דלג אל

אישים ותרומתם לשפה העברית

חזרה
פתיח אישים ותרומתם לשפה העברית

במהלך התפתחות השפה העברית פעלו אנשים שונים שתרמו תרומה רבה להתפתחות זו, כמו אליעזר בן יהודה, חיים נחמן ביאליק ואחרים.

יחידות הוראה מתוקשבות

העברית המתחדשת חלק א': כיצד התעוררה העברית מחדש?
העברית המתחדשת חלק א': כיצד התעוררה העברית מחדש?
תחומי דעת: עברית: חינוך לשוני

אחרי שנים ארוכות של שהייה בגולה חדלה העברית להיות שפה חיה ונושמת. לפני כמאה שנים העברית נדמה שהתעוררה מתרדמה עמוקה ושבה להיות מדוברת. בחלק א' של יחידה "העברית המתחדשת" יעסקו הילדים בהיסטוריה של התחדשות השפה העברית, דרך היכרות עם דמותו של אליעזר בן-יהודה ובני משפחתו ועם בית הספר העברי הראשון בית ספר חביב. הלמידה ביחידה תיעשה באמצעות קריאת טקסטים מידעיים וסיפוריים, צפייה בסרטונים והאזנה להֶסְכֵּת (פודקאסט) ותשלב פעילויות משחקיות ויצירתיות. מומלץ ללמד יחידה זו לקראת יום העברית שמצוין בכ"א בטבת (בחודש ינואר).

חזרה לראש הדף

אליעזר בן-יהודה

אליעזר בן-יהודה

נמנה עם אנשי העלייה הראשונה, היה מחוללה של החייאת הדיבור העברי בארץ ישראל בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 והדמות המזוהה ביותר עם תהליך זה.
מה הפך אותו לדמות המזוהה ביותר עם החייאת הדיבור העברי?

  • התפיסה – הלשון היא חלק מלאום
  • מדיניות הלשון התקיפה: דיבור עברי בלבד
  • עיצוב ההגייה העברית
  • מילון מודרני ראשון – הבסיס למילונאות החדשה: לא הכניס צורות ארמיות ומילים שלא ממקור שמי (25,000 מילים)
  • חידושי לשון – מדרכה, מגהץ, אדמת, גלידה, חביתה, חממה, מטרייה, אדיב, גמיש, חגיגי, רשמי, ליטף, דפדף, זמזם (תגובה: המחריבים המרחיבים)
אליעזר בן-יהודה וחידושי המילים שחידש (כיתות א-ג)

צפייה בסרטון הכולל שיר על חידושי הלשון של אליעזר בן-יהודה. אפשר לשלב את הצפייה בפעילות כגון זיהוי מילים שחידש, הקפדה על כתיב נכון וסדר אלפביתי

שיעור מולדת, אליעזר בן-יהודה – שיר בביצוע ילדים (כיתות א-ג)

התלמידים יצפו בסרטון ויצטרפו לשירה. בתום הצפייה ידונו בדמותו של אליעזר בן-יהודה ובפועלו

השיר "אליעזר בן-יהודה", ירון לונדון (כיתות ג-ו)

התלמידים יאזינו לשיר וידונו בדמותו של אליעזר בן-יהודה ובפועלו.
התלמידים ילמדו לקרוא את השיר קריאה רהוטה ויבינו את מילותיו.
רצוי להצטרף לשירה.
השיר בביצוע מתי כספי | השיר בביצוע חוה אלברשטיין | מילות השיר

בן יהודה והמילים החדשות, גלים פרו (כיתות ג-ו, נדרשת הזדהות משרד החינוך)

פעילות על אליעזר בן-יהודה ועל המילים החדשות שחידש

בהשראת "הבכור לבית אבי" (כיתות ג-ו)

התלמידים יצפו בסרטון ויאפיינו את דמויותיהם של איתמר ואליעזר בן-יהודה. התלמידים ידונו בסוגיית התנהגותו של אליעזר בן-יהודה כלפי בנו, בסיבות לה ואם הייתה נכונה

חדשות מהעבר: אליעזר בן-יהודה, תחיית השפה העברית (כיתות ג-ו)

התלמידים יצפו בסרטון ויענו על השאלה: מדוע אליעזר בן-יהודה מכונה "מחיה השפה העברית"?

