חפש ב:

התמודדות במצבי סיכון - כיתה י

התמודדות במצבי סיכון

מבחר שיעורים שיחות ופעילויות לחיזוק החוסן האישי של התלמידים ולפיתוח כישוריהם להתמודדות עם מצבי סיכון בגיל ההתבגרות.

סרטונים

אלכוהול גורם לך לאבד את זה
אלכוהול - ממלכתי, חמ"ד
Bullying: the bystander effect
Bullying - ממלכתי, חמ"ד
המילים שלך יוצרות מציאות
כוח המילים - ממלכתי, חמ"ד
הפצת תמונה מביכה
הפצת תמונה מביכה
הפצת תמונה חושפנית
הפצת תמונה חושפנית
מניעת עבריינות נוער (מקרה הנערה)
מניעת עבריינות נוער
אנחנו חייבים לחיות ביחד
לחיות ביחד - ממלכתי, חמ"ד
שמור על האצבע שלך!
שמור על האצבע שלך!

חברים ולא שותים

חברים ולא שותים

כיתה י

על פי נתונים של משרד החינוך מחצית מהתלמידים (50%) בגילאי 12-18 שותים משקה אלכוהולי. פיתוח מודעות של התלמידים לקשר בין לחץ חברתי לשתיית אלכוהול ומתן כלים להתמודדות עם לחץ חברתי עשויה לסייע להם להצליח לבחור ולקבל החלטות נכונות במצבי סיכון.

> למצגת האינטראקטיבית ולסרטון

מבנה הפעילות
מצגת הכוללת מספר שקפים ושלבים. כל שלב כולל חלק אישי וקבוצתי.
שלב אישי - בירור רגשות, מחשבות ועמדות אישיות בנוגע לסיטואציות ולשאלות המובאות במצגת.
שלב קבוצתי - שיתוף ודיון כיתתי בעמדות ובדרכי ההתמודדות.

חומרים למורה
מצגת, סרטון (בגוף המצגת) ודף הנחיות למורה (בגוף המצגת), הכולל שאלות לדיון ואפשרות לשילוב סל"ב.

יותר אלכוהול פחות אתה

יותר אלכוהול פחות אתה

כיתה י

מתבגרים נוטים לייחס לעצמם אחריות, שליטה ומודעות בהקשר לשתיית אלכוהול . מה קורה לבני הנוער ברגעי התלבטות אם לשתות אלכוהול?
הפעילות תאפשר לתלמידים לדעת ולהבין שקיים פער בין רמות הידע והביטחון הפנימיים, תחושת המסוגלות והחשיבה שלהם אודות יכולתם להיות בשליטה,
להציב לעצמם גבול ולבחור בשיקול דעת, לבין מה שמתרחש בפועל כשהם תחת השפעת אלכוהול.

> לפעילות ולסרטון

מבנה הפעילות
פתיחה- הצגת הנושא ודיון בו הכולל בירור רגשות, מחשבות ועמדות.
סרטון- "אלכוהול גורם לך לאבד את זה" (בין הצלצולים מט"ח) 

קריאת קטע- "פרדוקס ערימת החול"
דיון קבוצתי – בעקבות הסרטון ובהתייחס לטווח של "יותר אני" אל מול "פחות אני"
שלב אישי- חוויה אישית של היסחפות אחר הרגע, בדיקת הרגשות המחשבות והבחירות שנעשו בה.
שלב קבוצתי- שיתוף בזוגות.
מליאה- כל תלמיד משתף במשפט שיאמר לעצמו רגע לפני איבוד שליטה.

חומרים למורה
מערך שיעור, סרטון, חומר רקע למורה (בגוף המערך).

יותר אלכוהול פחות אתה - كُلّما كانت كمية الكحول أكبر أنت تَنْقُص أكثر

كُلّما كانت كمية الكحول أكبر أنت تَنْقُص أكثر

للصفّ العاشر

يميل المراهقون إلى اعتبار أنفسهم ذوي مسؤولية ووعي وسيطرة بشأن شُرْب الكحول. ماذا يحصل لهم عندما يتخبّطون حول السؤال: هل علينا أن نشرب الكحول؟
سيُدرِك الطلاب مِن خلال هذه الفعالية الفجوة الكامنة بين مستوى معرفتهم وثقتهم الداخلية وشعورهم بالسيطرة وقدرتهم على وَضْع حدودٍ لأنفسهم والاختيار بشكل مدروس وبين ما يحصل بشكل فِعْلي على أرض الواقع عندما يكونون تحت تأثير الكحول.

