כניסה למערכת
במסגרת הנחיות השימוש במג׳יק סקול בישראל, תלמידים לא יכולים לפתוח חשבון עצמאי בפלטפורמה. הם נכנסים באמצעות קישור לחדר אותו שולחים המורים שלהם. בחדר הם מוצאים בחדר את הבוטים שהמורים שלהם בחרו ואולי גם התאימו עבורם.
המורים מעתיקים את הקישור (נמצא בראש החדר וגם ברשימת החדרים באייקון של שלוש נקודות). לאחר מכן מדביקים אותו בסביבת הלמידה בה הם פועלים עם תלמידיהם, כגון גוגל קלאסרום, מיקרוסופט טימס או מודל.
בשני המקרים, בעת הכניסה מוצגת לתלמידים חלונית קופצת (פופ-אפ) עם מספר כללים לשימור אחראי, ראוי וזהיר בבינה מלאכותית. עליהם לאשר שהם קראו את הכללים, לפני שהם יכולים להתחיל לשוחח עם הבינה המלאכותית.
גשו למסך ההרשמה/כניסה.
גשו לכתובת .
בחרו בכפתור השפה הורוד בתחתית המסך את השפה המועדפת, למשל עברית. כעת, בחרו בכפתור של מחנך.
לחילופין, אפשר להכנס לדף הבית של מג׳יק, ולבחור בכפתור כניסה או בכפתור הרשמה (login/signup) בראש הדף.
אם זו הפעם הראשונה שלכם:
- הרשמו עם המייל הארגוני של משרד החינוך. כך המערכת תזהה שאתם מורים, ותחבר אתכם לסביבה הארגונית של משרד החינוך. בוחרים באופציה של sign up with google / כניסה עם גוגל. כן, המייל הארגוני של משרד החינוך הוא למעשה מייל של גוגל. בזכות הכניסה עם מייל זה, תקבלו גישה לרשיון enterprise של משרד החינוך. כדי שדרך זו תעבוד, אתם חייבים לפעול בתוך דפדפן, שכבר התחברתם בו למייל האירגוני.
- אם יש לכם מייל אירגוני של מיקרוסופט 365 (מייל מיקרוסופט של אחד המחוזות) השתמשו בתהליך ההרשמה והכניסה בכפתור מיקרוסופט.
- כעת תתבקשו למלא את הפרופיל שלכם - כדאי!
כבר נרשמתם? אז הכניסה מהירה יותר. פשוט היכנסו עם הדוא״ל שלכם
יש לכם מייל אירגוני של גוגל (מתחיל ב 100)? לחצו על כפתור כניסה עם google".
יש לכם מייל אירגוני של מיקרוסופט 365 ? לחצו על כפתור כניסה עם microsoft".
את הפרופיל אפשר לעדכן בעת פתיחת החשבון, או בכל מועד אחר (פשוט ללחוץ על הכפתור הסגול עם גלגל השיניים מצד ימין למטה)
כדאי במיוחד לבחור את שכבות הגיל בהן אתם מלמדים ואת תחומי הדעת המעניינים אתכם - אם תעשו זאת, מג׳יק ידע להציע לכם כלים מומלצים. תמצאו את הכלים המומלצים עבורכם, ברצועה של ״כלים מומלצים״. אם אתם לא מוצאים ברשימה את תחום הדעת המעניין אתכם, פשוט הוסיפו אותו בשדה הטקסט החופשי.
שפות: עברית, ערבית, ואנגלית
כן, לא!
מג׳יק סקול פועל על גבי פלטפורמות הבינה המלאכותית הגדולות, בעיקר Chat GPT ו- Claude. ולכן, הוא ״חושב״ באנגלית.
יחד עם זאת, החברה פיתחה ממשק ב 16 שפות, כולל עברית וערבית, כך שאפשר לכתוב בעברית ולקבל את התשובות (פלט בעברית), וכך גם בערבית.
לכבוד מרתון הבינה המלאכותית בישראל, החברה גם יצרה ממשק מלא בעברית וערבית, כך שהחל מינואר 2025, כל הטקסטים מיושרים מימין לשמאל.
