נאורות ומהפכות
נאורות:
1 .המהפכה המדעית – גישה חקרנית המבוססת על ניסוי ותצפית
2 .עקרונות הנאורות
3 .המהפכה האמריקנית
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
יחידות הוראה מתוקשבות
נאורות
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתיביחידה זו שלושה שיעורים העוסקים בחידוש שרעיונות הנאורות וההשכלה הביאו לעולם. נלמד על המציאות המשתנה שבה החלו לפעול הוגי הדעות, עולם שמושפע מהמהפכה המדעית ורעיונותיה, אך עדיין שמרן מאוד בכל הנוגע למקומו של האדם בעולם ולמבנה החברתי. נראה כיצד נולדו עקרונות שלמימושם אנו שואפים גם היום - הזכות לשוויון, לחיים, לחירות ולקניין, וכיצד ראו הוגי הדעות של הנאורות את מבנה החברה והשלטון. לסיכום, נרחיב את הדיבור על האנציקלופדיה הגדולה שערכו וכתבו הוגי הנאורות ועל תרומתה להפצת רעיונות הנאורות בעולם.
המהפכה המדעית
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתיהמהפכה המדעית היא כינוי לסדרת גילויים חדשים בתחומי האסטרונומיה, הפיזיקה, האופטיקה, הביולוגיה והרפואה שהתרחשו באירופה במאות ה-16 וה-17. גילויים אלו הביאו לשינוי תפיסת המציאות במדע, בפילוסופיה וגם בתרבות. למעשה, הם הובילו לשינוי בדרך שבה בני אדם לומדים ומבינים את הטבע. ביחידה זו נתוודע אל המהפכה המדעית דרך השינויים שהתחוללו במסגרתה בשני ענפי מדע, באסטרונומיה ובפיזיקה. כמו כן נכיר לעומק שלושה מהמדענים המרכזיים שחוללו מהפכה זו: ניקולס קופרניקוס (1543-1473), גלילאו גליליי (1642-1564) ואייזק ניוטון (1727-1642).
המהפכה האמריקנית
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתייחידת לימוד זו עוסקת בתהליך המכונה "המהפכה האמריקנית" על מגוון היבטיו. במהלך השיעורים נתוודע אל אוכלוסיית המהגרים שהגיעה לצפון אמריקה ואל הסיבות להגירה – הגורמים שמשכו ודחפו את המהגרים לצאת למסע מסוכן אל עולם חדש, לא נודע. נכיר את הקבוצות שאכלסו את צפון אמריקה באותה תקופה – האירופאים המהגרים שהקימו מושבות, הילידים בני המקום שכונו בטעות "אינדיאנים" והעבדים השחורים שהובאו בכפייה בלא בחירה חופשית.
ניתן את הדעת לגורמים ולרצף האירועים שהובילו למלחמת העצמאות. בסופה של מלחמה זו, בשנת 1776, הכריזו המושבות על עצמאות. במסגרת תהליך זה נכתבה הכרזת העצמאות האמריקנית, וברבות הימים נעשתה בסיס להכרזות עצמאות רבות נוספות ברחבי העולם והתבססה על רעיונות הנאורות, הקִדמה והזכויות הטבעיות.
מהפכות
תחומי דעת: אזרחות, היסטוריה ממלכתי, קולנוע ותקשורת, תיאטרוןיחידה זו היא יחידה בין-תחומית. מטרת היחידה לבחון תהליכי מהפכות ולמידה על אודות המעלות והחסרונות בתהליכים אלו באמצעות ידע מתחומי דעת שונים. היחידה בוחנת את המושג מהפכה בהיבטים האלה: מהפכה בעולם הידע, השפעות של מהפכות, רעיוניות ודיון במחירים של מהפכה.
ראשיתה של המדינה המודרנית
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתייחידה זו תעסוק בראשיתה של המדינה המודרנית באירופה - פוליטיקה, חברה ותרבות במאה התשע־עשרה. תחילה נעסוק בעליית רעיונות הליברליזם לעומת הסדר הישן, לאחר מכן נדון בהתגבשות התודעה הלאומית בעקבות המהפכות (עליית התנועות הלאומיות, השפעת כיבושי נפוליאון, "אביב העמים"), נמשיך בתהליכי דמוקרטיזציה שהחלו באירופה ובמאבק הנשים להצבעה, ונסיים בהתפתחות התרבותית שליוותה את התהליכים האלו.
יהדות אמריקה ואנחנו - כך נולדת תפוצה
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתי, ספרות ממלכתיקרוב למחצית העם היהודי מתגורר בארצות הברית של אמריקה. יהודים אלו הקימו במאות השנים האחרונות קהילה גדולה ומפוארת ופיתחו דרכים שונות ומגוונות להשתלבות בחברה האמריקאית תוך ניסיון לשמירה על זהותם היהודית. ביחידה זו נעסוק בתקופת היווצרותה של יהדות אמריקה כפי שאנו מכירים אותה כיום, תקופת "ההגירה הגדולה" של סוף המאה התשע עשרה וראשית המאה העשרים באמצעות מקורות ספרותיים והיסטוריים מגוונים ובאמצעות למידה רב תחומית. תקופה זו ומורשתה עומדים בבסיס נורמות, ערכים וקודים תרבותיים המשמשים רבים מיהודי ארצות הברית גם כיום.
מנהיגות
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתי, ספרות ממלכתי, קולנוע ותקשורת, תנ"ך ממלכתי, תרבות יהודית ישראליתביחידה זו נדון במושג מנהיגות. נעמוד על התכונות הנדרשות למנהיג כדי להשלים את שליחותו ונדון במניעים של מנהיג לפעול ולהוביל. כמו כן, נבחן את הרעיון שמנהיג מושפע מנסיבות התקופה ופועל לפיהן, אך גם מבטא את דרכו הייחודית.