> إلى الفعّاليّة

موادّ للمعلّم
تمهيد- عَرْض الموضوع وإجراء نقاش حوله مِن خلال الاستفسار حول المشاعر والأفكار والمواقف.
عَرْض الفيلم القصير- "الكحول يجعلك تفقد ذلك"(مركز التكنولوجيا التربوية- מט"ח)
نقاش جماعي- يتمّ إجراء نقاش في أعقاب مشاهدة الفيلم حيث يتمّ التطرّق إلى المدى الموجود بين "أنا أكثر" مقابل "أنا أقل". قراءة فقرة- "متناقضة كَوْمة الرمل"
العمل بشكل ذاتي- تَذَكُّر تجربة شخصية انجرف فيها الطالب في حماسة اللحظة.
معاينة المشاعر والأفكار والاختيارات التي تمّت خلال تلك التجربة.
العمل في أزواج- حيث يُطلِع كلُّ طالبٍ زميلَه على مشاعره أثناء عملية التذكّر.
في المجموعة الكاملة- جملة سيقولها الطالب لنفسه في المستقبل في اللحظة التي تسبق فقدان السيطرة.

موادّ للمعلّم
מערך שיעור, סרטון, חומר רקע למורה (בגוף המערך).

מפגש עם מגוון קולות בנוגע לצריכת קנאביס

מפגש עם מגוון קולות בנוגע לצריכת קנאביס

כיתה י

במציאות הנוכחית בה השיח הציבורי על לגליזציה של קנאביס "מאתגרים" את השיח עם מתבגרים אודות השימוש בחומרים בכלל ובקנאביס בפרט. איך ועל מה חשוב לדבר עם בני נוער לגבי צריכת קנאביס? הפעילות מאפשרת לתלמידים לברר את העמדות והתפיסות שלהם בקשר לשימוש בקנאביס. המפגש חושף את המתבגרים למידע אמין ולכלים לבחינת מידע המגיע ממקורות שונים, כדי שיוכלו להתמודד עם המסרים והמידע שהם קולטים במציאות העכשווית.

השיעור מבוסס על שיתוף ועל שיח רגשי ומדעי.

> לפעילות

מבנה הפעילות
פתיחה- הצגת הנושא והזמנה לשיח משותף.
חלק אישי- בחירת שתי כרטיסיות עם היגדים המייצגים את הקול האישי בהקשר לשימוש בקנאביס.
חלק קבוצתי- שיתוף ושיח בזוגות על ההיגדים שנבחרו.
מליאה- מסקנות מהשיח שנערך בזוגות, על הדומה והשונה, קונפליקטים, דילמות והבנות משותפות.
הקניית ידע- על ידי המורה (בהתבסס על החומרים המופיעים במערך)
מליאה- שאלות לדיון בעקבות המידע
מליאה- סיכום אישי (מענה על אחת מחמש שאלות אפשריות לסיכום).

חומרים למורה
מערך שיעור, רשימת היגדים להכנת כרטיסיות, נספח הכולל נתונים סטטיסטיים ומידע.

מפגש עם מגוון קולות לגבי צריכה קנאביס - لقاء مع الأصوات العديدة حول استخدام القنّب

لقاء مع الأصوات العديدة حول استخدام القنّب

للصفّ العاشر

إن الحديث العام الذي يجري الآن بشأن منح استخدام القنّب
شرعية قانونية يزيد مِن صعوبة إجراء حديث مع المراهقين بشأن استخدام هذه الموادّ بشكل عام والقنّب بشكل خاص. كيف يمكن أن نتحدّث مع الشباب حول استخدام القنّب وما هي الأمور المهمّة التي يجب أن نتطرّق إليها أثناء حديثنا؟ ستتيح هذه الفعالية للطلاب الاستيضاح حول مواقفهم ومفاهيمهم حول استخدام القنّب، والاطّلاع على معلومات موثوقة المصدر وأدواتٍ لمعاينة المعلومات التي تصلهم مِن مصادر عديدة، وذلك كي يتمكّنوا مِن مواجهة الرسائل والمعلومات التي يستقبلونها في الواقع الراهن.
يعتمد الدرس على المشاركة وإجراء حديثٍ عاطفي وعِلمي.

