14.3, כ"א באדר
14.3 יום הפאי הבין-לאומי ויום הולדתו של אלברט איינשטיין
שבוע זכויות הילד והילדה הבין-לאומי, 20.11, כ"ו בחשוון
ב-20 בנובמבר 1989 אימצה העצרת הכללית של האו"ם את "אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד והילדה". האמנה מבססת את זכויות הילדים בכל מקום בעולם
שבוע המוגנות ומניעת פגיעה מינית בילדים ובני נוער 3-8.3
"שבוע המערכת למוגנות ולמניעת פגיעה מינית" בדגש על הזכות להיות מוגנים ובטוחים גם מפני ניצול מיני.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.