יצירת תרגולים מותאמים אישית: שימוש בכלי בינה מלאכותית ליצירת שאלות תרגול ייחודיות לתלמידים לפי רמותיהם וצורכיהם, כולל מתן משוב אוטומטי על תשובותיהם.
תהליך היישום:
השלב הראשון – ניתוח הצרכים של התלמידים:
המורה אוסף מידע על יכולות התלמידים, לדוגמה מבחנים קודמים או הערכות. בשלב הזה מיינתי את כיתת הלימוד שלי לשלוש רמות (מתקדמים, בינוניים ומתקשים), על פי ממוצע ההישגים שלהם באירועי ההערכה שהיו.
השלב השני – שימוש בכלי AI ליצירת תרגולים מותאמים:
המורה מזין לכלי AI כמו ChatGPT או קלוד סיכום של חומר הלימוד, מצגת לימודית ותוכנית לימודים הכוללת את המושגים העיקריים שהוא מלמד בנושא מסוים.
לדוגמה, צירפתי למחולל הטקסט את תוכנית הלימודים בנושא דנ"א מתוך אתר מפמ"ר הביולוגיה, סיכום של מבנה דנ"א, סיכום של יחידת מדנ"א לחלבון, מצגת לימודית בסיסית וטבלת הבדלים בין דנ"א לרנ"א. לאחר מכן ניסחתי פרומפט ובו ביקשתי לנסח תרגולים לקראת מבחן, כגון משפטי נכון-לא נכון, משפטי השלמה של מושגים ושאלות ברמות קושי שונות. אפשר לבקש מהכלי גם פסקת הסבר על נושא מסוים בשלוש רמות.
"שלום, ברצוני שתשמש מורה מקצועי מומחה בביולוגיה בעל יסודי. כיתתך מורכבת משלוש רמות (מתקשים, בינוניים ומתקדמים) וברצונך לתרגל את מבנה הדנ"א, שכפול דנ"א ומדנ"א לחלבון, כל קבוצה בהתאם לרמתה. צור 10 משפטי נכון-לא נכון בשלוש רמות שונות לתרגול נושאים אלו. התבסס על כל חומרי הלימוד שצירפתי והשתמש במושגים המוזכרים בהם".
אפשר לבקש סוגים שונים של שאלות: רב-ברירה, שאלות פתוחות, חידות ועוד.
לדוגמה, "שלום, המשך בתפקידך כמורה מומחה לביולוגיה המעוניין לתרגל שלוש רמות שונות, וחבר 5 שאלות רבות ברירה, 3 שאלות פתוחות, בעוד אחת מהן מתבססת על חקר מדעי של מקרה מעניין ומסקרן בשימוש בדנ"א. התבונן בראייה אוריינית על השאלות ושלב בשאלות מיומנויות של הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית, תהליכית ומדעית. ולסיום חבר 3 חידות על החומר. כל זאת בשלוש רמות לימוד שונות. מטרתי היא לתרגל בהתאם לרמת התלמידים. אל תשכח לצרף תשובות".
המורה יכול להעלות לכלי דוגמאות לשאלות קשות וקלות, ולקבל תרגולים דומים למה שהעלה עבור קבוצות תלמידים ברמות שונות.
"העליתי במצגת הסיכום דוגמאות לשאלות מבגרויות. אנא חבר 5 שאלות רב ברירתיות ברמת קושי דומה לאלו שצירפתי במצגת. הוסף שאלה אחת קלה יותר ושאלה אחת מאתגרת יותר. אל תשכח להסתמך על המושגים שצירפתי בקבצים".
השלב השלישי – הפצה ולמידה:
המורה יכול להעתיק את התרגילים שהבינה חיברה, להדפיסם ולחלק לתלמידים (מומלץ מאוד לעבור על השאלות קודם, לערוך ולתקן בהתאם לצורכי המורה).
אפשר גם לשתף את התרגולים עם התלמידים, לדוגמה דרך Google Classroom.
התלמידים פותרים את התרגולים ומקבלים משוב מידי דרך הכלי.
השלב הרביעי – ניתוח תוצאות ושיפור:
המורה משתמש במשוב שמתקבל מהתוכנה כדי לזהות נושאים בעייתיים ולתכנן שיעורים ממוקדים או תרגולים נוספים.