חפש ב:

בראשית לב-לג: פגישת יעקב ועשו

בראשית לב לג:  פגישת יעקב ועשו

עשרים שנה לאחר שברח מאחיו עשו, חוזר יעקב לארץ כנען, כשהוא כבר בעל משפחה גדולה (יש לו 4 נשים, 11 בנים ובת אחת). יש לו גם רכוש ומקנה רב. יעקב חושש מאד מהפגישה עם האח אשר איים בעבר להורגו. האופן בו בחר יעקב לנהל את המפגש עם עשו ולהתגבר על פחדיו הוא העומד במוקד הדיון והלימוד של הפרק. דרכו של יעקב להתמודד עם החשש מפני עימות צפוי ולהתגבר על פחדיו היתה תפילה לבקשת עזרה, ריכוך עשו באמצעות שליחת מתנות, והבנה שלמרות הרצון הטוב והושטת היד לשלום - עדיין ייתכן עימות.

הסיפור טומן בחובו מסר חשוב מעבר לסיפור המשפחתי. הוא מלמדנו, כי עת למלחמה אך גם עת לשלום ולהושטת יד מפייסת. כי יש פעמים בהם צריך לוותר על הכעס, השנאה והמאבקים מהעבר ולחתור להשלמה. עוד ניתן ללמוד מאירועי הפרק על דרכים להתמודד עם פחד, ומדוע חשוב למצוא דרך להתגבר ולעשות מעשה למרות הפחד.

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

הווטסאפ של יעקב ועשו

אילו היו עשו ויעקב חיים בתקופתנו אנו - כיצד היתה נראית ההתכתבות ביניהם בווטסאפ לקראת פגישתם הקרבה?

התלמידים יכתבו דו-שיח דמיוני בהודעות ווטסאפ בין יעקב ועשיו העוסק בפגישה הצפויה. בכתיבתם יתייחסו לתחושות, לחששות ולתקוות הן של יעקב והן של עשו.

הרהורים ופחדים

התלמידים ייכנסו לנעליו של יעקב ויעלו על הכתב את הרהוריו ערב המפגש עם עשו, את פחדיו ואת דרכי הפעולה ששקל ובחן.

משימה זו יש לתת לתלמידים לפני שיקראו במקרא על דרך הפעולה בה בחר יעקב. לאחר הקריאה יכתבו האם הופתעו מדרך פעולתו זו של יעקב ומדוע.

יעקב מסדר את מחנהו

"וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ וַיַּחַץ אֶת־הָעָם אֲשֶׁר־אִתּוֹ וְאֶת־הַצֹּאן וְאֶת־הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת" (בראשית לב, 18).

יעקב מחלק את המחנה לשלוש קבוצות ומבקש להשאיר רווח בין כל קבוצה. התלמידים ידונו או יכתבו, מדוע לדעתם מחלק יעקב את המחנה שלו לשלושה חלקים? למה הוא מתכונן?

"וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב עֵינָיו, וַיַּרְא וְהִנֵּה עֵשָׂו בָּא, וְעִמּוֹ, אַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ; וַיַּחַץ אֶת-הַיְלָדִים, עַל-לֵאָה וְעַל-רָחֵל, וְעַל, שְׁתֵּי הַשְּׁפָחוֹת., וַיָּשֶׂם אֶת-הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת-יַלְדֵיהֶן, רִאשֹׁנָה; וְאֶת-לֵאָה וִילָדֶיהָ אַחֲרֹנִים, וְאֶת-רָחֵל וְאֶת-יוֹסֵף אַחֲרֹנִים" (בראשית לג,1-2).

התלמידים ידונו או יכתבו: מדוע בחר יעקב לסדר את משפחתו בסדר הזה? האם יש בכך בעיה ערכית כלשהי?

על שמות ואנשים

בפרק מסופר כי שמו של יעקב שונה לישראל.

איזו משמעות יש לשינוי השם? מה המשמעות של שמות פרטיים באופן כללי? מדוע אנו ממציאים כינויים ושמות חיבה?

שיא הדרמה

התלמידים יבחרו שיר או קטע מוזיקלי שמתאים להתנגן ברקע סיפור הפגישה בין יעקב ועשו.

רגע לפני

התלמידים ינסו לנחש, רגע לפני שיקראו את הפסוקים העוסקים במפגש בין יעקב ועשו, מה יתרחש בין השניים בהיפגשם.

סליחה

התלמידים ינסחו שלוש עצות שימושיות למי שמבקש סליחה ושלוש עצות שימושיות למי שאליו מופנית הסליחה.

ניהול משברים

התלמידים ישתפו בחוויות אישיות שלהם על מריבות, חיכוכים או קונפליקטים בהם היו מעורבים, ויספרו על האופן בו הם הסתיימו. האם טוב שהסתיימו באופן זה? האם רצוי וניתן היה לסיימם בדרך אחרת?

סרטונים

בראשית לא-לג (דק' 0:41-3:43)
בראשית לא-לג (דק' 0:41-3:43)
תנ"ך בחרוזים: מפגש יעקב ועשו
תנ"ך בחרוזים: מפגש יעקב ועשו
שבוע שבוע, בראשית ל"ב
שבוע שבוע, בראשית ל"ב
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.