אם התקנתם במחשב שלכם תוסף תרגום דפים, למשל התוסף של גוגל טרנסלייט, הוא עלול להתנגש עם התרגום של מג׳יק - והתוצאה היא שלא תוכלו להפעיל את ההבוטים. אם יש לכם תוסף כזה, השביתו אותו כשאתם עובדים עם מגי׳ק. ממשק העברית/ערבית של מג׳יק יציג לכם הכל בשפה המועדפת עליכם.
כפתור השפות נמצא ממש בתחתית המסך מצד ימין. לוחצים עליו ואפשר לבחור בעברית, אנגלית, ערבית.
כפתור זה קיים גם בסביבת המורים וגם בסביבת התלמידים (Magic Student).
יתכן שעקב הגדרות המסך שלך הכפתור ״מסתתר״. גללי באמצעות הגולל האפור (scrollbar) עד לתחתית המסך.
נכון מאד. תרגום בינה מלאכותית אינו מושלם, אך משתפר מחודש לחודש. ההמלצה הגורפת למורים ולתלמידים - התייחסו לטקסט שהבינה המלאכותית כותבת כנקודת התחלה בלבד. ערכו אותו - גם בהיבט התוכן וגם הצד הלשוני.
במקרים מסויימים, למרות שהתכתבתם עם מג׳יק בעברית או ערבית, הוא יענה באנגלית. קורה, הרי שפת האם שלו היא אנגלית!
מה עושים? במקרים כאלה כיתבו לו ״מעכשיו דבר איתנו רק בעברית או בערבית).
אפשרות שניה - בכפתור הפעולות הסגול מתחת לפלט שהוא כתב, בחרו באופציה של ״תרגם/transalte"/
אכן, ברירת המחדל של המערכת היא עברית וכתיבה מימין לשמאל. בחרו באמצעות כפתור השפות (מצד ימין למטה) באנגלית, והנוסחאות תוצגנה באופן תקין, משמאל לימין.
צ׳טבוטים
צ׳טבוטים (מכונים גם ״בוטים״, ״כלים״) הם בוטים שפותחו במיוחד כדי לסייע למורים או לתלמידים בביצוע משימות מסויימות. לדוגמא, בוט המסייע להכין מערך שיעור. יש כמה סוגים:
- בוטים למורים, שפותחו ע״י צוות מג׳יק סקול
- בוטים לתלמידים, שפותחו ע״י צוות מג׳יק סקול. הם נמצאים בסביבת התלמידים Magic Student.
- בוטים מותאמים ע״י מורים בסביבת המורים - כלומר כאלה שהמורים או אחרים במערבכת החינוך התאימו על בסיס בוטים קיימים או יצרו מאפס. ניתן לשתף בוטים אלה.
- בוטים מותאמים ע״י מורים בסביבת Magic Student - כלומר כאלה שהמורים או אחרים במערבכת החינוך התאימו על בסיס בוטים קיימים או יצרו מאפס. ניתן לשתף בוטים אלה.
- בוטים מותאמים ע״י תלמידים - כלומר בוטים שהתלמידים יצרו.
שאלה מעולה שבפניה ניצבים מיליוני המשתמשים במג׳יק. זאת בדיוק ההסיבה שהם פיתחו בוט המלצות. הגדירו לו את הצורך הפדגוגי ואת המשימה, והוא יציג לכם רשימה של כלים מומלצים. אפשרות אחרת היא להתייעץ עם הבוט העזרה.
כתבתם משהו בחלונית השיחה עם הצ׳טבוט ולא קורה כלום? לחצו על הכפתור הכפתור הסגול הרחב Generate/צרו
שאלה מצויינת, וזה קרה לכמה וכמה אנשים שאני מכיר. את כנראה משתמשת חינמית והתכתבות המשך בסביבת המורים אפשרית רק במנוי plus או מנוי ארגוני enterprise . החדשות הטובות:
- זה לא אמור לקרות! כל המורים בישראל יקבלו גישה לגרסה הארגונית enterprise במרתון הבינה המלאכותית (מתחילת פברואר ועד סוף שנת הלימודים). בגרסא זו יש לבצע שיחות המשך ללא הגבלה.
- אם אתם חדשים במג׳יק ומתחילים מנוי חדש , תקבלו שבועיים התנסות בגרסא המלאה (גרסת פלוס).
