דלג אל

הפלגת מפרשים – כלי שיט קטנים וגדולים

הפלגת מפרשים – כלי שיט קטנים וגדולים

כלי שיט קטנים:

סירות מפרש ליחיד, אופטימיסט ולייזר וגלשני רוח הם כלי שיט שבהם הרוח היא הכוח המניע. לימוד שיט יכשיר את התלמידים להתקדם מנקודה לנקודה מתוך התחשבות בכיוון הרוח ובעוצמתה ביעילות ובבטיחות. היעילות מושגת בעזרת מתיחה נכונה של המפרש. לדוגמה: מתיחה לפי גבול נפנוף; בעזרת איזון אורכי ורוחבי של הסירה התלוי במיקום התלמיד; בשילוב עבודה נכונה עם ההגה; מתוך הבנה מתי לדחוף ומתי למשוך את המפרש, לאיזה כיוון ובאיזו זווית. נוסף על כך יש לדעת איזה חלק של החרב יש להכניס למים.
גלשן רוח הוא כלי שיט המיועד לתלמיד יחיד העומד על גביו ומחזיק בידיו את המפרש (באמצעות המָנוֹר). לגלשן הרוח יש תורן המחובר בעזרת ציר, והמשמש עם המנור והמפרש יחד להפניית הגלשן לכיוון הרצוי (במקום הגה). התורן, המנור והמפרש עלולים ליפול למים. הכוח המניע של הגלשן הוא הרוח. לימוד גלישה בגלשן מכשיר את התלמידים להתקדם ביעילות מנקודה לנקודה מתוך התחשבות בכיוון הרוח ובעוצמתה.
היעילות מושגת באמצעות מתיחה נכונה של המפרש הנעשית בעזרת כיפוף או יישור של הידיים, בעזרת עמידה במיקום הנכון על גבי הגלשן ובעזרת הטיית התורן אחורה או קדימה. אם קיימת חרב, על התלמיד לדעת איזה חלק שלה יש להכניס למים.

כלי שיט גדולים:

על הסירות סנונית וקרוול אפשר להתקין תורן ומערך מפרשים ולהפליג בהן כמו במפרשיות.
המפרשית סנונית מאפשרת הפלגה של עד עשרה תלמידים ומורה. התלמידים יחולקו לתפקידים בסירה ויְתַפעלו את המפרש החלוץ, המפרש הראשי, החרב וההגה. תלמיד אחד ישמש איש חרטום, ושאר התלמידים ישמשו אנשי צוות מאזנים.
המפרשית קרוול מאפשרת הפלגה של עד שמונה תלמידים ומורה.
הכוח המניע בזמן שיט מפרשים הוא הרוח הנושבת בהם. על השטים בעזרת מפרשים ללמוד מכלול תפקידים המאפשרים השטה בטיחותית ויעילה.
איש חלוץ – תפקידו למתוח או לשחרר את מפרש החלוץ (לעיתים נעשית פעולה זו בידי שני תלמידים, אחד מימין ואחד משמאל כשהאחד מותח והשני משחרר.
איש ראשי – תפקידו למתוח או לשחרר את המפרש הראשי.
איש חרב – תפקידו להרים או להוריד את החרב.
הגאי – תפקידו לנהוג בסירה.
איש חרטום – תפקידו לצפות קדימה וגם לדאוג שהמיתרים לא ייתפסו בזמן הסיבובים.
אנשי איזון – תפקידם לאזן את הסירה.
מפקד הסירה – תפקידו לתאם את כל הפעולות בסירה ולוודא שהיא מתקדמת בבטחה וביעילות לעבר המטרה שנבחרה.
בהפלגת מפרשים התלמידים חווים את המעבר מהפעלה בכוח, בעזרת המשוטים, להפעלה המבוססת על הכרת הטבע וניצולו. הם לומדים שכוח הרוח יכול להחליף את כוחו הפיזי של האדם.

חזרה לראש הדף

סירת המפרש סנונית

סירת המפרש סנונית

סנונית מפרש היא מפרשית בעלת תורן אחד ושני מפרשים, ראשי וחלוץ. התורן מתנשא לגובה של: 5.9-5.8 מטרים (תורן ארוך או קצר). התורן הוא עמוד אלומיניום הקבוע במאונך לשִׁדְרִית הסירה (קורת האמצע) ובקדמת הסירה ומחוזק לסירה בעזרת כבלים מפלדה המכונים ונטות (יְתָרים). תפקידו לשמש בסיס להרמת המפרשים בעזרת המַעֲלָנִים (כבלים או חבלים המותקנים על התורן ומשמשים להנפת המפרשים).

סירת האופטימיסט

סירת האופטימיסט

האופטימיסט היא סירת מפרש סטנדרטית לשיט יחיד ונפוצה בעיקר בשל היותה זולה יחסית, פשוטה וקלה לתפעול. ממדיה הקטנים (אורכה 35.2 מטרים, רוחבה 20.1 מטרים ומשקלה 35 ק"ג) תרמו להיותה הסירה הפופולרית ביותר להכרת עולם השיט לילדים.

כיווני הרוח ותמרוּנים
תפקיד הרוח בעת תמרוּן סירת אופטימיסט, מתי עולים, מתי יורדים ומהם מסלולי ההפלגה בהתחשב בכיווני הרוח

חזרה לראש הדף

גלשן הרוח

גלשן הרוח

גלישת רוח היא אחד מענפי הספורט הימי המרתקים ביותר. למעשה, היא הכלאה של גלישת גלים ושיט. הבנה בסיסית של משטר הרוחות היא מצרך חשוב כדי להתחיל בתחום המופלא הזה.
הספורט החל את דרכו בתחילת שנות ה-60 בקליפורניה, ועד מהרה התפשט למקומות רבים בעולם.
כיום אפשר לראות גולשי רוח במקומות רבים כגון אוקיינוסים, ימים, אגמים, נהרות ואפילו בבריכות שיש בהן מאווררים.

אולי תתעניינו גם ב...

ידע והבנה בחינוך ובספורט הימי
הכרת הסביבה הימית, כיצד לפעול בתוכה והערכת חשיבותה
תוכניות לימודים
תוכניות לימודים בחינוך וספורט ימי במערכת החינוך בישראל
בטיחות בחינוך ובספורט הימי
בטיחות במהלך השהייה של תלמידים בחינוך ובספורט הימי בים ובסביבת הים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.