إلى الفعّاليّة

موادّ للمعلّم
تمهيد- عَرْض الموضوع ودعوة الطلاب للحديث المشترك.
العمل بشكل ذاتي- اختيار بطاقتين تمثّلان "صوت" الطالب الشخصي بشأن استخدام القنّب.
العمل في أزواج- يتمّ الحديث حول البطاقات التي اختارها كلّ طالب.
في المجموعة الكاملة- الاستنتاجات التي تمّ التوصّل إليها مِن خلال الحديث في أزواج حول المشترك والمختلف، والصراعات والمعضلات والعِبَر المشتركة.
مَنْح معلومات- يزوّد المعلم الطلاب بمعلومات (اعتمادًا على الموادّ الموجودة في الدرس)
في المجموعة الكاملة- أسئلة للنقاش في أعقاب المعلومات التي حصل عليها الطلاب.
في المجموعة الكاملة- تلخيص شخصي (الإجابة على إحدى الأسئلة المقترحة لتلخيص اللقاء).

موادّ للمعلّم
מערך שיעור, רשימת היגדים להכנת כרטיסיות, נספח הכולל נתונים סטטיסטיים ומידע.

חיזוק שומר הסף שבי: פיתוח אחריות אישית וחברתית, בחירתו של "העומד מהצד"

חיזוק שומר הסף שבי: פיתוח אחריות אישית וחברתית, בחירתו של "העומד מהצד"

כיתה י

עידוד בני נוער לנקוט עמדה אקטיבית וחיובית כאשר הם עדים למצבי פגיעה בזולת, כחלק מחיזוק תחושת האחריות האישית והחברתית שלהם כשומרי סף ובעיקר במצבי פגיעה בהם הם מתלבטים כיצד והאם להתערב. פעילות המתבססת על הפסיכולוגיה החיובית ועל מושג "אפקט הפרפר".

> לפעילות

מבנה הפעילות
פתיחה- שיתוף באירוע אישי בו כל תלמיד סייע למישהו ומדוע עשה זאת.
מליאה- המשגת "החלטת משק כנפי הפרפר" צפייה בסרט (עד דקה 2:55), דיון בעקבות הצפייה וניסוח הדילמה.
חלק קבוצתי – חלוקת הכיתה לשתי קבוצות. כל קבוצה מנסחת טיעונים בעד או נגד התערבות.
מליאה- הצגת הטיעונים שנכתבו בכל קבוצה והמשך הקרנת הסרט עד סופו.
חלק אישי- בחירת תכונה מרכזית המאפיינת את האדם הבוחר לנקוט עמדה ולהתערב.
מליאה- שיתוף בתכונות שנבחרו ודיון בהן תוך הדגשת הנורמות והכח הקבוצתי.
הסבר על "אפקט הפרפר" תוך הזמנה לדיון המקשר בין המושג לנלמד בשיעור.
סיכום אישי- מסקנות ודרכים לחיזוק הביטחון לבחור עפ"י האמת האישית.

חומרים למורה
מערך שיעור, מידע תאורטי (בגוף המערך), סרטון.

חיזוק שומר הסף שבי: פיתוח אחריות אישית וחברתית במצבי פגיעה ברשת

חיזוק שומר הסף שבי: פיתוח אחריות אישית וחברתית במצבי פגיעה ברשת

כיתה י

באמצעות "גישת תפקידי הצופה המשתתף" ובהשראתה נעמיק בקרב התלמידים את המודעות לחשיבותם של גילויי אחריות אישית וחברתית בהתמודדות עם בריונות גם במרחב הווירטואלי.

> לפעילות

מבנה הפעילות
פתיחה- צפייה בסרטון ושיתוף אישי ברגשות ומחשבות שהוא העלה בקרב התלמידים.
מליאה- הסבר על תפקידי "הצופה המשתתף"
חלק קבוצתי- שיח בשלשות בו כל תלמיד משתף בתפקיד שהוא נקט כ"צופה משתתף" באירוע בריונות ברשת בו הוא נכח, על הסיבות לבחירתו ומסקנות בדיעבד.
מליאה- שיתוף מהדיונים בשלשות ודיון בשאלה מה יכול לסייע לכל אחד להתערב במצבי פגיעה פיסיים ווירטואליים.
סיכום אישי.

