ילדים כותבים לילדים
הרעיון שלי
מור שמיר אנקוה, מחנכת כיתה ב' בבית הספר אוסישקין בתל אביב, הציבה בפני חמישה מתלמידיה אתגר של ממש: להפוך לסופרים ולהפיק ספר ילדים פרי עטם. את הרעיון הגתה מור בתחילת השנה, כשהחליטה להקדיש את שעת הלמידה הפרטנית דווקא לתלמידים המתקדמים יותר בכיתה, לאתגר אותם ולתת להם דחיפה נוספת. מור בחרה חמישה תלמידים שכבר בתחילת השנה קראו קריאה שוטפת וכתבו היטב. היא החלה ללמד אותם כיצד לכתוב בעצמם ספר ילדים: מהי השפה הפונה לילדים, כיצד מאיירים מנקדים ואף מדפיסים את כתב היד – עד לקבלת ספר כרוך לתפארת.
נוסף על כך לימדה מור את הכותבים הצעירים מהו דף הקדשה המופיע לעתים בתחילתו של ספר, ושאלה אותם אם ירצו להקדיש את הספר שכתבו למישהו מיוחד.
תהליך הלמידה והכתיבה נמשך לאורך כל שנת הלימודים - הילדים רקמו עלילה, חשבו על שם לספר, איירו וניקדו. אט אט נטוו הסיפורים ואת שנת הלימודים ולבסוף החזיקו חמשת התלמידים המופלאים בחמישה ספרים תוצרת עצמית. להפתעתה של מור, בעמוד ראשון של כל ספר התנוססה הקדשה שהופנתה – לה עצמה!. "אין ספק שמדובר בגאווה גדולה, ברגע של נחת", אומרת מור. "עברנו דרך מופלאה יחד. שנה שלמה הם עבדו בלא הרף. קיבלו כל שבוע שיעורי בית מעבר למה שניתן בכיתה, ולאט לאט הרעיון קרם עור וגידים".
הספרים המוגמרים הוצגו על ידי כותביהם בפני הכיתה. כל ילד בתורו הקריא את הסיפור שכתב לחבריו והציג בפניהם את האיורים היפים שאייר במו ידיו.
הרעיון היצירתי לכתיבת ספר משקף היטב את תפיסתה החינוכית של מור שמיר. מור עשתה הסבה מעיצוב אפנה להוראה והיא מאמינה כי למידה מוצלחת היא תוצר של יצירה, צבע ותחושות. בחומרי ההוראה שלה היא נוהגת לשלב צבעוניות ולהשתמש במגוון חומרים ובמשחקים כדי שתלמידיה ייהנו מחוויית למידה ויפנימו טוב יותר את הנושאים הנלמדים. למור יש בלוג ושמו אמנות יצירה ואפרוחים ובו חומרי הלמידה שהיא יוצרת. במרחב הפדגוגי אפשר למצוא רעיונות נוספים שלה.