דלג אל

יום השפה העברית

יום השפה העברית

השנה מערכת החינוך תציין את יום השפה העברית בכ"ב בטבת, 15.1.2023.

קידום מעמדה של הלשון העברית בישראל ובעולם

בהתאם להחלטת ממשלת ישראל מיום ד' בכסלו התשע"ג, 18.11.2012 – "קידום מעמדה של הלשון העברית בישראל ובעולם" - הוכרז יום כ"א בטבת, יום הולדתו של אליעזר בן יהודה, כיום הלשון העברית. לקראת יום זה אנו מפרסמים פעילויות מיוחדות בנושא השפה העברית במטרה לחנך לאהבת העברית ולשימוש ראוי ותקני בה בדיבור ובכתיבה, להעמקת הידע הלשוני וכישורי השפה ולהבלטת חשיבותה של השפה העברית בתחייה הלאומית היהודית, במורשת ובמקורות היהודיים, בתרבות ובחברה בישראל.

מלבד הפעילות במסגרת יום השפה העברית, יש לעסוק בחשיבותה של הלשון העברית ולפעול לטיפוחה באופן קבוע ומתמשך במהלך השנה כולה.

מוסדות החינוך יפעילו תוכנית רב־שנתית בכל שכבות הגיל. התוכנית תתבצע בשני מעגלים:
תוכנית פדגוגית: בכל מוסד חינוכי תיבנה תוכנית שנתית מודולרית וספירלית.
אירועים מיוחדים לסיכום הנושא ופעילויות שיא: מוסדות החינוך יקיימו אירועים מיוחדים שבהם יבואו לידי ביטוי הנושאים שנלמדו. רצוי לקיים אירועים אלה בסמיכות ליום הלשון העברית.

מכיוון שיום כ"א בטבת חל השנה ביום שבת, יחול יום העברית במערכת החינוך ביום ראשון כ"ב בטבת התשפ"ג 15.1.2023.

עקרונות מרכזיים והדגשים בהוראת הנושא

  • טיפוח ההבנה כי לשונו של אדם היא ממד בזהותו וכי היא מייצגת אותו ומשפיעה על דרך חשיבתו, על תודעתו ועל מקומו בחברה
  • הדגשת יחסי הגומלין שבין שפה לבין תרבות: התרבות משתקפת בלשון והלשון משפיעה ומכוננת את התרבות
  • העמקת ההבנה שרק באמצעות השפה העברית מתאפשרת שמירה על רציפות המורשת היהודית-תרבותית במהלך כל הדורות
  • הכרת תולדות השפה והבנת משמעותה בהתחדשות הלאומית בארץ ישראל
  • הכרת תרומתם של היוצרים בשפה העברית ושל יצירות הספרות העברית לתחייתה של השפה
  • בחינוך הממלכתי-דתי – הדגשת מרכזיותה של העברית כשפת התורה, כשפת התפילה וכשפתו של העם היהודי
  • טיפוח היכולת הלשונית והמודעות המטה־לשונית, קידום מיומנויות הביטוי בעל פה ובכתב, פיתוח תחושת האחריות כלפי המילה הדבורה והכתובה והרחבת אוצר המילים לשם העשרת השפה ומורכבות החשיבה
  • הדגשת תפקידה של השפה ככלי לתקשורת מכבדת וסובלנית.

שפה שקמה לתחייה

השפה העברית שייכת לענף הכנעני של משפחת השפות השמיות, והיא שפתו של העם היהודי. מקובל לחלק את העברית לרבדים: לשון המקרא, לשון חז"ל, לשון ימי הביניים והעברית החדשה.
העברית הייתה שפה מדוברת מכיבוש ארץ ישראל בידי יהושע בן-נון בשנת 1250 לפני הספירה בקירוב ועד חורבן בית שני. אחרי החורבן שימשה בכתיבה ובקריאה לצורכי דת, קהילה ועסקים. נכתבו בעברית אלפי ספרים, שירים ופיוטים, הלכות ופרשנויות, דברי הגות מדע וספרות. השימוש הספרותי בעברית חייב את התחדשותה המתמדת ושאב אליה מילים חדשות. ב- -1,600 השנים שקדמו לתחיית העברית בארץ ישראל לא פסקה העברית לחלוטין לשמש שפה מדוברת. היא הייתה ה"לינגואה פרנקה" של יהודים בני ארצות שונות שנפגשו וחיפשו שפה משותפת. בסוף המאה ה-19, עם התפתחות תנועת התחייה הלאומית וחידוש היישוב היהודי בארץ-ישראל, החלה גם פעילות להשבת העברית לשמש שפה מדוברת. אליעזר בן-יהודה, חלוץ הדיבור העברי וחוקר העברית, חולל והניע את תהליך השיבה המלאה אל העברית. ערב הקמת מדינת ישראל הייתה העברית השפה העיקרית של היישוב היהודי ושפת הלימוד בבתי הספר, וכיום היא השפה הרשמית של מדינת ישראל.

