חפש ב:

השפה בחברה

חזרה
פתיח השפה בחברה

שפות מתקיימות בתוך קהילות דוברים. בין השפה לקהילת הדוברים נוצרים יחסי גומלין. הדוברים משפיעים על השפה – הם מרחיבים אותה ומשנים אותה, אבל גם מושפעים ממנה.

שפות סודיות (כיתות ג-ו)

לפעמים אנשים לא רוצים שהכול יבינו אותם.‬ ‫במקרה זה, הם יכולים להמציא שפה סודית. תקשורת בשפה סודית מחזקת את ההשתייכות לקבוצה חברתית בלעדית.
ילדים מתעניינים בשפות סודיות ואוהבים להחליף מסרים מוצפנים עם חבריהם.

התלמידים יצפו בסרטון, יאזינו לשיר ויגלו את העיקרון שעליו מבוססת השפה שהומצאה. מדוע היא נקראת 'שפת הבי"ת'?

התלמידים יישאלו אם הם מתקשרים בשפה סודית משותפת עם מישהו, ומדוע יצרו אותה.
התלמידים יתחלקו לקבוצות קטנות, ימציאו שפה סודית ויסבירו לכלל התלמידים את העקרונות שעליהם היא מבוססת.

מעמדה של השפה העברית והשתקפות האנגלית בעברית בת זמננו (כיתות ה-ו)

מעמדה של השפה העברית והשתקפות האנגלית בעברית בת זמננו (כיתות ה-ו)

א. חוקרים נוף לשוני: התלמידים יערכו סיור בקניון הקרוב לביתם. הם יבדקו את שמות החנויות וימלאו טבלה בהתאם לעמודות הבאות:
מס' חנות, שם החנות, השילוט בעברית בלבד, השילוט באנגלית בלבד, השילוט בעברית וגם באנגלית
בעקבות רישום הממצאים התלמידים יסיקו מסקנה על השימוש בשפה האנגלית בשילוט של חנויות. התלמידים ינסו לתת הסבר לממצאים ויביעו את דעתם עליהם.

ב. התקווה 6 – התלמידים יצפו בסרטון ויאזינו לשיר. לפי השיר, מה מאפיין את העברית החדשה? מדוע היא שפה קשה?

חומר עזר למורים: ירון לונדון – השפעת האנגלית על העברית

סלנג ונסיבות השימוש בו (כיתות ה-ו)

הסלנג הוא סוג של שפה לא תקנית המשמשת בנסיבות חברתיות מוגדרות הקשורות בין היתר לזמן, למקום, למעמד המשתתפים בשיח, לערוץ התקשורת – דבור או כתוב.

התלמידים יצפו בסרטון וידגימו שימוש בסלנג. רצוי לעורר שיח על הנסיבות המתאימות לשימוש בסלנג.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.