דלג אל

הצהרת נגישות

הערכה בחינוך גופני מעשי

חזרה
בגרות והערכה בתקשורת

תהליך ההערכה בחינוך גופני צריך לשקף את התהליך שעשו התלמידים ולא רק מדד אחד בודד. על תלמידים שהראו גרף שיפור, בלי קשר לתוצאה הסופית, לקבל הערכה על הדרך ועל השיפור. יש לזכור שהתנסות היא חלק מהערכה ולא רק התוצאה הסופית. המורים יעריכו את התלמידים לפי התקדמותם ולא ביחס לתלמידים אחרים בכיתה. ההערכה תיעשה בנושאים שנלמדו בבית הספר בלבד, ותהיה הערכה מסכמת או הערכה מעצבת איכותנית. על המורה לספק לתלמידים מקום לכישלונות ולהצלחות בתהליך הלמידה ולא לשכוח את מדד ההנאה. חשוב מאוד בתחילת השנה לשתף את התלמידים במדדי ההערכה ולזכור שאחת המטרות היא עידוד לאורח חיים פעיל ובריא גם אחרי שעות הלימודים.

הערכת תלמידים בחינוך הגופני

הערכת תלמידים בחינוך הגופני

בפרק זה מפורטות דרכי ההערכה של תלמידי כיתות ג-יב בחינוך גופני. דרכי ההערכה של תלמידי כיתות א-ב בחינוך גופני מופיעות בתוכנית הלימודים לחינוך גופני לכיתות א-ב. ההערכה תתייחס לתחום המוטורי, לתחום החברתי (כיבוד הזולת, הגינות, שיתוף פעולה וכדומה) ולתחום הקוגניטיבי (ידע והבנה).

הערכת מקצוע החינוך הגופני בבית הספר

הערכת מקצוע החינוך הגופני בבית הספר

השבחת ההוראה של החינוך הגופני וקידום המקצוע בבתי הספר מחייבים תהליך של הערכת נושאי ההוראה. תהליך זה – רצוי שייעשה מדי שנה בשנה בצורה אובייקטיבית בידי גורמים חיצוניים כגון מפקחי החינוך הגופני וגורמים פנימיים כגון הנהלת בית הספר, מרכזי המקצוע ומורי החינוך הגופני עצמם.
הערכה זו נועדה לסייע למעריכים השונים בכל בית ספר לבדוק בדיקה שיטתית של דרכי הוראת החינוך הגופני, כדי להמליץ על שינויים או דגשים בהוראה וכדי להפנות תשומת לב לטעון שיפור. המעריכים יוכלו להעריך, הן כמותית הן איכותית, את ההישגים בחינוך הגופני ולקבוע אם בית הספר מיישם את תוכנית החינוך הגופני כהלכה ומשיג את מטרות ההוראה על פי הנחיות הפיקוח על החינוך הגופני והנחיות המשרד בנדון המתפרסמות מעת לעת בחוזרי מנכ"ל.
במסמך גם הנחיות למילוי שאלון הערכה.

מבדקים בענפים שונים

מבדקים בענפים שונים

הספר אות החינוך הגופני – סטנדרטים להערכת הישגי התלמידים הוא מקבץ תהליכי הערכה. תהליכים אלו נועדו לשקף כמה מהיסודות החדשים שבתוכנית הלימודים בחינוך הגופני ובעיקר את אלו הקשורים בהטמעת הפעילות הגופנית כחלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא של כלל ציבור התלמידים. אות החינוך הגופני כולל מבדקים במקצועות הלימוד השונים. המבדקים בכל מקצוע נכתבו בידי כותבים שונים, כל אחד מומחה בתחומו. יש לראות בספר זה חומר עזר שנועד לסייע למורה לחינוך גופני לעקוב אחר מידת התקדמותם של תלמידיו ולהעריך את יכולתם בלימוד ובהטמעה של המיומנויות השונות. המבדקים הכלולים בספר עשויים גם לספק למורה משוב על השגת היעדים שהציב לעצמו בתחילת הלמידה ובמהלכה.

