רכבת החלומות
הרעיון שלי
במשך כשלושה עשורים שימשה אביבה אלעזרי בתפקיד ממונה על החינוך לזהירות בדרכים במחוז חיפה. במסגרת תפקידה זה זיהתה מחסור גדול בחומרי הוראה ופעילויות בתחום זהירות בדרכים והחלה לפתח בעצמה תכניות לימודים, חוברות לימוד ומערכי שיעור עבור המורים, הן באופן עצמאי והן כחברה בצוות כתיבת התוכנית הארצית ל"חינוך תעבורתי". במהלך פיתוח תכניות הלימודים הבינה אביבה את החשיבות הגדולה הטמונה בכתיבה ספרותית, בעיקר עבור הכיתות הנמוכות, כאמצעי להטמעת תכני בטיחות בקרב התלמידים בצורה חווייתית ומרתקת יותר, בצורה הנחרטת בזיכרונם ומותירה בהם חותם לאורך זמן.
את ההשראה לכתיבת הספר "רכבת החלומות" קיבלה אביבה בעקבות פנייה של מנהל בית ספר כלשהו שסיפר לה על תלמידים הנוהגים לשחק על מסילת הברזל במשחק המסוכן המכונה "רולטה", בו הם חוצים את פסי המסילה רגעים ספורים לפני הגעת הרכבת, כחלק ממעין "מבחן אומץ". בשיתוף פעולה עם רכבת ישראל, כתבה אביבה את הספר שנועד להסביר לילדים מהי התנהגות בטיחותית בסביבת רכבת ובעת הנסיעה ברכבת.
קסמים על הפסים
הספר מנגיש לילדים חומר לימודי באמצעות סיפורים קצרים ודמיוניים השזורים בחלומות שחולם גיבור הספר, ילד בשם יואב, אשר מנמנם תוך כדי נסיעתו ברכבת. האירועים שמתרחשים בחלומותיו של יואב ממחישים לו ולקוראים מה עלול לקרות עקב התנהגות לא בטיחותית בסביבת רכבת. כך למשל, פוגש יואב בחלומותיו: קבוצת ילדים המשחקת כדורגל בקרבת מסילת רכבת; רועה צאן שנרדם ולא מבחין כי עדר כבשיו דוהר לעבר המסילה; נהג אוטובוס שהוסחה דעתו במפגש עם מסילת ברזל ועוד שלל דמויות במצבים הטומנים בחובם פוטנציאל לאסון. בכל אחד מהחלומות הללו יואב מציל את הדמויות השונות מפגיעתה של הרכבת באמצעות טבעת קסמים שהעניק לו ישיש מסתורי. יואב מייצג את ההתנהגות הנכונה והבטיחותית, והוא דמות שהילדים יכולים להזדהות עמה. בכל חלום גלום מסר התנהגותי אחד חשוב, ובסוף כל חלום שאלות ומשימות יצירתיות שנועדו להמחיש ולחדד את אותו מסר.
הספר הוא חלק מערכת לימוד בשם "התנהגות בטיחותית בסביבת רכבת" של האגף לזהירות ולבטיחות בדרכים במנהל הפדגוגי של משרד החינוך. ערכת הלימוד מלווה בחוברת מידע המיועדת למורים שמלמדים את נושא הבטיחות בסביבת רכבת ובעת נסיעה ברכבת בכל שכבות הגיל.