עיתונאים צעירים - "שופטים היום"
התלמידים יהיו כתבים בעיתון 'שופטים היום'. עליהם לבחור אחד האירועים המוזכרים בפרק ב' (התוכחה בבוכים או מות יהושע) ולכתוב על כך כתבה לעיתון.
הכתבה יכולה להיות כתבה עיתונאית המדווחת על המתרחש, טור דעה אישי, הספד של אחד מבני המשפחה, מכתב למערכת, תחזית עתידית למצבו של העם אחרי מות המנהיג הגדול, חידות, ציוני הדרך החשובים בחייו של יהושע, מפה של כיבושיו וכדומה.
הכתבות תיאספנה ותיערכנה בכיתה לעיתון משותף שיסמן את סוף תקופת יהושע ותחילת תקופת השופטים.
ניתן להיעזר בדוגמה של עיתון באתר 929
ויקם דור אחר אחריהם אשר לא ידע את ה'
התלמידים יתבקשו לחשוב ולהיזכר האם הפסוק "וַיָּקָם דּוֹר אַחֵר אַחֲרֵיהֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֶת ה' " נשמע להם מוכר? הם יתבקשו לחפש בספר שמות פרק א פסוק הדומה לפסוק זה, הוא פסוק ח: "וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף."
לאחר מכן יכתבו התלמידים או ידונו:
א. מדוע יש לדעתם דמיון בניסוח שני הפסוקים ?
ב. בין מי למי ביקש מחבר המקרא לערוך השוואה באמצעות הניסוח הדומה?
ג. מדוע יש אנלוגיה סמויה בין פרעה לבין הדור החדש שלא ידע את ה'?
המעבר בין כעס לסליחה
משימה ראשונה: התלמידים יתחלקו לקבוצות וכל קבוצה תכתוב דו שיח דמיוני בין העם ובין אלוהים. בדיאלוג יהיה עליהם לבטא את הרגשות הקשים של העם ושל אלוהים ואת המעבר מן הכעס אל הסליחה. לאחר מכן ניתן להזמין כמה זוגות להמחיז את דו השיח בכיתה. משימה שניה: התלמידים יתבקשו לחשוב ולכתוב זיכרון של חוויה שבה הם הפרו ברית או התחייבות כלפי אחד מהוריהם או כלפי דמות קרובה אחרת, והדמות בחרה לסלוח להם ולהישאר בסביבה. |
מחזוריות בחיי האדם והטבע
תופעות מחזוריות שונות קיימות הן בחיי הטבע והן בחיי התרבות של האדם. התלמידים ימצאו ויכתבו דוגמאות לתופעות מחזוריות בכל אחד מהמישורים האלו.
איש לנחלתו
התלמידים יתבוננו במפת הנחלות של 12 השבטים ויכתבו מהם לדעתם היתרונות והחסרונות של התיישבות בנחלות לפי שבטים ולא כעם אחד מגובש.
ויקראו שם המקום ההוא בוכים
שמות של ישובים רבים בתקופת המקרא ואף בימינו מתארים אירוע חשוב שהתרחש בהם, דמות הקשורה באותו מקום או מאפיינים גאוגרפיים ופיזיים ש המקום של סביבתו הקרובה.
התלמידים ידונו או יכתבו:
מדוע קראו בני ישראל למקום "בוכים"? אילו עוד יישובים בארץ קרויים על שמה של דמות מופת או על שם מאורע חשוב?
התלמידים יוכלו לחקור גם את שם היישוב או המקום בו הם מתגוררים.