דלג אל

מרחב מזמן למידה עצמאית בכיתה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית
מסגרות חינוכיות:
המחונן והמצטיין במסגרת ההטרוגנית
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי
פותח ע"י:
שרה גולן, דגנית קוקווקא
שפה:
עברית

האם אתם מכירים תלמידים משועממים שקוראים ספר מתחת לשולחן או אולי מפריעים למהלך השיעור? מה אתם עושים איתם?

מורים רבים מודעים לצורך של תלמידים מחוננים ומצטיינים בלימודי העשרה במקביל לשיעור, אך מתקשים לתת להם מענה בזמן ההוראה בכיתות גדולות ובמשאבים מוגבלים. התארגנות מקדימה פשוטה וביסוס הרגלי עבודה בקרב התלמידים יקלו מאוד על מתן מענה לתלמידים אלו במהלך השיעור.

 

למי מיועד מרחב הלמידה?
תלמידים המעידים על שליטה בתכנים ובמיומנויות של השיעור יכולים 'להרוויח' זמן לעבודה עצמית לפי בחירה. לדוגמה, אפשר לוודא שליטה של התלמיד בתכנים הנלמדים בשיטת "השאלה הקשה ביותר בהתחלה".

 

מה נשֹים במרחב הלמידה?

ספרי עיון וקריאה
מחשב/מחשב נייד
משחקי חשיבה
מגוון משימות אתגר
הצעה למגוון אפשרויות לתוצרים
תיקייה לתוצרים ולתיעוד תהליכי למידה (לדוגמה: תיקייה רחבה עם חוצץ לכל תלמיד)
שולחנות לעבודה עצמית, שולחנות לעבודה קבוצתית, שטיח, פופים לישיבה

 

דוגמאות לחומרי עזר שאפשר לשים במרכז הלמידה:

1. חוזה עבודה ללמידה עצמאית - התלמיד חותם על מחויבות לסעיפים האלה:
אני מתחייב/ת להשתתף בשיעור, לבצע את משימות השיעור ולעבוד לבד על פעילות העשרה רק כשהמורה מאפשר/ת.
בזמן שניתן לי לפעילות העשרה אני מתחייב/ת לעבוד לבד על המשימות שקבעתי לעצמי.
בזמן שניתן לי לפעילות העשרה אני מתחייב/ת לעבוד בשקט כדי לא להפריע לחבריי לכיתה.
בזמן שניתן לי לפעילות העשרה אני מתחייב/ת לא לשאול את המורה שאלות מעבר למספר השאלות שקבענו מראש.
אני מתחייב/ת לתעד בכתב את תהליך הלמידה העצמאי ואת התוצרים באופן מסודר.
אני מתחייב/ת לנהל תיקייה מסודרת למעקב ולמשוב.

2. תכנון אישי ללמידה עצמאית - התלמיד יכתוב:
מה מעניין אותי לחקור?
כיצד אחקור?
מי יכול לעזור לי?
כיצד אציג את המידע?
איך אאתגר את עצמי?
באיזה כלי דיגיטלי חדש או אמצעי חזותי חדש אלמד להשתמש?
כמה זמן אקדיש לנושא זה?

3. טופס המלצה על ביטוי או מילה חדשה:
אני רוצה להמליץ לכם על מילה חדשה / ביטוי שלמדתי בעת האחרונה.
המילה/הביטוי:
פירוש המילה/הביטוי:
דוגמאות לשימוש במילה/ביטוי:

4. המלצה על ספר:
שם הספר:
שם מחבר הספר:
מדוע כדאי לכם לקרוא ספר זה?

המדריך נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.

אולי תתעניינו גם ב...

הכנס העשירי לחינוך למצוינות
מורים ותלמידים שווים בסקרנותם ובמחויבותם לקחת זה את זה שוב ושוב לשדות חדשים, בלתי ידועים
עקרונות בהוראת מחוננים
מה צריכה להכיל יחידת הוראה למחוננים ולמצטיינים?
היבטים רגשיים של הילד המחונן – סקירת מאמרים
אילו היבטים רגשיים מתלווים למחוננות? כיצד צריכה הסביבה להתאים את עצמה להיבטים אלו?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.