מטרת החינוך בישראל לטפח לומד בעל ידע, מיומנויות וערכים שיאפשרו לו להתפתח לאדם משכיל, למצות יכולותיו ולתרום לחברה.
תפיסת הלמידה המתחדשת 2030 מגדירה את מטרות הלמידה במערכת החינוך.
האוריינות המדעית היא בקיאות במדע ובתהליך המדעי והיכולת לעשות שימוש בידע, במושגים וברעיונות מדעיים כדי לתאר תופעות ולהסבירן, לזהות שאלות לחקירה מדעית, להסיק מסקנות מבוססות ראיות ולהשתמש בנתונים אובייקטיביים ובידע מדעי בהיבטים לימודיים חברתיים ואישיים, מתוך הבנת הרלוונטיות והנחיצות של המדע לחיי היום-יום.
בכוחה של יכולת זו להוביל לגיבוש זהות מדעית ולאפשר אקטיביות בחתירה לצדק חברתי וסביבתי.
- מטה-קוגניציה בניסוח והערכה של טיעון מדעי
יחידת המתבססת על פעילות שפיתחה פרופ' ענת זוהר בית הספר לחינוך ע"ש סימור פוקס, האוניברסיטה העברית, ומלווה בסרטון התנסות והסבר שיצרה.
מצגת | קובץ נגיש | מצגת מושגים - טיעון מדעי | הרצאה מוקלטת (העשרה למורים)
מאגרי הדמיות מדעיות ללא תשלום:
- PHET – הדמיות בתחומי הדעת פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ומתמטיקה
- Sumanas – הדמיות בתחומי הדעת ביולוגיה, אסטרונומיה, כימיה וסביבה
- The Concord Consortium – הדמיות שונות ואפשרות לערוך מודלים (תמיכה בעברית)
- מוטנ"ט – הדמיות בנושאי מדע וטכנולוגיה לתלמידי חטיבת הביניים (אתר מרכז מורים)
- Graasp
משימות האוריינות המדעית הדיגטליות נועדו לתרגל ידע ומיומניות במדעים.
המאגר כולל משימות עם ניהול למידה, מערכת המאפשרת למורה לראות את תוצרי התלמידים, לתת משוב ולהעריך אותם (LMS).
- מאגר משימות אוריינות מדעית דיגיטליות ביסודי
- מאגר משימות אוריינות מדעית דיגיטליות בעל יסודי
- למורה: אתר התנסות לצפייה
- למורה: פתיחת קורס כיתתי (אפשרות לניהול למידה ומעקב תלמידים)
- לתלמיד עצמאי (סביבה ללא משוב מורה)
לשימוש במאגר נדרשת הזדהות אחידה של משרד החינוך.
מוקד תמיכה בסיסמאות: 6552* או 073-3983960
מיומנויות בין תחומיות
- שילוב אומנויות בהוראת הכימיה והמדעים ככלי לרכישת מיומנויות אוריינות חזותית, ד"ר דבורה (דידי) מרצ'ק
- טכנולוגיה בשירות ההוראה, ד"ר אהוד אבירן
- אוריינות מדעית במדעי כדור הארץ, ד"ר אסף זלצר
התמצאות מדעית-מהות המדע
- ידע אפיסטמי, ד"ר יעל שוורץ ומיכל גור
- מהות המדע וידע אפיסטמי, פרופ' יהודית דורי וד"ר מרצ'י אדרי
- שיח מקדם פרקטיקות אפיסטמיות בשיעורי המדעים, פרופ"ח שולמית (שולי) קפון | מצגת מלווה
- התמצאות מדעית בשינוי אקלים, בשינוי אקלים, ד"ר הגר ליס | מצגת מלווה
הערכת דיווחים במדיה
- כלים לשילוב "הערכת דיווחים במדיה" בשיעורי המדעים, ד"ר שרית ברזילי | מצגת מלווה
- אוריינות מדעית בעידן הפוסט אמת, איך נזהה למי להאמין בסוגיית שינויי האקלים?, פרופ' אילת ברעם-צברי
שימוש והערכת מודלים מדעיים
- שימוש בסימולציות מדעיות, פרופ' עידו רול
- קביעת קריטריונים להערכת מודלים, פרופ' רוית דנקן-גולן | מצגת מלווה
- שימוש במודלים חזותיים בכימיה, ד"ר דידי מרצ'ק
- מודלים של שינוי אקלים: ד"ר רעי צמקא
- שימוש במודלים בהוראה -מודלים סטטיים, ד"ר תום ביאליק
- שימוש במודלים בהוראה - מודלים דינמיים, ד"ר תום ביאליק
- סדנת הפעלת סימולצייה En-ROADS Climate Solutions Simulator, יובל שרמן
פרשנות מדעית של נתונים
- דברו אלי במספרים SDGs: פרופ' רון בלונדר וד"ר שלי רפ
חשיבה יצירתית
- חשיבה יצירתית במתמטיקה ובמדעים, פרופ' עדו רול