רשות
אני הבית ובית הספר
המעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים מעמיד את התלמידים בפני מצבי התמודדות ואתגרים חדשים. שלושת המעגלים בחייהם – האני, הבית ובית הספר – שלרוב מתקיימים ביניהם קשרים תומכים ואף הרמוניים עוברים עתה שינוי. התלמידים בשנתם הראשונה בחטיבת הביניים עומדים מול מערכת בית ספרית תובענית יותר, סלחנית פחות ועם זאת מאפשרת מרחב התמודדות עצמאי מבחינה חברתית. מקומו של בית תומך ומלווה בתהליך זה משמעותי. ואולם לעיתים נוצרים מצבים של קונפליקט או שקיימים הבדלי השקפות, סתירות במסרים וסולם ערכים שונה.
בסיפורים להלן נמצא מודלים שונים של השקת שלושת המעגלים שבהם אנו דנים. נבחן מערכות יחסים של ילדים והוריהם ביחס לבית הספר, יחסים בין תלמידים למוריהם ובין הורים לבית הספר. נפגוש מודלים שונים של מורים ונדון בדרכי התמודדות מגוונות של תלמידים עם מצבים של אי נוחות בבית הספר.
מטרתה של יחידה זו לעורר שיח בין המורה לתלמידים על מצבים שעימם הם מתמודדים בהיכנסם למערכת חדשה בבית הספר, שונה מזו המוכרת להם.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
רשות או חובה
סרטונים
יחידות הוראה מתוקשבות
התבגרות - ביני לבין החברה
תחומי דעת: ספרות ממלכתימסע חיינו כולל תקופות שונות, אירועים ומצבים בהם אנו מציבים לעצמנו דילמות הקשורות לעיצוב זהותנו. תקופת ההתבגרות נתפסת כאחד הצמתים החשובים בחיי האדם. ביחידה זו נתמקד בתפקידה של קבוצת השווים בתהליך ההתבגרות. במהלך הלמידה נתמקד, בקבוצת השווים והשפעתה על תקופת ההתבגרות. העלאת המודעות של המתבגרים לסובב אותם בקבוצת השווים והחשיבות שיש לקבוצה זו בחייהם תסייע להם לגבש את זהותם ההולכת ומתעצבת תוך יכולת לבחור באופן מושכל יותר את מאפייני דמותם, ותוך נאמנות רבה יותר לקולם האישי ונטיות ליבם.
בית הספר הוא מקום נוגע ללב
תחומי דעת: ספרות ממלכתיביחידה זו נעסוק בייצוגים של חלל בית הספר ביצירות ספרות וקולנוע. נתבונן על חלל בית הספר בשני מישורים: נתבונן במקומות בתוך מרחב בית הספר, ונחקור את החוויה האישית־חברתית שמקומות אלו יוצרים.