דלג אל

בלדות סקוטיות ובלדות ספרותיות

בלדות סקוטיות ובלדות ספרותיות

בלדה היא שיר שיש בו יסודות סיפוריים. ראשיתה בימים הרחוקים, כאשר הספרות הייתה מסורת בעל פה והועברה מדור לדור וממקום למקום. באירופה של ימי הביניים היו אומנים נודדים שנקראו בשמות שונים כגון טרובדורים שחיברו דקלומים ושרו בלדות. מחברי הבלדה העממית אנונימיים. הבלדות הספרותיות חוברו בידי משוררים ידועי שם. לבלדות העממיות ולבלדות הספרותיות מאפיינים משותפים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רשות או חובה

רשות

חזרה לראש הדף

מאפייני הבלדה

מאפייני הבלדה

קראו על מאפייני הבלדה וכתבו אם הם מעוררים בכם סקרנות להכיר את הז'אנר ומדוע. הביאו לפחות שלושה נימוקים.

חזרה לראש הדף

הבלדה הסקוטית "לורד רנדל"

הבלדה הסקוטית "לורד רנדל"

"קראו את הבלדה "לורד רנדל" בתרגום נתן אלתרמן. האזינו לשלושת הביצועים המוזיקליים של הבלדה.
א. ספרו בקצרה את עלילת הבלדה.
ב. הדגימו שלושה ממאפייני הבלדה ב"לורד רנדל".
ג. ציינו פערי מידע מרכזיים ב"לורד רנדל".
ד. כתבו האם הביצועים המוזיקליים תורמים למפגש בין הטקסט לקורא, וכיצד. 

חזרה לראש הדף

שלושה בני עורב – בלדה סקוטית עממית

באמצעות סצנה דרמטית סיפורית של שיחה בין שלושה עורבים נחשפים ערכים של נאמנות, אהבה וכבוד.

העשרה

שני עורבים

קראו את הבלדה "שני עורבים" מאת טשרניחובסקי.
מצאו הבדל מרכזי בין הבלדה "שני עורבים" ובין הבלדה הסקוטית העתיקה "שלושה בני עורב".
(נדרש תיווך בהבנה לשונית של הטקסט.)

חזרה לראש הדף

"לורליי", היינריך היינה

שירת הסירנות ועמידה בפיתוי

שירת הסירנות ועמידה בפיתוי

לעמוד בפיתוי
בשיר "לורליי" של היינה הספנים אינם עומדים בפיתוי ומרימים מבט למעלה אל רום המצוק. אילו פיתויים עומדים בפניכם בחיי היום-יום וכיצד אתם מתמודדים איתם?

"לורליי" , הסקורפיונס

חזרה לראש הדף

"שר היער", יוהאן וולפגנג פון גתה

חזרה לראש הדף

"אברהם אבינו מוביל את יצחק לעקֵדה", איציק מנגר

למורה: על הבלדה "אברהם אבינו מוביל את יצחק לעקדה"

למורה: על הבלדה "אברהם אבינו מוביל את יצחק לעקדה"

איציק מנגר מעבד בסגנונו הייחודי את מוטיב העקדה המקראי בבלדה "אברהם אבינו מוביל את יצחק לעקדה".
נרטיב העקדה המקראי הוא אחד המוטיבים שעובדו רבות בשירה העברית לדורותיה. בבלדה "אברהם אבינו מוביל את יצחק לעקדה" איציק מנגר מציע עיבוד מיוחד, אנושי ורווי עצב והומור למוטיב המקראי המכונן.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

אידה פינק - השואה בראי הספרות
היכרות עם הסופרת ניצולת השואה אידה פינק ועם סיפוריה הנלמדים בחטיבת ביניים
חיים נחמן ביאליק – שירי חובה
בשירי החובה של ביאליק נבחרו שירים שבהם תכנים ומצבי נפש מעולמם של מתבגרים, שירים המשלבים טבע ובהם זיקה אלגורית בין הטבע לאדם.
בין אדם לחברו
הוראת יצירות סביב מוקד תמטי. הוראת הנושא בין אדם לחברו באמצעות שלושה שירים ושיר סיפורי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.