- זה קרה לכם? אתם יכולים ללחוץ על הכפתור הסגול edit prompt / ערוך הזמנה למעלה. תוכלו לדייק את הבקשה שלכם. למשל להוסיף: ״בבקשה תן 3 דוגמאות לכל הצעה״, ״בבקשה התבסס רק על הידע שהעליתי אליך כמסמך ידע״ וכו׳. לאחר מכן, בקשו מהבוט לבצע שוב, ע״י לחיצה על הכפתור הסגול "צרו/generate"
- בסביבת התלמידים יש אפשרות להתכתבות המשך גם במנוי החינמי. (מעבר ע״י הכפתור MagicStudent למעלה בצד)
- צ׳טבוטים מוכנים - לרשות כל המורים והלתלמידים כ 130 בוטים המתוכננים למשימות חינוכיות ספצפיות, שהצוות של מג׳יק סקול פיתח, וכן בוטים שצוות הפרוייקט בישראל פיתח. הם מאומנים ומוכנים לשימוש מיידי. לוחצים ומתחילים להתכתב איתם.
- צ׳טבוטים מותאמים - מורים, תלמידים ו״סוכני שינוי״ (מפמ״רים, מדריכים, רכזי תיקשוב ועוד) יכולים ״לבנות מאפס״ בצ׳טבוטים חדשים או להתאים לצרכים שלהם צ׳טבוטים קיימים. הם יכולים להפיץ אותם למשתמשים אחרים.
- ריינה הינה מחולל טקסט כללי ומותאם לחינוך. מיועד למשימות מגוונות, כולל כאלה שאין בארגז הכלים בוטים ייעודיים עבורם.
שמירה על משאבים
בשלב השיחה עם הבוט
- לחצו על 'עוד' בתחתית התוצאה שהבוט כתב
- בחרו 'שמור משאב'
- תנו כותרת למשאב ולחצו 'שמור'
לגישה למשאבים השמורים, לחצו על 'היסטוריית פלט' ואז על 'משאבים'.
חשוב לציין: שמירת משאב שומרת קטע מתוך השיחה, לא את כולה. זאת בשונה מסימניה ששומרת את כל השיחה.
בדף של ״היסטוריית הפלט״
- לחפש פלט: השתמשו במנוע החיפוש, באיזור של ״במסנני ההיסטוריה״, כדי למצוא פלט מסויים.
- מועדפים: לסמן פלטים מסויימים שחשובים לכם במיוחד באמצעות סימניות. זה יקל עליכם למצוא אותם במהירות בעת הצורך
- לערוך את הכותרת
- לשתף את הפלט עם אחרים: לחצו על סמל המנעול תחת עמודת "שתף" כדי לעדכן הגדרות שיתוף. בחרו באפשרות השיתוף הרצויה, סמנו "תן הסכמה", ולחצו "העתק קישור". שתפו את הקישור עם עמיתים באמצעות מייל, ווטסאפ או כל דרך אחרת שמתאימה לכם..
- להעתיק את הפלט ולהדביק למקום אחר, למשל למצגת או מסמך וורד. לצורך כך יש לצפות בפלט (כפתור סגול תצוגה מקדימה), לסמן את הטקסט ולהעתיק אותו באמצעות כפתור עכבר ימני, ולהדביק אותו במקום הרצוי
- למחוק את הפלט
לא. אבל - ההיקף המצטבר של הקבצים צריך להיות נמוך מ 75,000 מילים (שווה ערך למאות דפים!).
המורים יכולים להתאים בוטים ולשמור בדף הכלים שלהם ואף לשתף מורים אחרים בבוטים המותאמים. התאמת בוטים שימושית במקרים בהם רוצים להתבסס על בוט קיים אך לשנות את חלק ממאפייניו ומהוראות ההפעלה שלו.
כמו כן, הם יכולים ״ליצור בוטים מאפס״ - אופציה זו מועילה במקרים רוצים ליצור בוט חדש בלי להתבסס על בוט קיים. בדרך זו יש למורים גמישות מקסימלית בהגדרת הבוט החדש. גם בוטים כאלה אפשר לשתף עם מורים אחרים.