חומרים למורה
מערך שיעור, מידע תאורטי (בגוף המערך), סרטון- "המילים שלך יוצרות מציאות".

חיזוק שומר הסף שבי - تعزيز الحارس الذي في داخلي: تنمية المسؤولية الشخصية والاجتماعية، الاختيار الذي يقوم به "الواقف جانبًا"

تعزيز الحارس الذي في داخلي: تنمية المسؤولية الشخصية والاجتماعية، الاختيار الذي يقوم به "الواقف جانبًا"

للصفّ العاشر

يهدف هذا الدرس إلى تشجيع الشبان والشابات على اتخاذ موقف فعّال وإيجابي عندما يشهَدون حالات يتمّ خلالها إيذاء الآخرين، وذلك كجزء مِن تعزيز إحساسهم بالمسؤولية الشخصية والاجتماعية كحرّاس، لا سيما أثناء الحالات التي يتخبّطون فيها حول كيفيّة التدخّل فيما يحصل، وإذا ما يجب عليهم التدخّل أم لا.
تستند الفعالية إلى "عِلْم النفس الإيجابي" ومصطلح "تأثيرالفراشة".

إلى الفعّاليّة

موادّ للمعلّم
تمهيد- يقوم كلّ طالب بإطلاع الصف على حَدَث شخصي قدّم فيه المساعدة لشخص آخر، والأسباب التي دفعته إلى ذلك.
في المجموعة الكاملة- إجراء حديث حول القرارات التي تمثّل "رفرفة أجنحة الفراشة"، مشاهدة الفيلم (حتى الدقيقة 2:55) وإجراء نقاش بعد مشاهدته والتطرّق إلى المعضلة المطروحة.
العمل في مجموعات- ينقسم الصف إلى مجموعتين. تقوم المجموعة الأولى بصياغة
ادعاءات تؤيد التدخّل فيما يحصل وتقوم المجموعة الثانية بصياغة ادعاءات تعارض التدخّل.
في المجموعة الكاملة- استعراض الادعاءات التي اعدّتها كل مجموعة ومشاهدة تتمّة الفيلم.
العمل بشكل ذاتي- اختيار الصفة المركزية التي تميّز الشخص الذي يختار أن يتّخذ موقفًا وأن يتدخّل.
في المجموعة الكاملة- إطلاع المجموعة على الصّفات المُختارة وإجراء نقاش حولها مِن خلال التشديد على العادات المتّبعة في المجموعة والقوة الكامنة في المجموعة.
الشرح حول "تأثير الفراشة" والرَّبْط بين المصطلح وما تمّ تعلّمه خلال الدرس.
تلخيص شخصي- استنتاجات ووسائل لتعزيز الثقة والقدرة على الاختيار وفق المعتقدات الشخصية.

موادّ للمعلّم
מערך שיעור, מידע תאורטי (בגוף המערך), סרטון.

חיזוק שומר הסף שבי 2 - تعزيز الحارس الذي في داخلي: تطوير المسؤولية الشخصية والاجتماعية في حالات الإيذاء بواسطة الشبكة

تعزيز الحارس الذي في داخلي: تطوير المسؤولية الشخصية والاجتماعية في حالات الإيذاء بواسطة الشبكة

للصفّ العاشر

نستعين في هذا الدرس بنظرية "أدوار المتفرّج المشارِك" مِن أجل رفع وعي الطلاب حول أهمية انتهاج المسؤولية الشخصية والاجتماعية لمواجهة التنمّر الذي يحصل في الحيّز الافتراضي.

إلى الفعّاليّة

موادّ للمعلّم
تمهيد- مشاهدة الفيلم والمشاركة بالمشاعر والأفكار التي أثارها.
في المجموعة الكاملة- شرْح حول "أدوار المتفرّج المشارِك".
العمل في مجموعات- ينقسم الصف إلى مجموعات مكوّنة مِن ثلاثة طلاب. يُطلِع كلّ طالب المجموعة على دَورٍ أدّاه أثناء حدَث تنمّر حصل في الشبكة وكان شاهدًا عليه، وحول الأسباب التي دفعته إلى اختيار هذا الدَّور بالذات والاستنتاجات التي توصّل إليها في أعقاب ذلك.
في المجموعة الكاملة- إطلاع المجموعة الكاملة على الحديث الذي جرى في المجموعات وإجراء نقاش حول السؤال التالي: ماذا يمكن أن يساعد الشباب على التدخّل في حالات الإيذاء التي تحصل في الواقع وفي الحيّز الافتراضي؟
تلخيص شخصي.

