תוכנית הלימודים בעברית לבית הספר היסודי "חינוך לשוני-עברית - שפה, ספרות ותרבות" (תשס"ג) כוללת, מלבד כישורי שפה וידע לשוני, גם את תחום הספרות. בתוכנית לבתי הספר הממלכתיים והממלכתיים-דתיים רשימה של יצירות איכותיות ובעלות ערך ספרותי ותרבותי שחובה ללמדן או שחובה לבחור מתוכן. מרביתן של יצירות אלה אינן מתאימות להוראה במגזר החרדי מבחינה דתית או תרבותית.
עם זאת, להוראה ספרות במגזר החרדי, כמו בשאר מגזרי החינוך, חשיבות רבה והיא חלק בלתי נפרד מן המקצוע עברית בבית הספר היסודי. לספרות ערך רגשי, חברתי, חינוכי ואסתטי והיא מרחיבה את הדעת ואת נקודות המבט. העיסוק ביצירות הספרות מאפשר לקורא הן התבוננות פנימה והן התבוננות החוצה על מה שבא לידי ביטוי ביצירה.
לשם הכוונה ברורה לבחירה של יצירות ספרות ראויות, כפי שנעשה במגזר הממלכתי והממלכתי-דתי, הוקמה במזכירות הפדגוגית בשיתוף המחוז החרדי וועדה ייחודית שתפקידה להציע רשימה של יצירות ספרות איכותיות לכיתות א'-ח' כחלק מתוכנית הלימודים בעברית למגזר החרדי.
ד"ר תמר מאיר עמדה בראש הוועדה מבחינה אקדמית, בהובלה של מפמ"ר עברית ביסודי ובקדם-יסודי הגב' דליה הלוי, והמפקחת על העברית במחוז החרדי הגב' תרצה יהודה. בוועדה לקחו חלק נציגים ונציגות מן הזרמים העיקריים בחינוך החרדי, וכן יועצות אקדמיות מומחיות בתחום הספרות שהחינוך החרדי אינו זר להן: הד"ר אסתר מלחי, הד"ר רבקה קדוש, הד"ר יעל שגב והד"ר חנה שפירא. המדריכות יהודית יוסף ועליזה יגן סייעו בארגון ודיוק הרשימה. רכזה את הוועדה הגב' יאירה אסרף-דרומי.
צוותים של מורות מן המגזר החרדי סרקו ספריות, ספרים, ספרי לימוד ועיתוני ילדים לאיתור יצירות ספרות מתאימות, והללו הובאו לדיון בפני הוועדה. כך בחרה הוועדה יצירות שיעמדו בקריטריונים של איכות מתוך המצאי הקיים בספרות הילדים החרדית.
נעשה מאמץ לכלול ברשימה את מגוון הסוגות הספרותיות הקיימות בתוכנית הלימודים, בהתאמה רוחנית ובהתייחס לאורח החיים של הילדים מן המגזר החרדי. בהתאם לכך יוחד מקום נרחב ברשימה לפיוטים, סיפורי צדיקים, מדרשים. כמו כן, מרבית היצירות נכתבו על-ידי כותבים חרדים.
כותבי הספרים למגזר החרדי מוזמנים לשלבן בספרים בהתאם לתבחינים המצ"ב.
אנו מקוות שהיצירות ימצאו את דרכן ללבם של מורים וילדים.
בברכה,
ד"ר לימור קולן,
מפמ"ר עברית בקדם יסודי וביסודי
אגף שפות, המזכירות הפדגוגית
תרצה יהודה,
מפקחת על העברית במחוז החרדי