הקמת חדרים
חדרים שהם אוספים של בוטים שהמורים בוחרים עבור תלמידיהם. אפשר לבחור בוטים מוכנים שנמצאים בארגז הכלים ולשלב אולם כפי שהם, לבחור בוטיים אך להתאים אותם לצרכים של הכיתה, או לפתח בוטים מאפס.
לא כולם יודעים:
אפשר גם לבנות חדרים המיועדים למורים (למשל החדר של צוות ההוראה של בית ספר מסויים, או החדר של כל המורים בתחום דעת מסויים). אפשר גם לבנןות חדרים לקהלי מטרה אחרים - למשל החדר של כל המפקחים או המדריכים או קבוצה מסויימת שלהם).
את הקישור לחדר מדביקים בסביבת העבודה בה אתם עובדים עם התלמידים שלכם, למשל גוגל קלאסרום או מיקרוספט טימס
קבצים גדולים מדי - בשלב הגדרת הבוט, ניסיון להעלות קבצים גדולים מדי. הגודל המצרפי של כל הקבצים בבוט מסויים מוגבל ל 50,000 מילים.
מחיקת תוכן הבוט - אין שמירה אוטומטית, ולכן לאחר בניית הבוט צריך להקפיד לשמור עליו (כפתור ״שמירה״ או ״עדכון״). כדאי לעבוד בשלבים - לפתח גרסא ראשונית, לשמור, לנסות, ואז לשכלל.
הבוט לא מבצע את המצופה ממנו - סביר! ולכן, צריך לנסות, ובהתאם לתגובות שלו לשכלל ולדייק את ההוראות לבוט, וכך הלאה עד שמתקבלות תוצאות טובות.
הסמכות (כן, יש גם תעודות)
- דרך קלה ונעימה ללמוד דברים חדשים על שימוש חכם במג׳יק סקול. 15-30 דקות לכל רמת הסמכה.
- לאחר השלמת כל רמת הסמכה (יש 4) מקבלים תעודה. רבים נוהגים לשתף את התעודה בפייסבוק או אינסטגרם שלהם, וזה אכן מקור לגאווה!
- קורס ההסמכה ״מג׳יק סקול רמה 1״ מציג את המערכת ועוזר לך לנווט בפלטפורמה, להשתמש בכלים וללמוד שיטות עבודה מומלצות לשימוש בה.
- קורס ההסמכה ״מג׳יק סקול רמה 2״ עוזר לכם ללמוד כתיבת הנחיות בסיסית, כיצד לשנות את הפלטים שלכם, לשמור הנחיות מותאמות אישית ולייצא פלטים. ממקסם את השימוש שלכם בכלי הקסם.
- קורס ההסמכה ״מג׳יק סקול רמה 3״ ידגים כיצד להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפיק את התפוקות הטובות ביותר וכיצד לקדם שימוש בטוח בבינה מלאכותית בבתי ספר.
- קורס ההסמכה ״מג׳יק סקול רמה 4״ מנחה אתכם כיצד ליצור בוטים כדי לענות טוב יותר על הצרכים שלכם, וכיצד לשתף אותם עם עמיתים כדי להפיץ שיטות עבודה מומלצות ולטפח שיתופי פעולה.
בנוסף, שני קורסים המתמקדים בעבודה עם תלמידים
- רמה 1: למדו לנווט בפלטפורמה ולעבוד עם MagicSchool for Students
כדי להבין איך אתם יכולים להביא בינה מלאכותית לתלמידים שלך. - רמה 2: למדו כיצד לבנות בוטים המותאמים במיוחד לתלמידים שלכם.
כן, אבל: אפשר לעשות הכל בעברית/ערבית. איך?ו
בגוגל כרום, מגדירים תרגום דפי אינטרנט לעברית/ערבית.
בחומרי ההסמכה משולבים סרטונים באנגלית. אפשר ביוטיוב לבקש הצגת כתוביות בערבית/ערבית (כפתור כתוביות בתחתית המסך)
רצוי גם להתקין בגוגל כרום תוסף ״טקסט מימין לשמאל״ ולהפעיל אותו. יהיה הרבה יותר נוח לשימוש. התוסף נקרא RTL ומורידים אותו מחנות התוספים של כרום. הוא אגב מעולה גם לשימושים אחרים בכרום, לא רק למג׳יק.