موادّ للمعلّم
מערך שיעור, מידע תאורטי (בגוף המערך), סרטון- "המילים שלך יוצרות מציאות".

"עזוב תעזוב עמו"- חיזוק שומר הסף שבי: פיתוח אחריות אישית וחברתית, בחירתו של "העומד מן הצד"- חמ"ד

"עזוב תעזוב עמו"- חיזוק שומר הסף שבי: פיתוח אחריות אישית וחברתית, בחירתו של "העומד מן הצד"- מותאם לחמ"ד

כיתה י

עידוד בני נוער לנקוט עמדה אקטיבית וחיובית כאשר הם עדים למצבי פגיעה בזולת, כחלק מחיזוק תחושת האחריות האישית והחברתית שלהם כשומרי סף ובעיקר במצבי פגיעה בהם הם מתלבטים כיצד והאם להתערב. פעילות המתבססת על הפסיכולוגיה החיובית ועל מושג "אפקט הפרפר".

> לפעילות ולסרטון

מבנה הפעילות
פתיחה- שיתוף באירוע אישי בו כל תלמיד סייע למישהו ומדוע עשה זאת.
מליאה- המשגת "החלטת משק כנפי הפרפר" צפייה בסרט (עד דקה 2:55), דיון בעקבות הצפייה וניסוח הדילמה.
חלק קבוצתי – חלוקת הכיתה לשתי קבוצות. כל קבוצה מנסחת טיעונים בעד או נגד התערבות.
מליאה- הצגת הטיעונים שנכתבו בכל קבוצה והמשך הקרנת הסרט עד סופו.
חלק אישי- בחירת תכונה מרכזית המאפיינת את האדם הבוחר לנקוט עמדה ולהתערב.
מליאה- שיתוף בתכונות שנבחרו ודיון בהן תוך הדגשת הנורמות והכח הקבוצתי.
הסבר על "אפקט הפרפר" תוך הזמנה לדיון המקשר בין המושג לנלמד בשיעור.
סיכום אישי- מסקנות ודרכים לחיזוק הביטחון לבחור עפ"י האמת האישית.

חומרים למורה
מערך שיעור, מידע תאורטי (בגוף המערך) סרטון- "אנחנו חייבים לחיות ביחד" ונספח מקורות הלכתיים להרחבה ולהעמקה.

חושבים לפני שמפיצים

חושבים לפני שמפיצים

כיתה י

באמצעות דיון בסיפורי מקרה, צפייה בסרטונים ומתן מידע עדכני, נזמין את התלמידים להתבוננות אישית ולמחשבה על התנהלות מיטבית ומכבדת ברשת.

> לפעילות ולסרטון

מבנה הפעילות
מליאה- דיון מונחה במגוון שאלות הנוגעות לשימושי הרשת וחשיפה לתמונות ולסרטונים ברשת.
חלק קבוצתי- חלוקה לקבוצות דיון. לכל קבוצה סיפור מקרה ושאלות לדיון.
מליאה- התייחסויות לתובנות שעלו בשיח הקבוצתי, תוך סיכום ודגשים של המורה.
סיכום – המורה תבחר אחד מהסרטונים המוצעים לסיכום השיעור.

חומרים למורה
מערך שיעור, מידע תיאורטי, סיפורי מקרה ושאלות לדיון, חוק הגנת הפרטיות, חוק הסרטונים (בגוף המערך), סרטונים- הפצת תמונה מביכההפצת תמונה חושפנית, מניעת עבריינות נוער.

חושבים לפני שמפיצים - نفكّر قبل أن نَنْشر

نفكّر قبل أن نَنْشر

للصفّ العاشر

ندعو الطلاب مِن خلال هذا الدرس إلى التأمّل الذاتي والتفكير في السلوك الأمثل والمحترم في الشبكة، وذلك مِن خلال إجراء نقاش حول حالات معيّنة ومشاهدة أفلام ومنح معلومات مُحَتلنة.

