דלג אל

תרשה לעצמך להיות מופתע

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית, למידה בדרך החקר
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
הרצאה
פותח ע"י:
מיכל בן ארי, זיוה ויילר, שולי אנגלהרט, זהר קפלן, סבטלנה רילסקי, מריאנה מטר, אורטל סלמן, חיים שוורץ, רותם טל, איתי וגמן, גיא הופמן, דניאל ברכר
שפה:
עברית

מורים מספרים על קורסים בהם הם מניחים לתלמידים להוביל את תהליך הלמידה

מה קורה כשהמורה מרשה לתלמידים להפתיע אותו?
מורים מספרים על קורסים שבהם הם מניחים לתלמידים להוביל את תהליך הלמידה.
הכנס העשירי למצוינות בחינוך מבית האגף למחוננים ולמצטיינים באפריל 2019 עמד בסימן "לא סלול, לא תמיד מסומן" – מורה ותלמיד לוקחים זה את זה למסע למידה. מורים ממסגרות האגף סיפרו על הדרך שבה הם לוקחים את תלמידיהם למסע למידה, מסע שבו התלמידים שותפים בקביעת יעדי הלמידה ובבחירת הדרך.

במושב הראשון הוצגו ההרצאות האלה:
בואו נפתח את זה
מיכל בן ארי וזיוה ויילר, מורות במרכז מחוננים "רבדים" בשוהם, מתארות את הקורס הפתוח בבית הספר. מדובר במסגרת חדשנית המאפשרת לכל תלמיד לבחור כל נושא המעניין אותו וללמוד אותו לבד לאורך השנה. איך מורה שבאה מתחום ידע מוגדר מנחה תהליך למידה של נושאים שאינם מוכרים לה?

מסע בתחרות המכונה המופלאה
שולי אנגלהרט, מדריכה ארצית בתוכנית "קדם עתידים", וזהר קפלן, מנהל תוכנית "קדם עתידים", מספרים על תחרות לקידום פיזיקה. בתחרות התלמידים מובילים מסע של למידה והתנסות, מנהיגות וגילוי. בעשייה משותפת של מורה ותלמידים מתוך הכיתה מתפתחים להם מעברי אנרגייה יצירתיים ומזמנים הזדמנות חינוכית שבה המורה והתלמידים מתמודדים יחד עם אתגרים משותפים. מסע מופלא במכונה המופלאה.

רואים עין בעין
סבטלנה רילסקי, מורה בתוכנית "אמירים" בבית ספר "חיים חפר" בנתניה, מספרת על הקורס שתעתע בכולם: הקורס התחיל במושגים מתמטיים מעניינים, שינה כיוון בעקבות הצעתם של התלמידים והפך לקורס בנושא תעתועי ראייה. כיצד הפך נושא הקורס לנושא מדובר בבית הספר? מה המיזם שבנו תלמידי "אמירים"? ומה סוד ההצלחה?

 

במושב השני הוצגו ההרצאות האלה:
צועדים בשבילי הבמה המחוננת
מריאנה מטר ואורטל סלמן, מנהלת ומורה בתוכנית "הבמה המחוננת ליצירה" במרכז מחוננים חיפה במחוז צפון, סיפרו על פרויקט במה מחוננת ליצירה בקולנוע ואנימציה שבמסגרתו מופקים בכל שנה כ-40 סרטי קולנוע ואנימציה. המורה אורטל סלמן ממרכז המחוננים בחיפה והתלמידים המשתתפים בקורס סיפרו על חוויית היצירה המשותפת של הסרטים – על צילום הפיצ'ינג (הרעיונות לסרטים), תהליך כתיבת התסריט, הליהוק והצילומים. לצד החוויה הייחודית של ימי העיון בסינמטק תל אביב.
הבמה פועלת זו השנה השביעית בשיתוף עם סינמטק תל אביב ומשתתפים בו כ-600 תלמידים מחוננים מתל חי ועד אילת.

לומדים מים עד ים
חיים שוורץ, מרכז מלווים ופיתוח מחנכים בתוכנית "נחשון" באגף למחוננים ולמצטיינים, ורותם טל ואיתי וגמן וגיא הופמן, תלמידי "נחשון" בתיכון אורט כרמים בכרמיאל, מספרים על סמינר שנערך במסגרת חגיגות 70 שנות קיום לישראל. לאחר שנקבעו המטרות והיעדים עברו התלמידים להפיק את הסמינר. הם מתארים את עבודת הצוות, את ההתלבטויות ואת ההפתעות שציפו למחנך הכיתה.

משחק. הרפתקה. החלטה
דניאל ברכר, מורה בתוכנית "אמירים" בבית ספר "רמת חן" ברמת גן, מספר על קורס כתיבה שנותן מענה לרצונו של הקורא להשפיע על העלילה תוך כדי הקריאה. בקורס שלו נחשפים התלמידים לז'אנר ספרותי ייחודי מסוג "אתה הגיבור". הספר מחולק למאות קטעים המסודרים כך שכל החלטה שהקורא מחליט תוביל אותו לקטע אחר בתוך הספר. התלמידים עוברים למעשה להיות יוצרי תוכן כאלו בעצמם, משפיעים על מהלך ההתקדמות בקורס ועל התכנים ויוצרים תוצר. דניאל מציג את תפקיד המנחה בקורס, דן במיומנויות הנדרשות מהתלמידים ומתאר מה קורה כשתלמידים מקבלים את הרשות ואת הכוח לקבל החלטות.

אולי תתעניינו גם ב...

עשרת הדיברות
מה כבר יש לשאול על עשרת הדיברות?
אוליבר טוויסט
שיעור פתיחה ליחידה העוסקת בספרו של צ'רלס דיקנס "אוליבר טוויסט". השיעור מוצע במסגרת קורס "תולעת ספרים" – קלסיקות של ספרות ילדים
קפה יהל"ם לפיתוח שיח חברתי ורגשי
מרכז מחוננים מפעיל "בית קפה" ללימוד שיח רגשי, לשיתוף וליצירת קשרים חברתיים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.