על שם השפה 'עברית'

שם השפה 'עברית' נגזר משם הייחוס המקראי 'עברי' אך אינו נזכר בתנ"ך כלל. שמה הקדום של לשוננו הוא 'יהודית' והוא מוזכר במקרא בספר מלכים ובספר ישעיהו. השם 'עברית' נראה בפעם הראשונה בספרות בית שני, והעדויות המוקדמות עליו הגיעו דרך שפות אחרות. בספרות חז"ל הכינוי הרווח הוא 'לשון הקודש', ואילו המילה 'עברית' מציינת בעיקר את הכתב העברי הקדום. בספרות ימי הביניים שמה העיקרי של לשוננו הוא 'לשון הקודש', אך גם השם 'עברית' משמש בה לא מעט. בתקופת התחייה הלאומית הלך וגבר השימוש בכינוי 'עברית' לציון השפה, אולי בהשפעת שמה בלשונות אירופה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

סרטונים ושירים

העם הנבחר - ירון לונדון פרק 1
העם הנבחר - ירון לונדון פרק 1
יום הלשון בעברית-משדר מיוחד
יום הלשון בעברית-משדר מיוחד
חדשות מהעבר – אליעזר בן יהודה, תחיית השפה העברית
תחיית השפה העברית
פרויקט בן יהודה ביוטיוב
פרויקט בן יהודה ביוטיוב
מתרגמת בבית ספר - משלב גבוה משלב נמוך
משלב גבוה משלב נמוך
טעויות הגייה במוזיקה הישראלית
טעויות הגייה במוזיקה הישראלית
אליעזר בן יהודה מילים: ירון לונדון לחן: מתי כספי
שיר: אליעזר בן יהודה
מילים לועזיות בעולם המודרני- סשן הייט-קי
מילים לועזיות בעולם המודרני
איך מחדשים מילים בעברית?
איך מחדשים מילים בעברית?
תצלצל שפתנו
תצלצל שפתנו
נס תחיית העברית
נס תחיית העברית
וועדת האקדמיה לחידוש מונחים
וועדת האקדמיה לחידוש מונחים
מחזה - איתמר בן אב"י
מחזה - איתמר בן אב"י
מפעל הלשון העברית
מפעל הלשון העברית
האקדמיה ללשון- סדרת הטלוויזיה 23FM
האקדמיה ללשון- מהסדרה 23FM
מה עושים ללא גלידה, בובה ורכבת
ללא גלידה, בובה ורכבת
12 עובדות על השפה העברית
12 עובדות על השפה העברית
המלחמה שהפכה את העברית לשפה רשמית
העברית הופכת לשפה רשמית
מלעיל ומלרע
מלעיל ומלרע
למה אנחנו אומרים אההה...
למה אנחנו אומרים הרבה אההה....
שיר - אליעזר בן-יהודה
שיר - אליעזר בן-יהודה
שיר בעברית: שלוה וג'ימבו ג'יי
שיר בעברית: שלוה וג'ימבו ג'יי
חזרה לראש הדף

איך אתם אומרים: סוללה או בטרייה? – מיוחד לשבוע העברית תשע"ט

איך אתם אומרים: סוללה או בטרייה? – מיוחד לשבוע העברית תשע"ט

 הרעיון שלי

ירעם נתניהו, יועץ לשון, מרצה ללשון במכללת לפישיץ וכותב ומפתח במט"ח. יזם שיתוף פעולה מיוחד למען העלאת קרנה של השפה העברית.

כריך או סנדוויץ' רוכסן או ריצ'רץ'?  באיזו מילה תעדיפו להשתמש ומתי?

לכבוד יום השפה העברית ירעם, בשיתוף פעולה עם מט"ח  ועם קניוני עופר הציבו שלטים העוסקים בשפה העברית. תחת הכותרת "מלחמת המילים" הופיעו מילים לועזיות לצד החלופות העבריות שלהן. את השילוט ליוותה גם פעילות לבתי הספר. מטרתם היתה העלאת המודעוּת לחלופות העבריות הקיימות, וחיזוק השפה העברית.

בפעילות התלמידים התבקשו לבחור מתי הם משתמשים במילים לועזיות ומתי הם משתמשים במילים בשפה העברית. בנוסף היה עליהם לנחש מאיזו שפה חדרו המילים הלועזיות אל השפה העברית ולעמוד על ההבדלים הקיימים בין מילים נרדפות בשפה העברית.

הפעילות פורסמה לראשונה באתר של ירעם נתניהו : לשוניאדה

 קובץ הפעילות למורה | קובץ הפעילות לתלמיד

בטרייה או סוללה | סנדוויץ' או כריך | שאלטר או מפסק | אוקיי או בסדר | ריצ'רץ' או רוכסן |

קונדישנר או מרכך שיער | פרוזדור או מסדרון | ליפסטיק או אודם | טיקט או תווית

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.