התעודה היא באנגלית.
עזרה
לרשות המורים מספר ערוצי עזרה:
1. מוקד השירות של המשרד:
*6552 (* בתחילת המספר) | שלוחה 1 לעברית,שלוחה 2 ערבית | לאחר בחירת שפה, שלוחה 5 בינה מלאכותית.
שעות פעילת: א עד ה 07:30 עד 18:00, ימי שישי 07:30 עד 14:30.
2. דף השאלות ותשובות שאתם נמצאים בו. זה דף דינמי ונוסיף אליו שאלות-תשובות חדשות ככל שיעלו סוגיות חדשות מהמורים
3. סרטוני העזרה בעברית, בפלייליסט של מרתון בינה מלאכותית
4. 80 סרטוני העזרה שהפיק צוות מג׳יק סקול. קצרצרים! כמעט על כל נושא וכל כלי! הסרטונים באנגלית אבל אפשר לבחור באופצית הכותרות בעברית/ערבית האוטומטיות של יוטיוב, בתחתית המסמך מימין.
5. כמובן - כדאי להתייעץ עם מורים עמיתים ועם רכזי התיקשוב והמדריכים.
6. בוט העזרה של מג׳יק סקול.
מיצאו את האייקון הכחול בתחתית הדף משמאל (צריך לגלול עד למטה). בחרו בטאב של ״עזרה״ בתחתית הלשונית, כיתבו משהו, לחצו enter, ואז לחצו על הכפתור ״כתבו לנו״.
כעת תוכלו לשוחח עם בוט העזרה בעברית, ערבית או אנגלית.
-
סרטון הדרכה: לכל שאלה תשובה: בוטי העזרה
תקלות נפוצות
- אם יש לכם תוסף תרגום אוטומטי של גוגל טרנסלייט או דומה, השביתו אותו ונסו שוב. יתכן שיש התנגשות בין תוסף התרגום של מג׳יק לתוסף זה
- נקו את העוגיות (קוקיס) בדפדפן שלכם. בפלייליסט של מג׳יק תמצאו סרטון הדרכה בנושא זה.
כיתבו לו: תרגם לעברית (או לערבית, לפי ההעדפה שלך) ומעכשיו כתוב רק בשפה זו.
עברו באמצעות כפתור השפות בתחתית המסך לממשק אנגלית.
מה ההבדל
יתכן שיש בעיית חוסר תאימות בין הדפדפן שלך למג׳יק סקול. אפשרויות:
- נסו לגלוש בתצורת ״גלישה אנונימית״. בגוגל כרום בוחרים ב file/קובץ ואז ״חלון אינקוגניטו/incogintio window
- נסו לנקות את הזיכרון של הדפדפן
- נסו להשתמש בדפדפן אחר במחשב שלכם.
אפשר להסתכל על מג׳יק סקול כשכבה אירגונית-חינוכית שמונחת מעל מודלי השפה הגדולים כגון Chat GPT, ג׳מיני וקלוד. מבחינה טכנולוגית, שכבה זו פועלת באמצעותם אך כוללת ממשק מותאם במיוחד לחינוך כולל כלים ייעודיים, מנגנונים לשימוש אחראי בחינוך ועוד. בכך, מג׳יק סקול מותאם במיוחד לעבודה של תלמידים ושל מורים.
שאלה מעולה!
Magic School הוקם למען מורים וכלל במקור רק כלים (צ׳טבוטים למורים) באמצעותם הם יכלו לבצע משימות הרלוונטיות להם כגון הכנת חומרי הוראה.
לפני מספר חודשים נוספה למערכת סביבה חדשה, שמיועדת לתלמידים - MagicStudent . היא כוללת עשרות כלים שנתפרו במיוחד לשימוש תלמידים (בהנחיית המורים שלהם).
בישראל הכניסה לתלמידים תהיה תמיד באמצעות המורים שלהם, שישלחו להם קישור לחדר מסויים ובו מספר בוטים שהם בחרו עבורם לביצוע משימות חינוכיות מסויימות.