אליעזר בן-יהודה ופועלו למען העברית (כיתות ד-ו)

צפייה בסרטון ומילוי משימות המבוססות עליו

חזרה לראש הדף

חיים נחמן ביאליק

חיים נחמן ביאליק

ראש המשוררים העבריים בתקופת תחיית השפה העברית. בשנת תרפʺד (1924) עלה ארצה והתיישב בתל אביב. הוא עמד בראש אגודת הסופרים, והפך את תל אביב למרכז תרבותי־ספרותי.
היה חבר ועד הלשון משנת תרפʺד (1924). הוא הצטיין בפעילותו המיוחדת בוועדות המקצועיות למונחי טכניקה, למונחי נגינה, למונחי עבודות עץ, למונחי דגים ובוועדה לשיפור הלשון.
מחידושיו שנקלטו: אוורירי, אפלולית, אצבעוני, הדגים, זנבנב, זקנקן, יבוא ויצוא, מענק, נלעג, נשורת (מה שנושר, מפל), סמוק, ערגה, פיקחי, צחקק, שנורר (מיידיש), שמנוני, וַסָּת, מטוס, טייסת, השראות (כיום משמש השראה), מצלמה, (משקל) סגולי, תאונה, תגובה, תווית.

ʺהמלים החדשות שמצאת במעשי ידי – לא חידשתין בכוונה, לשמן, אלא הן נתחדשו לי מאליהן, בתוך כתיבה, ולצורך. הנה הפועל 'רשרש', למשל, שאני אני הפושע הוא שחידשתיו, פשוט בדיתיו מן הלב, אל נא ייסרני אלוהים ---- ומה תמהתי בראותי -- והנה פשט שימושה של המילה הזו כמעט בכל כתבי הסופרים של הזמן ההואʺ (מתוך מכתב שכתב ביאליק בשנת 1922).

שירי חיים נחמן ביאליק (כיתות ב-ד)

ארבע פעילויות מתוקשבות העוסקות בתולדות חייו של ביאליק וביצירותיו

שירי ציפורים פרחים ופרפרים (כיתות ב-ד)

מערכי שיעור העוסקים ביצירותיו של ביאליק בנושאים ציפורים, פרחים ופרפרים, משחקים וצעצועים

ביאליק – חדשות מן העבר (כיתות ג-ו)

התלמידים יצפו בתוכנית על ביאליק. בעקבות הצפייה יאספו פרטים על חייו

חיים נחמן ביאליק, בריינפופ (כיתות ב-ד) (נדרשת הזדהות של משרד החינוך)

קורות חייו של ביאליק, מקור ההשראה לשיריו, המוטיבים בשירתו והשפעתו על השפה העברית – בשילוב סרטון, בחן את עצמך וציר זמן

חזרה לראש הדף

דוד בן-גוריון

דוד בן-גוריון

דוד בן־גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, ראה חשיבות רבה בקידומה ובהפצתה של העברית ופעל לקביעת מונחים עבריים למוסדות המדינה והשלטון.

הוא הרבה להביע דעתו בענייני השפה העברית, לעיתים שלא כעמדה המקובלת בקרב אנשי ועד הלשון והאקדמיה ללשון העברית. דוד בן־גוריון היה מעורב בהקמת האקדמיה ללשון העברית.
בן-גוריון על השפה העברית (כיתות ג-ו)

א. התלמידים יקראו את הכּרזה ויעמדו על משמעותה של העברית בחיי האומה על פי השקפת עולמו של בן-גוריון.

ב. התלמידים יקראו את דברי דוד בן-גוריון ויעמדו על תפקידה של העברית במדינה על פי השקפת עולמו.

כה אמר בן-גוריון: בחר לך שם עברי – מאוצרות ארכיון צה"ל (כיתות ג-ו)

לעברית הייתה חשיבות בעיצוב דמותה התרבותית של מדינת ישראל בראשית דרכה של המדינה. שאיפתו של דוד בן-גוריון הייתה לשנות את השמות הגלותיים של אנשי הצבא לשמות שמצלצלים טוב בעברית. בעיצומה של מלחמת העצמאות הוקמה בצה"ל "ועדת שמות עבריים".
התלמידים יקראו על כך במסמך המצורף (החלק הפותח) ויעלו נימוקים בעד ונגד הדרישה של בן-גוריון.
התלמידים ישוחחו עם בני משפחתם ויבדקו אם שם המשפחה שלהם היה בעבר שם משפחה אחר. התלמידים יבררו באילו נסיבות הוחלף שם המשפחה.

אולי תתעניינו גם ב...

השפה בחברה
שפות מתקיימות בתוך קהילות דוברים. בין השפה לקהילת הדוברים נוצרים יחסי גומלין. הדוברים משפיעים על השפה – הם מרחיבים אותה ומשנים אותה, אבל גם מושפעים ממנה.
העברית והתפתחותה במהלך הדורות
העברית ידועה כשפתם של היהודים. בסוף המאה השנייה הפסיקה לשמש כשפת דיבור, אך בסוף המאה ה-19 החלה פעילות להפיכתה ללשון דיבור - הידועה בשם "תחיית הלשון". כיום הע...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.