מונית הכסף
הרעיון שלי
נועה בן חמו, מורה ללשון לכיתות ז'-י"א בבית הספר אורט רוגוזין מגדל העמק, חיה ונושמת משחקי למידה.
תפיסתה היא כי למידה באמצעות משחקים וגירויים חזותיים היא מתכון בטוח לתלמידים מאושרים, מלאי ענין ובעלי הישגים גבוהים. בשנות עיסוקה בתפקיד מורה פיתחה נועה עשרות רבות של משחקי למידה, שאותם היא משתפת דרך שגרה בקבוצת הפייסבוק שהקימה "לשון מחוץ לקופסה". ביסוד השיתוף עומד רצון עז ואמיתי להפוך את הלמידה לחוויה רבגונית לכמה שיותר תלמידים.
לשון וירושלים - נהנים כפליים
לקראת יום ירושלים הכינה נועה לתלמידיה בכיתה ח שיעור חווייתי במיוחד בהשראת "מונית הכסף".
לשם כך הכינה מפה הכוללת אתרים שונים בירושלים הקשורים לתחיית השפה העברית.
היעד במשחק: להצליח לעבור דרך כל האתרים באמצעות תרגול הנושא הלשוני של "מאזכרים".
הכיתה חולקה לשתי קבוצות, וכל תשובה נכונה קידמה את קבוצתה במסלול אל היעד הנכסף. בהגיעם לאתר מסוים למדו התלמידים גם על אותו אתר, וכך הרווח מהפעילות היה כפול ומכופל: תרגול של נושא ה"מאזכרים" בלשון לצד העשרה בנושא יום ירושלים ותחיית השפה העברית.
כאן לומדים בכיף
באורח לא מפתיע זכה השיעור המקורי להצלחה מסחררת, וההנאה הרבה שהפיקו התלמידים מהשיעור הייתה רבה.
לדברי נועה, אין זה אירוע חריג אצלה בכיתה, אלא זו שגרת למידה של משחקים חווייתיים. כיאה לתפיסתה החינוכית, השימוש במערכי שיעור ובדפי תרגול פרונטליים בכיתתה מצומצם. נועה נותנת מקום של כבוד לעזרי למידה ותרגול חווייתיים, אשר משיגים מניסיונה מעורבות מלאה של כל התלמידים בשיעור ומעוררים עניין כן ואמיתי מצדם בחומר הנלמד. בדור המוצף בגירויים חושיים, בדור שאינו מתבייש לומר למורים 'אתם משעממים', אומרת נועה, משחקי הלמידה הם דרך מצוינת להצית תשוקה בתלמידים.