דלג אל

ויקרא יט: חוקים חברתיים ומוסריים

ויקרא יט: חוקים חברתיים ומוסריים

רובו המוחלט של ספר ויקרא עוסק במצוות ובחוקים. בכל הספר שני קטעים בלבד בעלי גוון סיפורי.

עניינו של פרק י"ט בספר ויקרא הוא בחוקים השואפים ליצור חברה מוסרית, חברה שיש בה צדק ושיוויון, חמלה וחסד. 

אלוהים פונה אל משה ומפרט בפניו מה על בני ישראל לעשות כדי שיהיו "קדושים", כלומר כדי שיהיו חברה ערכית ומוסרית יותר. המילה "קדושים" מקפלת בתוכה אחריות וסולידריות חברתית, עזרה לחלשים ולחסרי הישע בחברה. הפרק מונה רשימת חוקים שמטרתם להבטיח קיומה של מערכת משפטית צודקת ואנושית, חוקים המהווים תשתית ליצירתה של חברה מוסרית ומתוקנת.

 

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

תקנון כיתתי

הכיתה תתחלק לקבוצות. כל קבוצה תגבש חוקים שצריכים להיות לדעתה החוקים החברתיים של הכיתה, חוקים שיחולו על כל אחד מבני הכיתה ויכתיבו התנהלות כיתתית הוגנת, מוסרית וחומלת.

לאחר מכן ייערך דיון כיתתי שבו יוחלט יחד על החוקים שייכללו בתקנון הכיתתי. התלמידים יכתבו את התקנון על גבי בריסטול ויקשטו. התקנון ייתלה על קיר מרכזי בכיתה.

חקיקה מודרנית

התלמידים ינסחו חוקים חברתיים נוסף על החוקים והציווים המובאים בפרק, שמתאימים לרוח התקופה. בניסוח החוקים יתנו דגש גם לנושא התנהלות ראויה ברשתות החברתיות.

עזרה לחלשים - מהלכה למעשה

התלמידים יבדקו האם וכיצד מתגשמות מילות הפרק במציאות: אילו עמותות, ארגונים ומסגרות שמסייעים לחלשים בחברה קיימים בישראל. ניתן לערוך סיור כיתתי במקומות אלו ואף ליצור תורנות התנדבות בין התלמידים באחד מהם.

הגֵרִים 

התלמידים יחשבו ויכתבו: ברור מיהו הגר בימינו? מהם הקשיים עמם הוא מתמודד ואיך יכולים הפרט והמדינה לסייע לו בהתמודדות עמם?

חוקים בפנטומימה

התלמידים יתחלקו לשתי קבוצות. כל קבוצה בתורה תציג לקבוצה השניה אחד מהחוקים החברתיים המובאים בפרק באמצעות פנטומימה, הקבוצה השניה תצטרך לנחש באיזה חוק מדובר.

הקבוצה המנצחת היא זו שתצליח לנחש מספר גדול יותר של חוקים.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

במדבר כז: בנות צְלָפְחָד – כוח ואמונה נשית
סיפור בנות צלופחד מזמן עיסוק רחב בנשים בתנ"ך והתבוננות מגדרית בחיינו היום
במדבר כא: נחש הנחושת
"עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף וְשִׂים אֹתוֹ עַל נֵס וְהָיָה כָּל הַנָּשׁוּךְ וְרָאָה אֹתוֹ וָחָי" (כא, 8).
העשרה - יש טעם בטעם - הקריאה הרהוטה במקרא
אחד האתגרים בלימוד תנ"ך ביסודי קשור לקריאה נכונה של פסוקי התנ"ך על פי טעמי המקרא. בכיתה ד' נדרשים התלמידים לקרוא מספר התנ"ך המלא, וזו הזדמנות טובה ללמד את הי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.