דלג אל

מלחמת השפות

מלחמת השפות

הרעיון שלי

מה הייתם אומרים לוּ חזרתם אחורה בזמן לשנים 1914-1913 שבהן התרחשה מלחמת השפות?  נועה בן חמו, מורה ללשון בבית הספר  ויצ"ו ניר העמק שבעפולה, העניקה לתלמידיה חוויה לשונית יוצאת דופן. היא הקימה בעבורם "חדר בריחה" בבית הספר והחזירה אותם אחורה בזמן.   

חדר בריחה הוא משחק הרפתקאות פופולרי בקרב בוגרים ובני הנוער בפרט. במהלך המשחק קבוצת אנשים ננעלת בחדר וכדי לצאת ממנו עליה לפתור בהצלחה סדרה של חידות באמצעות שימוש בחפצים הנמצאים בחדר, פיענוח צפנים אם ישנם ומציאת רמזים. כל חדר בריחה מספר סיפור. לפני הכניסה לחדר המשתתפים נחשפים לנושא שבו עוסקת ההרפתקה שאליה הם עומדים להיכנס. נועה עיצבה את "חדר הבריחה" כחדר העבודה של אליעזר בן-יהודה והניחה בו חפצים המתאימים לאישיותו של בן-יהודה ולרוח התקופה.

מהי מלחמת השפות?

"מלחמת השפות" התרחשה בארץ בשנים תרע"ג-תרע"ד (1914-1913) ונגעה למעמדה של השפה העברית כשפת הוראה במערכת החינוך בארץ. חברת "עזרה" הייתה חברה יהודית-גרמנית לא ציונית שהקימה מוסדות חינוך בארץ ששפת ההוראה העיקרית בהם הייתה גרמנית. בשנת 1908 הקימה חברת "עזרה" מוסד על תיכוני ללימוד מקצועות מדעיים "הטכניקום" שלימים נקרא הטכניון. ביום 26 באוקטובר 1913 החליט הגוף המנהל של מוסד זה כי שפת ההוראה בו תהיה גרמנית ולא עברית. ההחלטה עוררה סערה ציבורית, ומורים ותלמידים שלמדו במוסדות החינוך של חברת "עזרה" מחו נגד ההחלטה.

תחיית השפה העברית

באמצעות "חדר הבריחה" הפיחה נועה חיים באירוע ההיסטורי. על פי סיפור המסגרת שיצרה היו תלמידיה קבוצת נערים מהיישוב היהודי שהתנגדה להחלטת חברת "עזרה". אם יעמדו בכל מכשול ואתגר שהציבו בפניהם אנשי חברת "עזרה" יצליחו להציל את השפה העברית ולשמור על מעמדה כשפת ההוראה הרשמית של מוסד הטכניון.

המשימות שהכינה נועה עסקו כולן בלשון:

  • גלובוס – זיהוי ארצות המוצא של מילים לועזיות שהשתרשו בשפה ומיקומן על גבי הגלובוס
  • טלפון חוגה – האזנה לשיחת טלפון וזיהוי השגיאות הלשוניות בשם המספר
  • מילון – איתור מילים המופיעות על "מדפי הספרים", מציאת הערך המילוני שלהן וחיבור משפטים המכילים מילים אלו
  • תמונה משפחתית – מציאת משפחת מילים החוזרת על עצמה בקטע, זיהוי השורש של המשפחה ומציאת המילה (שורש + משקל)
  • תנ"ך – חיפוש פסוקים מסוימים וזיהוי ניבים וביטויים המופיעים בהם
  • מנורת שולחן – קריאת גילוי הדעת שכתבו אליעזר בן-יהודה ושותפיו וכתיבת גילוי הדעת בניסוח עדכני
  • מכונת כתיבה – כתיבת טיעון סביב השאלה אם יש לאסור על לימוד בשפה זרה בטכניון
  • פטיפון – האזנה לשיר "אליעזר בן-יהודה" וזיהוי חמישה צירופים של שם עצם ותואר 

"אני מאמין"

נועה מאמינה שלמידה דרך משחק וחוויה גורמת הנאה ומפתחת סקרנות ועניין אצל התלמידים. הרעיון ליצור חדר בריחה בבית הספר נועד לתת מענה להיבטים נוספים מלבד למידה פעילה וחברתית: עבודת צוות, פתרון בעיות, יצירתיות וחשיבה ביקורתית.

נועה מנהלת את עמוד הפייסבוק "לשון מחוץ לקופסה" ובו היא חולקת את רעיונותיה ללמידה מגוונת ומעשירה.

לפעילות: חדר בריחה - מלחמת השפות

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

גלגולה של מילה
איך נוצרו המילים בשפה העברית? מהו מקורן וסיפורן? שרון דודיק, מורה ללשון, בבית הספר "ברנקו וייס איתן", החליטה לסחוף את תלמידיה אל עולמן המרתק של המילים
איך אתם אומרים: סוללה או בטרייה? – מיוחד לשבוע העברית תשע"ט
אפליקציה או יישומון? סנדוויץ' או כריך? בפעילות שיצר ירעם נתניהו לכתוב שבוע השפה העברית ,התלמידים ינסו להכריע מתי הם משתמשים במילים לועזיות ומתי הם משתמשים במ...
מונית הכסף
לקראת יום ירושלים הכינה נועה בן חמו לתלמידיה בכיתה ח שיעור חוויתי במיוחד בהשראת "מונית הכסף". התלמידים תרגלו נושאים בלשון לצד לימוד על אתרים בירושלים הקשורים...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.