מדוע מזיזים את השעון?
אחורה? קדימה ? הקץ לבלבול
בוא החורף מביא עמו גם את המעבר משעון הקיץ לשעון החורף: מחוגי השעון מוזזים שעה אחת אחורה, החושך מקדים לרדת והימים מתקצרים.
ואולם, מה ההיגיון העומד מאחורי הזזת השעון? מי או מה עומד מאחורי שינוי זה, והאם הוא מחויב המציאות?
ענבל טל, מחנכת כיתה ג׳ בבית הספר הר-נבו בתל אביב ובעלת האתר והבלוג "מה בכיתה", החליטה לשים סוף לבלבול סביב הזזת השעון, הרווח בעיקר בקרב תלמידי הכיתות הנמוכות.
"כשהייתי קטנה", מספרת ענבל, "כל הסיפור הזה של הזזת השעון מאוד בלבל אותי. מזיזים קדימה או אחורה? ישנים יותר או פחות? השעון המעורר יצלצל בזמן בבוקר או לא יצלצל? ולמה בכלל כל ה״שיגוע״ הזה?". בהיותה מורה לתלמידי כיתה ג' החליטה ענבל להכין מצגת סיפורית המתחקה אחר מקורותיו וגלגוליו של שעון החורף ומבארת את הסיבות ליצירת שעון מקביל לתקופת הקיץ (שעון הקיץ) בצורה מעניינת ומקורית.
"לא הרבה יודעים", אומרת ענבל, כי שעון החורף שבאופן אישי אינו חביב עלי וזאת בלשון המעטה -הוא דווקא שהיה כאן קודם, הוא הזמן התקני (ומכונה באנגלית: standard time), אבל אין זה אומר שהוא יכול לחתום כאן קבע" .
ההיגיון מאחורי השעון
המצגת שהכינה ענבל עושה סדר לא רק בחלק "הטכני" של הזזת השעון קדימה או אחורה (קיץ - קדימה), אלא גם מסבירה את ההיגיון שעמד מאחורי הקביעה ההיסטורית של שעון הקיץ, ואת היתרונות והחסרונות של שעון הקיץ ושל שעון החורף. או בלשונה הקולעת של ענבל: המצגת מנגישה לדור הצעיר את האור, את החושך ומה שביניהם.
ענבל הגיעה לתחום ההוראה לאחר קריירה ארוכת שנים בתחום ההייטק .לפני כשלוש שנים החליטה לעשות הסבה מקצועית מתוך רצון לבטא את אהבתה הרבה ללמידה חדשנית ויצירתית השמה דגש על אקטואליה וידע עולם, ומתוך כמיהה למגע חינוכי ישיר עם הילדים. האהבה והתשוקה לעיצוב ואסתטיקה לצד קידמה וחדשנות מלווה אותה לדבריה מילדות, ומהווה חלק בלתי נפרד מעשייתה החינוכית. אין ספק כי תפיסה זו באה לידי ביטוי במצגת המאוירת, הקולחת והמעניינת שהכינה ענבל.
אז אחרי מצגת כזאת - לא נותר אלא ללכת לישון, ולכוון את השעון נכון