דלג אל

ימי השוויון

ימי השוויון
הימים שבהם שוררות 12 שעות אור ו-12 שעות חושך

יום שוויון הסתיו חל ב-22 בספטמבר, יום שוויון האביב חל בין 20 ו-23 במרץ.
יום השוויון מכיל מספר כמעט זהה של שעות אור (יום) ושעות חושך (לילה), שלא כימים אחרים בשנה, ומכאן נובע שמו. בתקופה זו זריחת השמש בשמים מסמלת את תחילת עונות המעבר: האביב והסתיו.
ביום שוויון הסתיו השמש מתחילה לנוע דרומה ביחס לצופה. ביום שוויון האביב השמש נראית נעה יותר ויותר גבוה בשמים, עד הגיעה לנקודה הצפונית הגבוהה ביותר ביום הארוך ביותר בשנה.
יום השוויון הוא הזמן שבו השמש זורחת בדיוק במזרח ושוקעת במערב. במסלול זה שוהה השמש בכיפת השמים כ-12 שעות.

מה גורם ליום פעמיים בשנה להשתוות לכאורה ללילה?

עונות השנה נקבעות על ידי נטיית ציר כדור הארץ כ-°23.5.
כדור הארץ מסתובב בתנועה המזכירה את חלקו העליון של ג'ירוסקופ אל עבר נקודה קבועה בחלל (ביחס לצופה אינדיבידואלי בזמן נתון) הסמוכה לכוכב הצפון בשמים. לתנועה זו מתוספת תנועת כדור הארץ סביב השמש. כך נוצר מצב שבו במחצית השנה חצי כדור הארץ הדרומי נטוי יותר לעבר השמש ובמחציתה האחרת חציו הצפוני נוטה לעבר השמש. יום השוויון נוצר כאשר כדור הארץ נמצא בדיוק בין שני מצבים אלו. אם יום השוויון יתקיים לאורך כל השנה, לא יהיה שוני בין אורך היום והלילה, לא יהיו שינויי טמפרטורה במשך השנה או שיהיו מזעריים ולמעשה לא יהיו עונות כלל.

השפעת יום השוויון על התרבויות הקדומות

בנצרות יום שוויון האביב הוא בעל חשיבות גדולה, שכן חג הפסחא נחוג ביום ראשון מיד לאחר הירח המלא הראשון שזורח אחרי יום שוויון האביב.
במצריים הקדומה נבנה הספינקס כך שפניו מביטות אל עבר הנקודה שבה זורחת השמש ביום השוויון.
האינדיאנים חצבו מערות שלמות המציינות את יום השוויון בעזרת סדקים בקירות שיצרו משחקי אור וצל.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

יחידות הוראה מתוקשבות

אקלים ומזג אוויר
אקלים ומזג אוויר
תחומי דעת: גאוגרפיה - אדם וסביבה

תורת האקלים היא מדע העוסק במשתנים אטמוספריים כגון טמפרטורה, משקעים, לחות ורוחות לאורך תקופת זמן ממושכת (לפחות 30 שנים). במדע זה מחושבים ערכים סטטיסטים שונים (ממוצע, חציון, מינימום, מקסימום וכד') למרכיבי האקלים המאפשרים להבחין בין סוגי אקלים שונים בעולם ו/או לבחון אם חל בהם שינוי לאורך הזמן.
מזג אוויר לעומת זאת, מתאר את התנאים המטאורולוגיים והאטמוספריים במקום נתון ובזמן נתון (יום, חודש, שנה). מזג האוויר מתייחס לתנאים יומיומיים של טמפרטורה, משקעים, כיוון הרוח ועוצמתה וכדומה.
יחידה זו עוסקת בגורמי האקלים וסוגי האקלים, במזג האוויר וביחסי הגומלין של האדם עם האקלים ומזג האוויר.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מוביל המים הארצי
"המוביל הארצי" הוקם כדי לתת מענה לבעיית המחסור במים באזורים שונים במדינה ולהתגבר על מגבלות שנובעות מתנאים השוררים בישראל: כמו קרבה למדבר, פערים גדולים בתפרוס...
קשרי גומלין טבע - אדם כגורם בעיצוב המרחב במזרח התיכון
הפרק מתמקד בשלושה תחומים עיקריים: השפעת התנאים הפיזיים על תפרוסת האוכלוסייה והכלכלה, משאבי המים וניהולם, ומאגרי הנפט והשפעתם לצד התמודדות האדם עם תנאי הסביבה...
מיומנויות מפה ואטלס
בתחום הדעת גאוגרפיה אדם וסביבה נתמקד בהיכרות עם מבנה האטלס, סוגי המפות השונות, ומיומנויות רבות כגון עבודה עם רשת הקואורדינטות, זיהוי יחידות נוף, מאפיינים פיז...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.