إلى الفعّاليّة

موادّ للمعلّم
في المجموعة الكاملة- إجراء نقاش بواسطة أسئلة موجّهة تتمحور في استخدام الشبكة والانكشاف على الصور والأفلام التي تُنَشر فيها.
العمل في مجموعات- ينقسم الصف إلى مجموعات. تحصل كل مجموعة على حالة وأسئلة للنقاش.
في المجموعة الكاملة- يتمّ التطرّق إلى العِبَر المستخلصة مِن الحديث الذي أُجرِي في المجموعات. يقوم المعلم بالتلخيص والتأكيد على الرسائل المهمة.
التلخيص- يختار المعلم أحد الأفلام المقترحة لتلخيص الدرس.

موادّ للمعلّم
מערך שיעור, מידע תיאורטי, סיפורי מקרה ושאלות לדיון, חוק הגנת הפרטיות, חוק הסרטונים (בגוף המערך), סרטונים- הפצת תמונה מביכההפצת תמונה חושפנית, מניעת עבריינות נוער.

הבחירה (1) - "الاختيار" (1)

הבחירה (1) - "الاختيار" (1)

الصف العاشر

كيف يختار الشبابُ في المجتمع العربيّ؟ كيف يتخبّطون ويتّخذون القرارات؟ يهدف هذا الدرس إلى إثارة التفكير لدى الطلّاب بشأن الأسئلة والتخبّطات التي تُشغِل الشباب. يعتمد الدرس على العمل في مجموعات حيث ستتمّ قراءة نصّ ينطوي على طلبٍ للمساعدة، وإجراء نقاش وصياغة ردّ.

> للفعاليّة باللغة العربية


العمل بشكل ذاتيّ: على كلّ طالب أن يتذكّر حالتين: حالة كان الاختيار فيها سهلًا، وحالة استصعب فيها الاختيار. على كلّ طالب أن يُطلِع المجموعة على ما جعل الاختيار سهلًا في الحالة الأولى، وما جعله صعبًا في الحالة الثانية. العمل في مجموعات: ينقسم الصفّ إلى مجموعات (انظر التعليمات في خطّة الدرس). تحصل كلّ مجموعة على ورقة فيها رسالة واتسآب تشير إلى حالة حياتيّة معيّنة وأسئلة للنقاش. في المجموعة الكاملة: يستعرض ممثّل مِن كلّ مجموعة الحالة الحياتيّة وردّ فِعل المجموعة. تلخيص: على كلّ طالب أن يقول جملة سيقولها لنفسه في المستقبل كلّما توجّب عليه الاختيار.

 

ובחרת בחיים - חמ"ד

ובחרת בחיים

כיתה י

הפעילות מזמנת חשיבה על סיכונים ועל סכנות והמציעה דרכים למנוע אותם במטרה לסייע בהפחתת תאונות ואסונות, במיוחד בחופשת הקיץ.

> למצגת הפעילות

מבנה הפעילות
אישי – חשיבה על מקרה של סיכון בטיחותי.
במליאה – דיון בעקבות כתבה על אסונות במהלך הקיץ בהם ילדים קיפחו את חייהם.
בקבוצות – עיון ודיון בכותרות עיתונים על אירועים סיכוניים בהם מעורבים בני נוער.
במליאה – דיון בשאלות והעלאת הצעות להגברת הביטחון והבטיחות.

חומרים למורה
הפעילות במצגת, הנחיות למורה, כתבות וכותרות עיתונים.

בוחרים בחיים - نختار الحياة

الصف العاشر

سنعاين في هذا الدرس إيجابيّات وسلبيّات إطلاع الآخرين على الأحداث المختلفة في حياتنا، حيث سيتدرّب الطلّاب على التوجّه للآخرين لإطلاعهم على ما يحصل، وطلب المساعدة منهم، كما سيكوّنون "خريطة شخصيّة" تشمل شركاءهم في تجاربهم.

> للدرس

عمل ذاتيّ- يطلب المعلّم من كلّ طالب أن يذكر الأشخاص الذين يلجأ إليهم خلال الحالات الحياتيّة المختلفة وفق التوجيهات. العمل في المجموعة الكاملة- إجراء محادثة حول المشاركة وأهمّيّة اختيار الشخص الذي نشرِكه في تجاربنا، والمضمون الذي نشركه فيه، والوقت الذي نقوم فيه بإشراك هذا الشخص.

