דלג אל

הצהרת נגישות

שמות ג: משה והסנה

שמות ג: משה והסנה

משה יוצא לרעות את צאן יתרו במדבר ובדרכו נגלה אליו האל מתוך סנה בוער. רועה הצאן הפשוט עומד להפוך למנהיג אשר ירעה את בני עמו, אך גם יראה את סבלו ויזדהה עמו, ומתוך כך אף יוביל אותו לפדות ולחירות.

התכונות הנדרשות מרועה הן אותן התכונות הנדרשות ממנהיג: יכולת הובלה והנעה, אחריות, חמלה, הקשבה, סבלנות, צניעות, חכמה, אומץ ונחישות. התגלות האל למשה דווקא מול שיח דל וקוצני תואמת את הצניעות והענווה המאפיינות את משה וניכרות אף בתשובותיו של משה לאל.

חשיבותן של מידות הצניעות והענווה צריכה לעמוד במוקד הדיון על הפרק. בעידן בו אנו חיים, בו תכונות אלו, כך נראה, נדחקות פעם אחר פעם לקרן זווית לטובת הרדיפה אחר כבוד ועושר - אין הזדמנות טובה מסיפור משה והסנה כדי לדון עם התלמידים בשאלות: כיצד נהפוך לאנשים טובים יותר? האם העיקר הוא להיות בולט, להיות "כוכב" ו"מפורסם" או להיות בעל מידות וערכים? עוד אפשר וכדאי לדון עם התלמידים בעובדה שמשה הפך למנהיג כה חשוב ומשמעותי בהיסטוריה של עם ישראל על אף היותו "כבד פה וכבד לשון", ולקשר עניין זה לחולשות ולחוסר השלמות הקיימים בכל אחד ואחד מאיתנו: חולשות שהן חלק אינהרנטי מאיתנו, ומשכך עלינו להכיר בהן ולהתמודד איתן, במקום לתת להן להיות אבן נגף בדרכנו.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

צניעות ומנהיגות - הַיֵלְכוּ שתיהן יחדיו?

משה רבנו נודע בצניעותו הרבה. התלמידים יחשבו ויכתבו: האם יש קשר לדעתם בין צניעות לבין כושר מנהיגות? האם הצניעות היא יתרון או חיסרון למנהיג? 

תנ"ך באומנות

התלמידים יכינו דגם של משה והסנה הבוער בעזרת פלסטלינה, בריסטולים, חימר או כל חומר אחרת כיד הדמיון הטובה עליהם.

מלה מנחה בפרקים

מהי המילה/השורש המנחה בפרק ג' (ר.א.ה)? מהי המילה/השורש המנחה בפרק ד' (ד.ב.ר)? איזה מסר ביקש הסופר המקראי להעביר או להדגיש באמצעות מילים מנחות אלו?

סנה בוער ואיננו אוכל

המחזה של סנה שבוער אך איננו אוכל - מנוגד לחוקי הטבע. התלמידים יחשבו על דוגמאות נוספות שיכולות לבטא את הרעיון שמבטא הסנה הבוער.

אימוג'י משה רבנו

כל תלמיד יבחר ארבע סיטואציות שונות מתוך פרקים ג-ד העוסקות במשה ויצייר לכל סיטואציה אימוג'י (פרצופון) התואם את הבעת פניו ותחושותיו של משה באותה סיטואציה.

 

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בראשית כה-כז: יעקב ועשו
סיפורם של יעקב ועשיו הוא סיפור על משפחה - שני הורים ותאומים, ועל מרקם היחסים ביניהם.
העשרה - מגילת רות
מגילת רות היא אחת מחמש המגילות. היא מגוללת את סיפורה של רות הגיורת המגיעה לבית לחם בעקבות חותנתה היהודייה ואת תהליך קליטתה בחברה היהודית
בראשית יב: לך לך מארצך
"לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" (בראשית יב, א). אברם מצווה לעזוב את חרן וללכת לארץ לא נודעת
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.