למעשה, איזור magic student חשובה מאד גם למורים - נכון להיום, רק באיזור זה אפשר להקים חדרים המיועדים למורים.
מגי׳ק מתחייבים באתר שלהם שתמיד ימשיכו להחזיק גרסה חינמית שכוללת את מרבית האפשרויות כולל בנייה ושיתוף של חדרים (״כיתום קסם״), פיתוח בוטים מותאמים ועוד.
מנוי פלוס/ארגוני:
יש למג׳יק סקול שתי תוכניות פרו: Magic School ו Magic Enterprise.
בפיילוט בישראל, בחודשים פברואר-יוני 2025, לכל מורי ישראל תהיה גישה לגרסה הארגונית, Magic Enterprise. מעבר לכל התכונות של הגרסא החינמית, בגרסא זו יש מספר תוכנות נוספות:
- מספר כפתורי עריכת פלט נוספים, בכלים למורים (למשל קיצור טקסט). עדיין אפשר לתת הוראה כזו בטקסט חופשי ״כעת קצר את הטקסט״. בכלים לתלמידים כלים אלה כן זמינים.
- לאחר קבלת תשובה אפשר להמשיך להתכתב. בחינמי לא - אך אפשר לעדכן את הבקשה.
- חשיפה מוקדמת לכלים ותכונות חדשות
- מדדי שימוש ברמת המשרד, מחוז, בית ספר, מורה.
- במקרה של עומס, עדיפות למנוי פלוס/ארגוני
פרטיות, מוגנות ושימוש לא ראוי
הכירו את חמשת מגנוני ההגנה העיקריים
- סרטון: עבודה בסביבה בטוחה
אילו מנגנוני הגנה שמסייעים לשימוש אחראי מוטמעים במג׳יק סקול?
הסיכונים הכרוכים בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת מוכרים היטב לכל העוסקים בתחום. למעשה, כבר בחודשים הראשונים לאחר פריצת הבינה המלאכותית היוצרת לחיינו, בסוף 2022, הבינו ששימוש אחראי הוא המפתח לשימוש מועיל ובטוח בתהליכי הוראה ולמידה.
במג׳יק מוטמעים מספר מנגנונים המסייעים לצמצם סיכונים. כולם מועילים, אך הדבר החשוב ביותר הוא מודעות של המורים לצורך בשימוש אחראי.
- עמידה בסטנדרטים בינלאומיים: מג׳יק עומדת במספר סטנדרטים בינלאומיים מרכזיים המסדירים סוגיות של פרטיות ושימוש בטוח.
- פופ-אפ שימוש בטוח: בכל כניסה של תלמידים, מוקפצת להם חלונית (פופ-אפ) עם כללי שימוש בטוח. הם חייבים לאשר את הכללים לפני תחילת העבודה.
- פעולה בכיתות הקסם: תלמידים בישראל לא יכולים להירשם בעצמם למג׳יק. הם נכנסים רק לכיתות קסם שיצרו עבורם המורים, לביצוע משימות מסוימות בסיוע בוטים שבחרו המורים.
- כניסה אנונימית: תלמידים נכנסים רק בכניסה אנונימית באמצעות קישור שיקבלו מהמורים. הפרט המזהה היחיד שהם מזינים הוא שמם. אין להזין שם מלא ופרטים מזהים אחרים.
- התאמה לסביבה חינוכית: מג׳יק משתמשת במודלי השפה הידועים כגון ChatGPT ו-Claude, אך מוסיפה להם התאמות שמסייעות לשימוש בטוח יותר.
- איך בונים פצצה ביתית? המערכת מזהה בקשות לא ראויות של תלמידים ומסרבת לבצע אותן. כמו כן, בחלק מהמקרים היא תדליק דגל אדום בלוח הבקרה של המורה.
- מצוקה רגשית? במקרים שהמערכת מזהה מצוקה רגשית של תלמיד על סמך הבקשות או התשובות שלו, היא מציעה לו, לשוחח עם הגורמים המתאימים. כמובן שזה לא מספיק - עירנות המורים הינה קריטית. כמו כן, בחלק מהמקרים היא תדליק דגל אדום בלוח הבקרה של המורה.
