היחידה "משחקי ילדים בעולם" היא הראשונה ברצף של ארבע יחידות העוסקות בתהליכי חקר הכוללים איתור מידע, הערכת מידע, ארגון ומיזוג של מידע והצגת מידע. בכל יחידה יתנסו התלמידים בכל השלבים אך יתמקדו בשלב אחד לעומק. יחידה זו מתמקדת באיתור מידע. הילדים מתבקשים לאתר במיומנות מידע מהמרשתת על משחקי ילדים המתאימים להפסקות הפעילות בבית הספר. היחידה מזמנת היכרות עם מגוון הצעות לחיפוש מיומן של מידע במרשתת באמצעות סרטוני הדגמה קצרים. נוסף על הסרטונים התלמידים פוגשים ב"חידונרשת" המציג בפניהם עוד רעיונות לחיפוש מיומן. לאחר איתור המידע התלמידים מתבקשים להעריך אם התוצאות אכן מתאימות למטרות החיפוש.
אוריינות מידע בסביבה דיגיטלית
אוריינות מידע היא היכולת להגדיר את המידע הנדרש, לאתרו, לארגנו, להעריכו, להציגו ולהפיצו בצורה מושכלת. לפניכם מידע, חומרים וכלים שיסייעו לכם לפתח בקרב התלמידים מיומנויות דיגיטליות המתייחסות לאוריינות המידע ולטפח למידה עצמאית, חשיבה ביקורתית והתמודדות עם פתרון בעיות.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
משחקי ילדים בעולם
צמחי תבלין מרפא ובושם
זו היחידה השנייה ברצף של ארבע יחידות העוסקות בתהליכי חקר וכוללות איתור מידע, הערכת מידע, ארגון ומיזוג של מידע והצגת מידע. בכל יחידה התלמידים מתנסים בכל השלבים אך מתמקדים בשלב אחד לעומק. בכל יחידה מתאפשרת גישה למהלך העיקרי שנלמד ביחידות הקודמות. יחידה זו מתמקדת בהערכת מידע ובארגון מידע וסיכומו. תשתית ללמידה – התלמידים פועלים בעודם עוקבים אחר דמויות הנערכות להקמת גינה בבית הספר. הדמויות מאתרות מידע על צמחי תבלין, מכינות שלט שיוצב ליד הצמח וכותבות קטע מידע קצר שיוטמע בברקוד על גבי שלט. יחידה זו מתבססת על אסטרטגיות לחיפוש מיומן של מידע במרשתת שהוקנו ביחידה הראשונה לכיתות ה: "משחקי ילדים מסביב לעולם".
שיטפון
במערך שיעור זה ילמד התלמיד כיצד לאתר מידע ברשת מתוך היכרות עם מנועי חיפוש, אתרים ומקורות מידע דיגיטליים (טקסטים, סרטונים). התלמיד יעשה רפלקציה על אופן איתור המידע (עדכניות ואמינות מידע). התלמיד ילמד על שיטפונות בארץ ובעולם.
דורסי הלילה
במערך שיעור זה ילמד התלמיד כיצד לאתר מידע ברשת. התלמיד יקבל כלים לחיפוש מידע ברשת בעזרת מנוע חיפוש (חיפוש בעזרת תמונה ובעזרת מילת חיפוש) ובתוך טקסט דיגיטלי. התלמיד יתנסה בבחירת מילת חיפוש ובכתיבה בעקבות קריאה. התלמיד ייחשף לנושא זכויות היוצרים. התלמיד יכיר את עופות הלילה הדורסים החיים בישראל.
המרוץ למיליון
המשימה שלפניכם מאפשרת לתלמידים למידה משמעותית על כל מרכיביה – מעורבות, רלוונטיות וערך ללומד ולחברה. המשימה הבנויה על בסיס תוכנית הטלוויזיה "המרוץ למיליון" מעודדת את התלמידים ללמוד את הנושא לעומקו. האתגר המוצב לפניהם מאפשר להם לחקור את הנושא מתוך עניין והנאה. שימו לב, לפעילות זו יש צורך בכמה חשבונות ב-Google. אפשר לפתוח עם כמה תלמידים חשבונות לכיתה שישמשו את התלמידים בשלב ההכנה.
דמות מופת
המשימה שלפניכם מאפשרת לתלמידים למידה משמעותית על כל מרכיביה – מעורבות, רלוונטיות וערך ללומד ולחברה. המשימה הבנויה על בסיס תוכנית הטלוויזיה "המרוץ למיליון" מעודדת את התלמידים ללמוד את הנושא לעומקו. האתגר המוצב לפניהם מאפשר להם לחקור את הנושא מתוך עניין והנאה. שימו לב, לפעילות זו יש צורך בכמה חשבונות ב-Google. אפשר לפתוח עם כמה תלמידים חשבונות לכיתה שישמשו את התלמידים בשלב ההכנה.
ארגז החול – לומדים עם מקורות מרובים
סביבה זו מאפשרת לתלמידים לפתח כישורי יצירת ידע ממקורות מידע מרובים. להלן מטרות הסביבה: הבנה והגדרה של בעיות מידע, ניתוח והערכה של מקורות מידע מגוונים, מיזוג מידע ממקורות מידע מרובים, כתיבה על בסיס מקורות מידע מרובים, שיתוף עמיתים בתהליכי יצירת ידע.
מפות חשיבה
הפעילות מתמקדת באופן יצירתן של מפות חשיבה לארגון ידע ורעיונות בדרך מובנית ויצירתית.
תעודת זהות בתמונות
התלמידים יחפשו ידע חזותי (תמונות) המייצג את מה שהם עושים, מה שהם טובים בו ומה שהם אוהבים ויבנו שקופית אחת שתייצג אותם.
תחקיר המזון הגדול
בפעילות זו התלמידים יערכו תחקיר על סוגי מזון שונים בסגנון "כלבוטק" (תוכנית תחקירים בנושא צרכנות). הכיתה תחולק לצוותים. התלמידים יאספו נתונים על ההרכב התזונתי של המזון. כל קבוצה תִלמד את מרכיבי המזון המופיעים בטבלאות המזון שלה, תעבד ותמיין את הנתונים בעזרת גיליון אלקטרוני, תדרג את המוצרים ותציג את הממצאים ואת ההמלצות בפני הכיתה.