דלג אל

תחרות השדרן הצעיר

חזרה
מבדקי קריאה

תחרות "השדרן הצעיר" מיועדת לתלמידי כיתות ו‘ (2A). התחרות מפתחת מיומנויות שפה דבורה ומעשירה את אוצר המילים.
במסגרת התחרות התלמידים מתבקשים להתבטא בנושאים אקטואליים, לשתף בדעותיהם ולהפגין כישורי שפה דבורה.

חזרה לראש הדף

מטרות התחרות

מטרות התחרות
  • חיזוק העברית כשפה שנייה: חיזוק השפה הדבורה והרחבת אוצר המילים.
  • שילוב אקטואליה: עידוד מעורבות בנושאים אקטואליים, חדשותיים וחברתיים המותאמים לגילם.
  • פיתוח כישורי תקשורת: מתן במה לתלמידים להביע את דעותיהם במגוון תחומים רלוונטיים בשבילם.
חזרה לראש הדף

מהלך עבודה

מהלך עבודה
  1. הקניית מושגים בסיסיים מעולם התקשורת.
  2. בחירת נושא אקטואלי מבין נושאים מוגדרים מראש על ידי המורה מתוך מיזם
    "קריאה מחוברת אקטואליה", תרגול קריאה והבעה בעל פה כולל טכניקות דיבור מול קהל או מצלמה.
  3. יצירת קטע שידור קצר (1–3 דקות) הכולל:
    - דיווח חדשותי אודות נושא אקטואלי.
    - הבעת עמדה או סיכום קצר עם מסר אישי.
  4. להעביר את התוצר כולל אישור מנהל בית הספר ואישור הורים למדריכה, אימאן שחאדה אגברייה.
חזרה לראש הדף

שאלות נפוצות על מהלך העבודה

חזרה לראש הדף

תבחינים להכנת שידור

  1. שימוש נכון בכשירויות לשון.
  2. שימוש באוצר מילים רלוונטי לנושא.
  3. שטף דיבור ושפה תקינה.
  1. מקוריות בבחירת הנושא.
  2. דיוק ורלוונטיות של המידע שהוצג.
  3. יכולת להעביר מסר ברור וענייני.

התלמידים בוחרים באחד הנושאים האקטואליים מתוך המיזם "למידה מחוברת אקטואליה".

  1. קצב דיבור ואינטונציה.
  2. יצירת קשר עם הקהל עפ“י מצב נתון.
  3. ביטחון עצמי והופעה בשידור מוקלט (אודיו וצילום).
  1. שילוב דוגמאות וסיפורים אישיים.
  2. דעה אישית שמעוררת הסכמה או אי הסכמה.

חשוב לתת תמיכה מלאה לתלמידים, מתן סדנאות קצרות לשיפור כישורי דיבור באופן יחידני ובקבוצות.

חזרה לראש הדף

הצעות לאופן השידור

כדי שהתלמידים ייהנו מהתהליך וגם יוכלו לשפר את מיומנויות השפה והביטוי, להלן הצעות לאופן השידור:

  • לעידוד ביטחון עצמי ועמידה מול קהל התלמידים מציגים את הדיווח מול הכיתה כמו מגישי חדשות בטלוויזיה. (ניתנת אפשרות לקהל התלמידים לשאול שאלות או להגיב).
  • שימוש בכרטיסיות עם נקודות עיקריות (להימנע מקריאה מדף).
  • לעודד דיבור ברור ואינטונציה נכונה.
  • התלמידים מצלמים את עצמם מדווחים, אפשר גם להשתמש באביזרים כמו מיקרופון דמי או רקע (לוח עם תמונה).
  • מאפשר תרגול ביטוי חזותי בנוסף לשפה הדבורה.
  • שימוש בתאורה טובה כדי שהתלמיד ייראה באופן ברור.
  • בחירת רקע מתאים או ניטרלי שמדגיש את הדיווח.
  • קבוצות קטנות של 2–5 תלמידים (לא יותר) כמו צוות חדשות.
  • שיתוף פעולה ועבודה בצוות.
  • כל תלמיד יכול לקחת חלק אחר: מגיש, כתב, פרשן, מראיין, מרואיין.
  • לחלק את התפקידים כך שכולם יקבלו זמן דיבור שווה.
  • לעודד תמיכה הדדית אם יש תלמיד עם פחות ביטחון עצמי בשפה.
  • שימוש באפליקציות פשוטות כמו לדוגמה Kinemaster או Canva או כל כלי מתאים של Ai ליצירת רקע דיגיטלי, סטודיו חדשות או טבע.
  • לשלב רקע שתואם לנושא המדובר.
  • התלמידים מדווחים כאילו הם עיתונאים בשטח, למשל מהחצר, סיור כיתתי ועוד...
  • לתרגל את התוכן מראש כדי שהדיווח יהיה מסודר.
  • לבדוק שהתפאורה מתאימה ואינה רועשת מדי.
  • התלמידים מראיינים אחד את השני או מראיינים דמות אחרת (אפילו דמות בדויה).
  • חשוב להכין מראש שאלות ותשובות.
  • לשים לב לחלוקת זמנים הוגנת בין המראיין למרואיין.
חזרה לראש הדף

כללים לשידור מוצלח

כללים לשידור מוצלח
  • דיבור ברור ואיטי: כך שהצופים והמאזינים יבינו את הנאמר.
  • תנועות גוף ומבע פנים: להשתמש בהבעות פנים, מחוות גוף תוך שמירה על מידתיות.
  • חזרתיות על ביטויים חדשים: לשלב מילים שימושיות כמה פעמים במהלך השידור.
  • אווירה נעימה: לעודד את התלמידים ליהנות, ולא לחשוש מטעויות קטנות.

לו“ז שנתי לפרסום תוצרים

לו“ז שנתי לפרסום תוצרים

השלב ראשון - יש להקפיד על שליחת התוצרים עד ה-20 לכל חודש! על כל בית ספר להגיש סרטון אחד פעם אחת.
התאריך האחרון להשתתפות בשלב הראשון הוא ה- 29.5.2025

השלב שני - בתי ספר שעוברים שלב ראשון מתקדמים לשלב הסופי שיתקיים בסוף השנה בתאריך ה- 23.6.2025

חזרה לראש הדף

ליצירת קשר

ליצירת קשר, בירורים ושליחת החומרים:
אימאן שחאדה eman.shehady@gmail.com, 052-6223573

אולי תתעניינו גם ב...

תוכנית הלימודים
תוכנית הלימודים בעברית בחינוך הערבי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.