דלג אל

למידה והוראה דיפרנציאלית 6.1 במחוללי טקסט

למאגר הפרקטיקות
למידה והוראה דיפרנציאלית 6.1 במחוללי טקסט
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית, קשר מורה תלמיד/ה, שותפויות להצלחת התלמידים   מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

כותבת הפרקטיקה:
גילת שלמה, מדריכה ארצית בפיקוח על הוראת הביולוגיה, מזכירות פדגוגית

צורך

המורים מתמודדים עם תלמידים ברמות שונות של ידע, קצב למידה ושיטות הבנה. הפרקטיקה נועדה לספק תרגול אישי לכל תלמיד, המותאם לרמתו ולתחומי הקושי שלו, ולחסוך זמן למורה ביצירת חומרים דיפרנציאליים ובמשוב.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

יצירת תרגולים מותאמים אישית: שימוש בכלי בינה מלאכותית ליצירת שאלות תרגול ייחודיות לתלמידים לפי רמותיהם וצורכיהם, כולל מתן משוב אוטומטי על תשובותיהם.

תהליך היישום:

השלב הראשון – ניתוח הצרכים של התלמידים:
המורה אוסף מידע על יכולות התלמידים, לדוגמה מבחנים קודמים או הערכות. בשלב הזה מיינתי את כיתת הלימוד שלי לשלוש רמות (מתקדמים, בינוניים ומתקשים), על פי ממוצע ההישגים שלהם באירועי ההערכה שהיו.

השלב השני – שימוש בכלי AI ליצירת תרגולים מותאמים:
המורה מזין לכלי AI כמו ChatGPT או קלוד סיכום של חומר הלימוד, מצגת לימודית ותוכנית לימודים הכוללת את המושגים העיקריים שהוא מלמד בנושא מסוים.

לדוגמה, צירפתי למחולל הטקסט את תוכנית הלימודים בנושא דנ"א מתוך אתר מפמ"ר הביולוגיה, סיכום של מבנה דנ"א, סיכום של יחידת מדנ"א לחלבון, מצגת לימודית בסיסית וטבלת הבדלים בין דנ"א לרנ"א. לאחר מכן ניסחתי פרומפט ובו ביקשתי לנסח תרגולים לקראת מבחן, כגון משפטי נכון-לא נכון, משפטי השלמה של מושגים ושאלות ברמות קושי שונות. אפשר לבקש מהכלי גם פסקת הסבר על נושא מסוים בשלוש רמות.

"שלום, ברצוני שתשמש מורה מקצועי מומחה בביולוגיה בעל יסודי. כיתתך מורכבת משלוש רמות (מתקשים, בינוניים ומתקדמים) וברצונך לתרגל את מבנה הדנ"א, שכפול דנ"א ומדנ"א לחלבון, כל קבוצה בהתאם לרמתה. צור 10 משפטי נכון-לא נכון בשלוש רמות שונות לתרגול נושאים אלו. התבסס על כל חומרי הלימוד שצירפתי והשתמש במושגים המוזכרים בהם".

אפשר לבקש סוגים שונים של שאלות: רב-ברירה, שאלות פתוחות, חידות ועוד.

לדוגמה, "שלום, המשך בתפקידך כמורה מומחה לביולוגיה המעוניין לתרגל שלוש רמות שונות, וחבר 5 שאלות רבות ברירה, 3 שאלות פתוחות, בעוד אחת מהן מתבססת על חקר מדעי של מקרה מעניין ומסקרן בשימוש בדנ"א. התבונן בראייה אוריינית על השאלות ושלב בשאלות מיומנויות של הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית, תהליכית ומדעית. ולסיום חבר 3 חידות על החומר. כל זאת בשלוש רמות לימוד שונות. מטרתי היא לתרגל בהתאם לרמת התלמידים. אל תשכח לצרף תשובות".

המורה יכול להעלות לכלי דוגמאות לשאלות קשות וקלות, ולקבל תרגולים דומים למה שהעלה עבור קבוצות תלמידים ברמות שונות.
"העליתי במצגת הסיכום דוגמאות לשאלות מבגרויות. אנא חבר 5 שאלות רב ברירתיות ברמת קושי דומה לאלו שצירפתי במצגת. הוסף שאלה אחת קלה יותר ושאלה אחת מאתגרת יותר. אל תשכח להסתמך על המושגים שצירפתי בקבצים".

השלב השלישי – הפצה ולמידה:
המורה יכול להעתיק את התרגילים שהבינה חיברה, להדפיסם ולחלק לתלמידים (מומלץ מאוד לעבור על השאלות קודם, לערוך ולתקן בהתאם לצורכי המורה).
אפשר גם לשתף את התרגולים עם התלמידים, לדוגמה דרך Google Classroom.
התלמידים פותרים את התרגולים ומקבלים משוב מידי דרך הכלי.

השלב הרביעי – ניתוח תוצאות ושיפור:
המורה משתמש במשוב שמתקבל מהתוכנה כדי לזהות נושאים בעייתיים ולתכנן שיעורים ממוקדים או תרגולים נוספים.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר לבקש מכלי הבינה המחשות והדגמות שונות לנושא הנלמד ברמות שונות. ולהשתמש בהמחשות וההדגמות האלו להמחשת הנושא לקבוצות למידה ברמות שונות. המחשות דיפרנציאליות יכולות גם כן למקד את הלמידה ולהתאים אותה למצב שבו התלמיד מצוי.

"בהמשך לתפקידך כמורה מקצועי מומחה לביולוגיה, ובעל ראייה פדגוגית מעמיקה, אנא הצע 4 פעילויות שימחישו וידגימו את נושא הדנ"א לחלבון, ברמות שונות, עבור תלמידי כיתה י"א. שים לב שהפעילויות אמורות להתקיים בתוך הכיתה, במסגרת זמן של שעה וחצי לכל היותר. חשוב שהפעילויות יחזקו מיומנויות חברתיות, כגון עבודת צוות, ניהול זמן, חלוקת תפקידים, ויגרמו למקסימום אקטיביות מצד כל התלמידים".

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

השתמשתי בפרקטיקה בבניית משפטי אמת ושקר, תרגולים ברמות שונות לקראת מבחן בכיתת י"א.
את התוצרים שהתקבלו עיבדתי, כמובן, וערכתי. חלק הורדתי וחלק גדול אימצתי. הדפסתי וחילקתי לתלמידים וכך יצרנו למידה ממוקדת לפי 3 קבוצות ברמות שונות, למיקוד ולטיוב הלמידה.
השאלות, החידות, הרעיונות לפעילויות ומשפטי התרגול – מצויים בקישור לשיחה שצורף בפרקטיקה זו.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הוראה רגישת מגדר
איך נתנהל באופן שוויוני כלפי כל התלמידים והתלמידות? הגברת המודעות לנושאים בעלי היבטים מגדריים יכולה לקדם סביבה לימודית שתעודד שוויון מגדרי
ספרות חזותית: יצירת תוכן ויזואלי עם AI לגיוון, להעמקה ולהערכה
הבנת אמצעים מטאפוריים חיונית להבנת הרבדים העמוקים של הטקסט הספרותי. שימוש בתוכן ויזואלי, הנוצר באמצעות כלי AI, נותן מענה לצורך בגיוון תהליכי ההוראה, הלמידה ו...
تقييمات مرحليّة للمادّة التي تعلّمها التلاميذ
التقييم التكويني هدفه ألا ننتظر حتى نتائج التقييم النهائي للفصل الدراسي للحصول على صورة عامّة عن تقدّم التلاميذ - وإنما يتوجب علينا من خلال التقييم التكويني ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.