חפש ב:

שיתופי פעולה – כנס מורים בלילה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
אוריינות דיגיטלית, אומנות פלסטית, פיסול וציור, תיאטרון, חלל ואסטרונומיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית, PBL- למידה מבוססת פרויקטים
מסגרות חינוכיות:
מרכזי מחוננים
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי
שפה:
עברית

שיתופי פעולה של מורים ותלמידים באגף למחוננים ולמצטיינים

שיתופי פעולה סביב תיאטרון, חלל ואומנות – ארבעה מיזמים של שיתוף פעולה בין מורים ותלמידים באגף למחוננים מתוארים בפריט זה.
הפעילויות נעשו ביוזמת מורים ומנהלים במרכזי מחוננים ותוארו בכנס "מורים בלילה" – כנס וירטואלי בהשתתפות מורי האגף אשר נעשה ביוזמת אלון לוי, מנהל מרכז המחוננים עמק הירדן, ומיה מירב, מורה במרכזי המחוננים כרמיאל ושלומי ומדריכה פדגוגית באגף למחוננים ולמצטיינים. הכנס הוקלט בעבור מאגר הידע מחוננט.

קרן פרידור, רביע בולוס ואופיר פלדמן - שיתופי פעולה בבמה המחוננת

הבמה המחוננת ליצירה בקולנוע היא תוכנית שמוביל האגף למחוננים ולמצטיינים במסגרות מחוננים. יוזמה של אופיר פלדמן, מורה במרכז המחוננים במודיעין, ורביע בולוס, מורה במרכז המורים בנחף, הפכה להיות וירטואלית עוד לפני קורונה, מתוך הבנה שהמרחק מחייב למידה שיתופית באמצעים דיגיטליים. את המיזם ליוותה קרן פרידור, מדריכה של הבמות המחוננות ליצירה באגף למחוננים ולמצטיינים.
בחירת המורים בפורמט של "סליחה על השאלה" לסרטון המשותף אִפשר יצירת קשר בין תלמידים הבאים מעולמות שונים בחברה הישראלית. הפורמט סיפק את הצורך במפגש חברתי הדרוש לצורך התארגנות ללמידה משותפת ומרוחקת של ילדים צעירים שאינם מכירים זה את זה ובה בעת היה בסיס לתסריט.

העבודה לוותה בלמידה מתמשכת של המורים והתלמידים: המורים למדו 'תוך כדי תנועה', היו גמישים לשינוי לפי הדינמיקה שהתפתחה בשטח ונתנו מקום ליוזמה של התלמידים. כך קרה שהתלמידים הספיקו להיפגש זה עם זה עוד לפני פרוץ קורונה והקשר נמשך גם בימי הסגר והלמידה מרחוק. בהרצאה המורים מתארים את האתגרים הייחודיים בהפקת סרטון ששותפים לו תלמידים משני מרכזי מחוננים.

לירון לבינגר, עינת קרני ועמית ארז - מהמוחשי לווירטואלי: הבמה המחוננת לתיאטרון תשפ"א

הבמה המחוננת ליצירה בתיאטרון עברה בתחילת תשפ"א שינוי עם הצורך בבניית ימי עיון וירטואליים מטעמי חיסכון בתקציב. במקום לערוך מפגש של כל תלמידי הבמה באולם תיאטרון, כפי שנעשה בעבר, הוחלט לקיים סדרה של ימי עיון וירטואליים שיכילו סרטון של מומחה ועבודה קבוצתית בעקבותיו. למעשה, התרחש תהליך של הפיכת התיאטרון לווירטואלי עוד לפני קורונה. בהרצאה זו כל אחת מהמורות מתארת את המודל הייחודי שלפיו פעלה עם תלמידיה, את האתגרים החדשים ואת הפתרונות שנמצאו להם; נעשו פעילויות סינכרוניות וא-סינכרוניות, מתוך שימוש במגוון רחב של חפצים הקיימים בכל בית ובצילום סרטונים קצרים על ידי התלמידים.

אבי עמיצור - פרוייקט תב"ל: תלמידים בונים לווין

תב"ל היא תוכנית ייחודית בארץ ובעולם לבניית להק של ננו לוויינים בליווי מרכז המדעים בהרצלייה ובתמיכת משרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל הישראלית. אבי עמיצור מספר על תהליך של מפגש עם אסטרונאוטים, מדענים וסוכנויות חלל. התהליך מזמן לתלמידים התמודדות עם כישלונות, צורך בשיתוף פעולה והתגברות על חילוקי דעות וכולל עבודה רבה. עמיצור מתאר גם את ההתארגנות המיוחדת שהצריך המשך הפרויקט גם בתקופת קורונה.

יניב מינקוב ואלון בר שלום - למידה מבוססת קהילה (CBL)

גישת "למידה מבוססת קהילה (CBL)" משלבת את תהליך הלמידה הפרויקטלי עם צרכים אמיתיים של הקהילה ועם בעלי תפקיד וארגונים בתוכה. השנה נעשה בפארק הרצלייה תהליך למידה כזה, ובמסגרתו הכירו התלמידים את הפארק וקיבלו מצוות הפארק אתגרים אמיתיים לפתרון. האתגר שנבחר היה העמקת ההיכרות של המבקר בפארק עם רבדים שונים בתוכו. מענה לאתגר – פיתחו תלמידי מרכז המחוננים משחק בריחה במציאות רבודה. (המשחק הושק בעת האחרונה לרווחת המבקרים.)
אתגרי הקורונה הקשו על התלמידים ביישום הפרויקט. מנגד הם נאלצו להשתמש בהרבה יותר כלים לעבודת צוות מהעולם האמיתי, בדומה לחברות גלובליות שמפתחות מוצר מכמה אתרים בעולם בעת ובעונה אחת.
יניב מינקוב, המורה שהוביל את הפרויקט, ואלון בר שלום, תלמיד כיתה ח' שהוביל את פיתוח המשחק, מתארים את התהליך ואת ההתמודדות עם אתגריו.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.