דלג אל

תוכניות לימודים בחינוך גופני בחטיבת הביניים

חזרה
פתיח

תוכנית לימודים לכיתות ז, ח, ט ולחינוך המיוחד בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי. מטרת העל של התוכנית לעצב, לפתח ולטפח אצל התלמיד דפוסי פעילות והתנהגות גופנית וספורטיבית במסגרת עבודת צוות בגבולות הפוטנציאל האישי. אלו יבטיחו את איכות חייו, בריאותו ואישיותו ההרמונית בהווה ובעתיד. התוכנית מציבה יעדים מוגדרים בתחום הגופני, החברתי, ההכרתי ובתחום הרגש והאופי. בכל סוג יעדים, התוכנית מפרטת את המיומנויות וההתנהגויות ואת תחומי הידע, ההבנה והמודעות הנדרשים.

שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים

שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים

תוכנית הלימודים בחינוך הגופני משלבת תלמידים עם צרכים מיוחדים ותכליתה לסייע להם ככל האפשר להתגבר על מגבלותיהם. תלמידים עם ליקויים קלים או נכות זמנית יסתייעו בתוכנית מיוחדת עד שיוכלו להשתתף בשיעורי החינוך הגופני הרגילים.
יש לזכור שילד שאינו מסוגל לשחק עם בני גילו בכדור, בדלגית, בקפיצה מעל גומי או במשחקים כגון תופסת או קלאס עלול להרגיש פגוע פסיכולוגית וחברתית. מתפקידם של המורים לחינוך גופני לסייע לילד לשפר את אפשרויות השתלבותו בחברת בני גילו ואת תפקודו המוטורי ובתוך כך לחזק את ביטחונו העצמי ולהגביר את שמחת החיים שלו.

חינוך וספורט ימי

חינוך וספורט ימי

החינוך והספורט הימי הם נושאי הוראה ייחודיים במערכת החינוך וחלק ממקצוע החינוך הגופני. הם מיועדים בעיקר לתלמידים ולתלמידות הגרים בקרבת חופי הים של מדינת ישראל, בים התיכון, באגם הכינרת ובים סוף. החינוך והספורט הימי מאורגנים בבתי ספר ייעודיים שהוקמו למטרה זו הממוקמים סמוך לחופי הים ומאפשרים כניסה לים ויציאה ממנו. התלמידים מגיעים לבתי הספר לחינוך ולספורט ימי מבתי הספר הכלליים. המנהלים והמורים בבתי הספר לחינוך ולספורט ימי ובבתי הספר הכלליים פועלים בשיתוף פעולה ליצירת חוויה חינוכית ולימודית של ממש. החינוך והספורט הימי נלמדים ב-13 בתי ספר ייעודיים שהוקמו למטרה זו וממוקמים לאורך חופי ישראל, מהכינרת ועד אילת. אליהם מגיעים כ-19,000 תלמידי כיתות ה-יב בשנה.
הלמידה נעשית בקבוצות של עד 10 תלמידים למורה על פי תוכנית לימודים מיוחדת לנושא. החינוך והספורט הימי הם נושא הוראה ייחודי בחינוך הגופני. במסגרת השיעורים התלמידים רוכשים ידע, מיומנויות וניסיון בהשטת כלי שיט בעצמם, חלק מצוות או מפקדים. הם לומדים להתגבר על תקלות, לפעול בתושייה, להגיב תגובה מהירה ולפתח אומץ לב. מכאן ששיעורי החינוך והספורט הימי נותנים לתלמידים הזדמנויות לרכוש ולהציג כישורים שאינם באים לידי ביטוי בחיי היום-יום של בית הספר.

תוכנית הולכים על זה בחינוך גופני

תוכנית הולכים על זה בחינוך גופני

ממצאי הספרות המחקרית חושפים בעשור האחרון תרבות פנאי פסיבית, ירידה בזמן המוקדש לפעילות גופנית לצד עלייה במשקל בקרב ילדים ומתבגרים. לנוכח הנתונים הללו, הציב משרד החינוך את הגברת הפעילות הגופנית והחינוך לתזונה נבונה בקרב תלמידי ישראל – משימה לאומית. ארגון הבריאות העולמי WHO ממליץ על 60 דקות ביום פעילות גופנית מתונה עד נמרצת. לפעילות גופנית יתרונות רבים לחיזוק ולשיפור של הבריאות הפיזית, החברתית, הרגשית והנפשית.
את התוכנית ׳הולכים על זה׳ פיתח וכתב צוות מהפיקוח על הבריאות ועל החינוך הגופני במשרד החינוך, במסגרת קידום היעדים המשותפים למשרד החינוך ולמשרד הבריאות בתוכנית הלאומית ׳אפשרי בריא׳. תוכנית זו היא מדריך מעשי לשילוב 90 דקות נוספות של פעילות גופנית בשבוע לתלמידי בית הספר.
מטרת התוכנית לקדם אורח חיים בריא ופעיל והיא מדריך מעשי לשילוב 90 דקות נוספות של פעילות גופנית בשבוע, מעבר לשעתיים שבועיות בחינוך גופני לתלמידי בית הספר.

אולי תתעניינו גם ב...

הערכה בחינוך גופני מעשי בחטיבת הביניים
הערכת תלמידים בחינוך הגופני על פי חוזר מנכ"ל כוללת מבדק מעשי ומבדק עיוני בעת הערכה של תהליך.
הפרס הארצי בחינוך הגופני
למידה מתוך הצלחה. מורים ובתי ספר שזכו בפרס הארצי של החינוך הגופני ופועלם
ספורט בתי ספר
מפעלי הספורט של החינוך הגופני בבתי הספר במערכת החינוך בישראל
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.