דלג אל

הוראת השפה העברית בכיתה א

חזרה
חזרה לראש הדף

תוכנית הלימודים

תוכנית הלימודים

הוראת השפה העברית בכיתה א - איגרת המפמ"ר

באיגרת זו מוצגת מדיניות הוראת השפה העברית בכיתה א. המדיניות מבוססת על תוכנית הלימודים החדשה להוראת השפה והאוריינות ברצף שבין הגן לכיתות א-ב (2025) ועל התפיסה המתחדשת להוראת השפה בבית הספר היסודי.
מסמך המדיניות מתבונן על רכישת השפה העברית על כל רכיביה באופן התפתחותי ובהלימה למאפייני הכיתות בארץ. במסמך מוצגים ההישגים הנדרשים לפי תוכנית הלימודים, מאפייני הפדגוגיה להוראת השפה העברית בכיתה א, חומרי הוראה ולמידה ותוכניות ייחודיות.
ההנחיות המובאות כאן מחייבות את כל העוסקים בהוראת השפה העברית כשפת אם וכשפת בית הספר במערכת החינוך במדינת ישראל.
איגרת זו מהווה מסמך עבודה עבור מורים המלמדים בכיתות א, עבור המדריכים, רכזות השפה, המנהלים והמפקחים, ולפיו יש לעצב את תהליכי ההוראה, הלמידה וההערכה בכיתות א. באופן זה נצליח להעניק לתלמידים בסיס שפתי ואורייני רחב ויציב המהווה תנאי הכרחי להמשך התפתחותם בתחומי האוריינות הלשונית.

בברכה,
ד"ר לימור קולן, מפמ"ר עברית בגיל הרך וביסודי

"פרופיל אורייני" בתחילת כיתה א - כלי להערכה רכיבי האוריינות המוקדמת

"פרופיל אורייני" בתחילת כיתה א - כלי להערכה רכיבי האוריינות המוקדמת

הכלי שלפניכם נועד לסייע לכם בתהליך ההיכרות עם כישורי האוריינות המוקדמת של תלמידיכם בתחילת כיתה א. נתמקד בהתבוננות ובמיפוי של רכיבי האוריינות המוקדמת הבאים:
1. כשירות תקשורתית – רכיב זה מתייחס לכישורי השיח של התלמידים ולשימוש הולם בידע לשוני (אוצר מילים ותחביר) בהקשרים שונים להשגת מטרות תקשורתיות מגוונות.
2. ידע אלפביתי ומודעות פונולוגית – רכיב זה מתייחס למודעות הפונולוגית, לידע אותיות ולניצני הקריאה והכתיבה.
3. כשירות אוריינית במפגש עם ספר – רכיב זה מתייחס למכלול ההתנהגויות האורייניות המעורבות בקריאה שיתופית של ספר: כישורי האזנה, הבנת הסיפור ולשון הספר והתמצאות בספר.
תהליך ההערכה מתבסס על מספר פעילויות וכלים להתבוננות אשר באמצעותם אפשר ליצור תמונת "פרופיל אורייני" של התלמידים בתחילת כיתה א.
תמונת "הפרופיל האורייני" תסייע לכם בתכנון ההוראה בחודשים הראשונים של השנה.

חזרה לראש הדף

קריאה דיאלוגית

קריאה דיאלוגית
  • קריאה דיאלוגית של ספרי ילדים בנושא אומנות לכיתות א
    יחידת הוראה לקריאה דיאלוגית מונחית של ספרי ילדים המותאמת לכיתות א. דרך ספרים נצא למסע ספרותי־אומנותי ובו נהנה מקריאה דיאלוגית שיתופית של ספרים מרתקים, שבעקבותיהם נלמד על אומנות ועל אומנים ונתנסה במגוון פעילויות חווייתיות. לרשותכם שלוש יחידות שפותחו בהתאמה לספרים שנבחרו, ובהתאמה לתלמידי כיתות א הנמצאים בראשית דרכם כקוראים. הקדישו כשבוע לכל ספר.
    נחתום את המסע האומנתי־ספרותי בהקמת תערוכה של יצירות הילדים. מומלץ לפתוח את היחידה עם הספר הנקודה ולסיים את המסע בהקמת תערוכה כיתתית. מצורפות גם המלצות לספרים להעשרה. הספרים מספרים את סיפורם המרתק של האומנים, והם מלווים בתמונות ובאיורים מרהיבים.
    קריאה מהנה!

אולי תתעניינו גם ב...

קידום הבנת הנקרא
קידום הבנת הנקרא - ידע מקצועי ודידקטי בהוראת העברית: חינוך לשוני
קידום אוריינות בתחומי הדעת
קידום אוריינות בתחומי הדעת - ידע מקצועי ודידקטי בהוראת העברית: חינוך לשוני
התפתחות לשונית והוראת הלשון
התפתחות לשונית והוראת הלשון - ידע מקצועי ודידקטי בהוראת העברית: חינוך לשוני
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.