- לוח הבקרה (Dashboard): לרשות המורים לוח בקרה ובו הם יכולים לראות את כל התכתובת של תלמידיהם עם הבוטים, וכך לזהות מקרים של שימוש בעייתי. במקרים כאלה הם יכולים לעצור את הפעילות בחדר או להשעות את פעילות התלמיד עד לבירור איתו.
- דגלים אדומים (בעצם, צהובים): בלוח הבקרה המורים יכולים לזהות מקרים בהם המערכת חושדת שבוצע שימוש לא ראוי על ידי תלמיד. ההתראה למורה מסומנת באמצעות דגל צהוב.
- אימון: אנחנו מבינים שהבינה המלאכותית צריכה להתאמן, אבל - לא עם התכנים של התלמידים שלנו. התכנים שהתלמידים כותבים לא עוברים לגורמים אחרים לצורך אימון.
- גיל! - יש להשתמש במג׳יק בהתאם להנחיות גיל שימוש מינימלי של משרד החינוך, שנקבעו על ידי ועדה כלל משרדית בדצמבר 2024. בעוד שבכיתות הגבוהות מותר לעשות שימוש נרחב יחסית, בכיתות נמוכות יותר השימוש מוגבל.
הצוות של מג׳יק סקול מכוון את מודלי הבינה המלאכותית לבחון את בקשות התלמידים, כך שיסרבו לבקשות מסוימות בהתאם לגיל, ולתוכן שאינו הולם. במקרים כאלה התלמידים יקבלו הסבר מדוע הבוט מסרב לבצע את הבקשה שלהם. בנוסף לשכבת הגנה זו, יש לשכבות ההגנה המוטמעות במודלי הבינה המלאכותית הבסיסיים עליהם הבוטים של מג׳יק פועלים (למשל chat gpt), והם אשר כוללים מנגנוני אבטחה מובנים.
במקרים רבים, כאשר תלמידים מבקשים בקשות החשודות כלא ראויות, המורה יקבל התראה באמצעות ״דגל אדום״ המוצג בלוח הבקרה ליד שם הכלי. מגיעים ללוח הבקרה ע״י הכפתור ״השק לתלמידים״ בתפריט הימני. הדגל מסומן באמצעות מספר האירועים החריגים המוצגים בעיגול האדום.
אפשר ללחוץ על העיגול האדום ולראות מי התלמיד שעשה שימוש חשוד כלא ראוי, ולנקוט בפעולה המתאימה, כגון:
לראות את התוכן הבעייתי - לוחצים על הדגל הצהוב שליד שם התלמיד, ועל החץ הקטן מצד שמאל,
במקרה זה המורים יכולים
- למחוק את התוכן
- להוציא את התלמיד מ״כיתת הקסם״ בו מתבצעת הפעילות
- לעצור את פעילות הבוט או כיתת הקסם כולה.
- לדווח על האירוע באמצעות לחיצה על הדגל האדום בתחתית החלונית. במקרה זה מנהלי המערכת יקבלו הודעה.
- והכי חשוב -
- לשוחח עם התלמיד (או הכיתה כולה, במקרים בהם הדבר מתאים) על האירוע.
- במקרה הצורך, לדווח על האירוע לגורמים המתאימים, למשל להורי התלמיד או ליועצת בית הספר, מוקד 105 וגורמים אחרים בהתאם לאירוע
דוגמא לדרישה לא ראויה בעבודה עם הבוט ״הפיל שבחדר״. דוגמא זו הומצאה לצורך קובץ השאלות והתשובות.
הפלט של השיחות מוגן ע״י מיטב הסטנדרטים הבינלאומיים בתחום כלי בינה מלאכותית לתלמידים. יחד עם זאת, חשוב לנקוט משנה זהירות כדי לשמור על פרטיות התלמידים שלכם!
יש להנחות התלמידים לא לכתוב פרטים אישיים שעלולים לפגוע בפרטיות שלהם:
- בעת הכניסה למערכת, על התלמיד לרשום ״שם קוד״ מומצא שמוכר למורה. למשל במקום ״יוסי״ לכתוב ״זברה״. בלוח הבקרה המורה יראה את כל התשובות של התלמיד יוסי תחת שם הקוד זברה. לצורך כך המורה צריך להסכים עם התלמידים על שמות קוד ולנהל טבלה עם שמותיהם האמיתיים ושמו הקוד.