"בוחרים בחיים" – מיפוי שותפים לחוויות ולאירועים שקורים לי

"בוחרים בחיים" – מיפוי שותפים לחוויות ולאירועים שקורים לי

כיתה י

בשיעור זה נבחן את יתרונות השיתוף ואת חסרונותיו באירועי חיים שונים ובמעגלים שונים. התלמידים יתאמנו על פנייה לשיתוף ולעזרה ויבנו לעצמם מפה אישית של 'שותפי החוויה שלי'.

> לפעילות

מבנה הפעילות

שלב עבודה אישית – בהנחיית המורה כל תלמיד בונה לעצמו מיפוי של הנמענים שלו במצבי חיים שונים.
שלב מליאה – שיחה על חשיבות השיתוף והבחירה האישית של כל אחד את מי לשתף, במה ומתי.

 

מסך - מצבי חיים כמצע לפיתוח כישורי חיים (שיעור זיקה) – ממלכתי, חמ"ד

מסך - מצבי חיים כמצע לפיתוח כישורי חיים (שיעור זיקה)

כיתה י

באמצעות דיון בסיפורי מקרה, צפייה בסרטונים ומתן מידע עדכני, נזמין את התלמידים להתבוננות אישית ולמחשבה על התנהלות מיטבית ומכבדת ברשת.

> לפעילות

מבנה הפעילות
שלב מליאה – הקראת הסיפור "מסך"
שלב שיח בזוגות – לעיבוד הזיקה האישית לאירועי הסיפור
שלב מליאה 2 – שיח מוגן בהובלת התלמידים אודות תכנים ונושאים שהם בוחרים להעלות בהשראת הסיפור.
שלב סיכום וסגירה בהנחיית המורה – בדגש על הנושאים שהעלו התלמידים ובדגש על בחירות אישיות במצבים מורכבים.

חומרים למורה
מערך שיעור, מבוא.

מסך - شاشة

الصف العاشر

سندعو الطلّاب إلى التأمّل الذاتيّ والتفكير حول السلوك الأمثل والمحترم في الشبكة، وذلك مِن خلال تزويدهم بمعلومات محتلنة، وإجراء نقاش حول حالاتٍ وأحداث، ومشاهدة أفلام.

> للدرس

العمل في المجموعة الكاملة- قراءة قصّة "الشاشة" العمل في أزواج- الحديث حول الصِلَة الشخصيّة بأحداث القصّة. العودة إلى المجموعة الكاملة- إجراء حوار محميّ (يتمتّع بضمان حرّيّة التعبير)، يسيّره الطلّاب، حول المواضيع والمضامين التي اختاروا الحديث عنها من وحي القصّة. التلخيص- يقوم المربّي بإبراز المواضيع التي طرحها الطلاب، والتأكيد على الخيارات الشخصيّة التي يختارونها في الحالات المعقّدة.

חיים בתוך מסך – ממלכתי, חמ"ד

כיתה י

הפעילויות נועדו להציג בפני המשתתפים מגוון היבטים של הפעילות ברשת כדי שישכילו להבחין בין שימוש נבון ומועיל לשימוש מזיק ומסוכן. כמו כן נועדו לעודד את המשתתפים לשמור על כללי התנהגות מתחשבים בעת שימוש בטלפון הסלולרי.

> לפעילות ולסרטון

בגיליון שתי פעילויות:

מבנה פעילות 1: מוקפים במסכים
שלב א – פתיחה במליאה: הצגת המושג 'דור המסכים' ודיון
שלב ב – קבוצתי: חלוקה לקבוצות על פי איורים שנבחרו, משימה ודיון על קטעי מידע שחולקו לכל קבוצה והכנת שקף
שלב ג – במליאה: הצגת השקפים במצגת משותפת ודיון

חומרים למורה
איורים, כרטיס משימה, קטעי מידע

מבנה פעילות 2: שימוש מתחשב בטלפונים סלולריים
שלב א – פתיחה במליאה: דיון ביתרונות ובחסרונות של הטלפונים הסלולריים, צפייה בסרטון
שלב ב – אישי: מילוי שאלון אישי
שלב ג – קבוצתי: הכנת הצגה של מצבים שבהם השימוש בטלפון סלולרי מטריד אנשים אחרים
שלב ד – במליאה: כל קבוצה מציגה מצב, מעלים שאלות לדיון ומנסחים כללי התנהגות מתחשבים לשימוש בטלפונים סלולריים

