דלג אל

שמות יג: קשיים והזדמנויות במדבר

שמות יג: קשיים והזדמנויות במדבר

בני ישראל עומדים לעזוב את מצרים בדרכם אל הלא נודע. המסע במדבר מזמן קשיים ומעורר פחדים אך גם מייצר הזדמנויות, בדיוק כמו בהתמודדויות מקבילות בחיינו. ראוי לדון עם התלמידים ברגעי הקושי והמשבר של בני ישראל ולחבר אותם לחוויות חיים מעולמם של הילדים (עזיבת מקום מגורים, מעבר לבית ספר חדש וכדומה). הפנמת המסר שמהקושי הגדול צומחות גם הזדמנויות גדולות, נבנה כח פיזי ונפשי ונוצרת זהות ייחודית ותחושת שייכות. כל הזדמנות הנקרית בדרכנו, קטנה או גדולה טומנת בחובה צמיחה והתפתחות.

כדאי לדון גם בבחירה של האל להוביל את בני ישראל בדרך הארוכה ולא בדרך הקצרה וביתרונות הגלומים בהתארכות הדרך (היכולת לגבש זהות כעם, להתמודד עם קשיים ולפתח חוסן נפשי). בדור בו השאיפה היא לתוצאה מהירה בהחלט יש מקום לדון עם התלמידים בחשיבותה של הדרך.

 

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

קשיים והזדמנויות

התלמידים יקבלו דף ועליו עקבות רגליים. לצד כל עקבה יתבקשו לכתוב מחשבה שמלווה את עם ישראל בצעדיו הראשונים במדבר. המחשבה יכולה להיות הבעת דאגה או חשש, ביטוי לקושי, תחושה פיסית או נפשית שמעורר המדבר, ציפיה להזדמנות וכיוצ"ב (דוגמאות: כמה חם פה; איזה נוף יפה ופתוח; מעניין כמה זמן הנעליים שלי יחזיקו מעמד בחול; איך זה לישון בלילה במדבר; מעניין איזה בעל חיים אפגוש פה והאם הם מסוכנים, ועוד).

התשובות ייכתבו על הלוח ויובילו לדיון ולמסקנה: המדבר מזמן קשיים אך גם הזדמנות. עם ישראל יוצא אל המדבר כדי לפתוח דף חדש. במדבר השקט, הגדול והצחיח עם ישראל יכול להתגבש כעם, וצריך לסמוך על האל שיוביל אותו בבטחה אל ארץ ישראל. אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב את המחשבות בתוך ציורי העקבות וליצור מהן קיר כיתתי.

לך לך למדבר

התלמידים יעיינו במפת סיני המקראית (ניתן למצוא כזו באתר התנ"ך של מכללת הרצוג) ויאתרו שתי דרכים אפשריות לניווט ממצרים לכנען.

לאחר מכן ידונו או יכתבו: מה היתרונות והחסרונות של כל אחת מהדרכים? באיזו דרך בחר ה' להוליך את בני ישראל? מדוע ה' לא לוקח אותם בדרך הקצרה יותר? מה משה לוקח עמו למסע? התלמידים יתבקשו לעיין בבראשית פרק נ' פסוקים כג-כו, ולנסות לגלות מדוע משה עושה זאת ומדוע היה דבר זה חשוב ליוסף?

יומן מסע

התלמידים ייכנסו לנעליהם של ילד או ילדה מקרב בני ישראל שיוצאים למסע עם הוריהם ויכתבו דף ביומן שהם מנהלים לכאורה בו הם מתארים את החוויות, הפחדים והתחושות שלהם במסע.

ניווט

התלמידים יחקרו ויכתבו: מהו מצפן? כיצד ניווטו בימי קדם וכיצד אנו מנווטים היום? מהם היתרונות והחסרונות של ניווט בעזרת מצפן מול ניווט בעזרת תכנת waze?

אפשר גם להכין לתלמידים משימה של ניווט או של 'חפשו את המטמון' בסביבת בית הספר דוגמת המשימה המצורפת. כמו כן אפשר ואף מומלץ להעביר את הפעילות בשיתוף פעולה עם המורה מדעים.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

העשרה - לשון המקרא
לשון המקרא (מכונה גם עברית מקראית) מיוחדת באלמנטים לשוניים כגון ו' ההיפוך, מילים וביטויים ייחודיים כגון "חיפש בנרות" ותופעות תחביריות מעניינות. חשוב לחשוף את...
שמואל ב טו-יט: מרד אבשלום
"לא תסור חרב מעל ביתך עד עולם"- דוד ממשיך לשאת את עונשו במרוד עליו בנו
במדבר לה: ערי מקלט
בחברה המקראית רווח מנהג של גאולת דם: קרובי הנרצח היו הורגים את הרוצח כדי לגאול את דם הנרצח. עם הכניסה לארץ מתחדד הצורך בבניית מערכת הכפופה לחוקים שמטרתם ליצו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.