תכנון שילדי של יחידת הוראה במשחקי הכדור

תכנון שילדי של יחידת הוראה במשחקי הכדור

תכנון שִלדי של יחידת הוראה במשחקי הכדור על פי דרך השלם, ד"ר איציק רם

מילים, ביטויים וניבים מתחום החינוך הגופני

כללי

  • שאפו אוויר (ולא "קחו אוויר")
  • מסרו את הכדור (ולא "תתמסרו")
  • עמדו זה אחרי זה (ולא "אחד אחרי השני")
  • תחרות (ולא "התחרות")
  • כדור בסיס (ולא "בייסבול" – base-ball)
  • כדורת (ולא "באולינג" – bowling)
  • הסתדרו בזוגות (ולא "התחלקו לזוגות")
  • מודד צעדים (ולא "פדומטר")
  • חוץ (ולא "אאוט" – out)
  • פסק זמן (ולא "טיים אאוט" – timeout)
  • עבירה (ולא "פאול" – fault)
  • מסירה לקליעה, מסירה להבקעה (ולא "אסיסט" – assist)
  • משחקי חצי הגמר (ארבע האחרונות) (ולא "פיינל פור" – final four)
  • השחקן המצטיין (ולא ה-MVP)
  • משחקי הדירוג העליון או התחתון (ולא "פלייאוף עליון או תחתון" – play off)
  • חליפת אימון או אימונית (ולא "טרנינג" – training suit)
  • שעון עצר (ולא "סטופר")
  • יתרון התחלה (ולא "פור" – fore)
  • תורם או תומך (ולא "ספונסר" – sponsor)
  • מסירה (ולא "פס" – pass)
  • להחטיא (ולא "לפספס")
  • שיטת "המפסיד יוצא" (ולא שיטת "נוקאאוט" – knockout)
  • ריצה בשיא המהירות (ולא "ספרינט" – sprint)
  • מכה מכרעת (ולא "נוקאאוט" – knockout)
  • מכת פתיחה (ולא "סרב" – serve)
  • קו הסיום (ולא "פיניש ליין" – finish line)

כדורגל

  • שופט קו (ולא "ליינמן" – line man)
  • הבקיע שער (ולא "שם גול")
  • נבדל (ולא "אופסייד" – offside)
  • בעיטת עונשין מאחד-עשר מטרים (ולא "פנדל" – Penndel)
  • בעיטת יעף (ולא "וולה" – volley)

כדורסל

  • עם שריקת הסיום (ולא "עם הבאזר" – buzzer)
  • כדרור (ולא "דריבלינג" – dribbling)
  • שמירה כפולה (ולא "דאבל אפ", או "דאבל טים")
  • קליעת וָו (ולא "הוק שוט" – hook shot)
  • שמירה אישית (ולא "מן טו מן" – man to man)
  • כדור חוזר (ולא "ריבאונד" – rebound)
  • רכז משחק (ולא "פליי מייקר" – playmaker)
  • קליעת ניתור (ולא "ג'אמפ שוט" – jump shot)
  • הטבעה (ולא "דאנק" – Dunk)
  • כדור ביניים (ולא "ג'אמפ בול" – jump ball)
  • עבירת תוקף (ולא "אופנסיב פאול" – offensive fault)
  • חסם אותו (ולא "עשה לו גג")
  • התקפה מתפרצת (ולא "פאסטברייק" – fastbreak)
  • קליעת המשך (ולא "פולו" – follow)

התעמלות

  • היפוך לאחור (ולא "פליק פלאק" – flick flack)
  • מזרן נחיתה (ולא "מזרון" נחיתה)

חינוך וספורט ימי

את הביטויים האלה יש להסביר בהקשרם הימי ואחר כך גם את השימוש המושאל בהם בחיי היום-יום:

  • להטיל עוגן - להכות שורשים, להתמקם במסגרת קבועה
  • לתת רוח גבית - לתמוך בצעד או בפעולה תמיכה מלאה
  • להשליך חבל, גלגל, עוגן הצלה - לחלץ ממצב של מצוקה
  • לשחות נגד הזרם - לבחור בדרך או בדעה הנוגדת את הדרך או את הדעה הרווחת
  • קצה הקרחון - חלק קטן מהתמונה הכוללת שרובה נסתר
  • עלה על שרטון - הגיע למבוי סתום בלא יכולת להתקדם
  • סערה בכוס מים - מהומה רבה על לא מאומה
  • הגיעו מים עד נפש - מצב שאינו נסבל עוד
  • נטוע כתורן - איתן יציב וזקוף
  • כולנו בסירה אחת - כולנו באותו מצב
  • מילא פיו מים - שתק
  • מרגיש כדג במים - מרגיש בנוח בסביבתו
  • הוציא את הרוח מהמפרשים - גרם למישהו להתייאש
  • לתקוף גלים-גלים - לתקוף שוב ושוב
  • לטחון מים - לדבר ולדבר בלי להתקדם
  • על מי מנוחות - בניחותא, ברוגע
  • ספינת הדגל - המוצר המשובח או היוקרתי ביותר של חברה מסחרית או של ארגון
  • מגדלור - מנהיג

אולי תתעניינו גם ב...

מקצוע מוגבר לבגרות בחינוך גופני – 5 יחידות לימוד
מקצוע מוגבר לבגרות בחינוך גופני, חמש יחידות לימוד, לפי רפורמת הלמידה המשמעותית
ספורט בתי ספר
מפעלי הספורט של החינוך הגופני בבתי הספר במערכת החינוך בישראל
הפרס הארצי בחינוך הגופני
למידה מתוך הצלחה. מורים ובתי ספר שזכו בפרס הארצי של החינוך הגופני ופועלם
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.