- להנחות את התלמידים לא לכתוב פרטים אישיים שלהם או של חבריהם בעת השיחה עם הבוטים. למשל, לא לכתוב ״אני דניאלה, תלמידה בכיתה ז׳ בבית ספר ניצנים. מבקשת ממך לסייע לי ל…״.
גם מורים לא יכתבו פרטים אישיים במסגרת שיחה עם בוטים או כתיבת הנחיות לבוטים שהם מתאימים. למשל, יש לכתוב באופן כללי ולא ספציפי. למשל, אין לכתוב ״התלמיד שלי אריאל מתקשה ב…. ״ אלא ״יש לי תלמיד שמתקשה ב…״.
טיפים לשימוש מועיל ואחראי
MagicSchool פועלת לשיתוף שיטות עבודה מומלצות לשימוש אתי ואחראי בבינה מלאכותית. אנו מציגים את השיטות הללו עם הכניסה למערכת עבור מורים ותלמידים כהנחיות לשימוש בטוח בבינה מלאכותית:
בדוק הטיות ודייקנות: בינה מלאכותית עשויה לעיתים לייצר תוכן מוטה או שגוי. תמיד בדוק שוב לפני שיתוף עם תלמידים.
גישת 80-20: השתמש בבינה מלאכותית לעבודה ראשונית, אך ודא להוסיף את המגע הסופי שלך, לבדוק הטיות ודייקנות, ולהקשר את התוכן בצורה מתאימה ל-20% האחרונים.
שיפוטך חשוב: ראה תוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית כנקודת התחלה, ולא כפתרון סופי. תמיד הקפד לעמוד בהנחיות בית הספר שלך.
דע את הגבולות: הבינה המלאכותית שלנו אינה מחוברת לחיפוש באינטרנט עדיין וההכשרה מסתיימת בתאריך מסוים, לכן היה מודע כאשר אתה עוסק בנושאים עדכניים.
שמור על פרטיות: אל תכלול פרטים אישיים של תלמידים כמו שמות או כתובות. אנו שואפים להסיר במהירות כל מידע שהוגש בטעות.
המורה שלך יכול לראות את הפעילות שלך ב-MagicSchool: אנא הקפד לעקוב אחרי ההנחיות של בית הספר והכיתה שלך כאשר אתה מתקשר עם הבינה המלאכותית.
תשובות במתמטיקה אינן מהימנות: מודלים של שפה גדולה יכולים לעזור לך בתהליכים שלב אחר שלב, אך אינם יכולים לחשב פתרונות מתמטיים בצורה מדויקת. אל תסמוך על הבינה המלאכותית לפתרונות מתמטיים.
אינטראקציה עם בינה מלאכותית דורשת תרגול: היה ברור ומדויק לגבי מה שאתה צריך, כך שהבינה המלאכותית תוכל לתת לך תשובה טובה יותר. נסה שוב אם הניסיון הראשון לא היה כפי שקיווית!
בינה מלאכותית היא כלי - לא תחליף למחשבה שלך: ראה תוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית כמשהו שיכול לעזור לך, אך לא כפתרון הסופי.
ניטור להטיות ודייקנות: בינה מלאכותית עשויה לעיתים לייצר תוכן מוטה או שגוי. תמיד בדוק שוב מידע חשוב.
שמור על פרטיות: אל תכלול פרטים אישיים כמו שמות או כתובות. אנו שואפים להסיר במהירות כל מידע שהוגש בטעות.
נגישות
- לחצו על כפתור הנגישות הכחול העגול בתחתית המסך. תמצאו אפשרויות הנגשה רבות כולל שליטה על מאפייני התצוגה, שליטה על אופן הניווט במערכת, והתאמות רבות נוספות לצרכים של המשתמשים.
- בשיחה עם הצ׳אטבוטים, ניתן לבקש ממג׳יק להקריא את התשובות שלו. אייקון רמקול ״קרא בקול רם״ מתחת לתשובה.
- אפשר להכתיב למג׳יק את הבקשה שלך, במקום להקליד אותה. אייקון מיקרופון בחלונית הכתיבה.