חומרים למורה
קטע מידע: הטלפון הסלולרי – יתרונות וחסרונות, שאלון אישי, קטע מידע: כללים לשימוש בטלפון הסלולרי בצורה מתחשבת, סרטון

מילים יוצרות מציאות – ממלכתי, חמ"ד

כיתה י

פעילות חווייתית להעלאת המודעות לסכנות הטמונות בשיח פוגעני ברשת ולחשיבותו של שיח מכבד. באמצעות הפעילות יבינו התלמידים כי המילים שלהן משפיעות על המציאות האמיתית, שמחוץ למסך וירכשו כלים ליצירת שיח אלטרנטיבי: כיצד יוכלו להתבטא בדרך שתקדם את מטרותיהם מחד ולא תפגע באחר מאידך, וכיצד ינהלו שיח חיובי וענייני שיעודד אווירה של סובלנות, הן בעולם הווירטואלי והן מחוצה לו.

> למצגת האינטראקטיבית ולסרטון

מבנה הפעילות
שקופית 1 - פתיחה: הצגת הנושא ודיון
שקופית 2 - סרטון: השפעות השימוש בשיח פוגעני ברשת ושאלות לדיון
שקופית 3 - סרטון: מסרים פוגעניים ברשתות החברתיות ושאלות לדיון
שקופית 4 - מילים המשקפות רגשות ומחשבות של המעורבות בסרטון ושאלות לדיון
שקופית 5 - בחינת התופעה של התנהגות לא מכבדת והסיבות לקיומה ושאלות לדיון
שקופית 6 - סקר עמדות
שקופית 7 - מפתחות ליצירת שיח מכבד
שקופיות 7א'-7ו' - הסברים למפתחות
שקופית 8 - שקף מסכם: כללי אצבע להתנהלות מכבדת ברשת ודיון בשאלות
שקופית 9 - סרטון מסכם ודיון בשאלות

חומרים למורה
הנחיות לשימוש במצגת, סרטונים, מצגת מפעילה, סקר עמדות.

בין פרטי לציבורי ברשת

כיתה י

הפעילויות יתמקדו בפיתוח כישורי בחירה והתנהלות ברשת: שיקול דעת, איפוק, אמפתיה, הבנה, קידום תקשורת בין אישית– הרואה את העצמי וגם את האחר, חיזוק נורמות התנהגות ראויות ברשת והעלאת המודעות למצבים מורכבים המתעוררים בה.

> לפעילות: בין פרטי לציבורי ברשת

מבנה הפעילות
הכנה של המשתתפים לקראת הפעילות:
· שאלון או סקר יישלח אל המשתתפים לפני הפעילות
· צפייה בסרטון בנושא פרטיות ברשת
· המשתתפים יקבלו שאלה בקבוצת הוואטסאפ

שתי אפשרויות לפעילות קבוצתית:
אפשרות 1
שלב א: צפייה
שלב ב: שאלות לדיון בעקבות הצפייה
שלב ג: דיון במליאה- מסרים ומסקנות עלו מהפעילות
שלב ד: סיכום- כתיבת אמנה חברתית לשמירה על פרטיות ברשתות חברתיות
אפשרות 2
שלב א: פתיחה במליאה- חלוקת ערכת כרטיסיות של תמונות בנושא
שלב ב: קבוצתי

חומרים למורה
סרטון שבו נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, מתייחס להעלאת מידע לרשתות החברתיות סרטון מלכודת הדבש של הרשתות החברתיות | סרטון בנושא פרטיות ברשת

חיים בסרט

כיתה י

באמצעות צפיה בסרט המתאר נערה שכל הקשרים בחייה החברתיים והמשפחתיים הופכים להיות וירטואלים, נזמין את התלמידים לדון ולבחון את ההשלכות של מציאות חיים מעין זו.

> לפעילות: חיים בסרט

מבנה הפעילות
צפיה בסרט "כבלים מודרנים"
מליאה: שאלות דיון בעקבות הצפייה

חומרים למורה
סרט כבלים מודרניים

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.