דלג אל

מגילת העצמאות בראי הזמן

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

הפרקטיקה עונה על הצורך לשלב כלים דיגיטליים בהוראה, להעצים את התלמידים ביצירת תוכן ולהמחיש את הקשר בין מסמכים היסטוריים למציאות העכשווית. היא מאפשרת לתלמידים לפתח חשיבה יצירתית, הבנה חזותית ויכולת ביטוי רעיוני באמצעים ויזואליים מתקדמים.

אבני דרך: הקשר לארץ ולמדינה

מתודה: יישום חומר הלימוד, ניתוח סרטון, טקסט או מושג, ניתוח תוכן חזותי

כותבת הפרקטיקה: רוית רז, מדריכה ארצית באזרחות, מזכירות פדגוגית

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון - היכרות עם כלים ליצירת תמונה באמצעות AI

הציגו לתלמידים כלים שיוצרים תמונות באמצעות בינה מלאכותית, דוגמת Canva או DALL·E. הדגימו כיצד אפשר להשתמש בכלים אלו ליצירת תמונות בהתאם לרעיונות ולתיאורים מילוליים.

השלב השני: תכנון ויצירת התמונה

1. בחירת עיקרון או ערך ממגילת העצמאות:

  • כל זוג תלמידים יבחר עיקרון או ערך אחד מהמגילה שמעניין אותם.
  • חשיבה על האופן שבו העיקרון הזה בא לידי ביטוי (או לא) בישראל כיום.
  • פיתוח רעיון לתמונה שתבטא את הקשר בין העיקרון לבין המציאות הנוכחית.

2. ניסוח תיאור מילולי לתמונה המבוקשת:

  • פיתוח תיאור מפורט של התמונה הרצויה, הכולל:
    o הדמויות שיופיעו בתמונה (אם יש)
    o הסביבה או הרקע
    o פעולות או אינטראקציות
    o סמלים רלוונטיים מהמורשת הישראלית
    o אווירה, צבעים וסגנון ויזואלי
  • חידוד הקשר בין התמונה המוצעת לעיקרון במגילת העצמאות

- אם התלמידים מתקשים לדמיין או לנסח בקשה למחולל התמונות, הם יכולים להיעזר בצ'אט בינה מלאכותית ליצירת פרומפט מתאים.

3. בחינה ביקורתית של התוצר:

  • האם התמונה מבטאת בבהירות את העיקרון שנבחר ממגילת העצמאות?
  • האם הקשר למציאות הישראלית העכשווית ברור?
  • האם התמונה מעוררת מחשבה ורגש?
  • תיקונים והתאמות לפי הצורך.

השלב השלישי - הצגת התוצרים

  • על התלמידים להעלות את התמונות שיצרו ללוח שיתופי כיתתי (למשל, canva).
  • אפשר לשלב דיון כיתתי שבו כל זוג יציג את התמונה ויסביר את הרעיון שמאחוריה.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

חקר טקסטואלי: לצד יצירת התמונה, כל זוג יבחר ציטוט ממגילת העצמאות שמתחבר לתמונה ויסביר את החיבור.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

פעילות השוואתית: לאחר הצגת התמונות, התלמידים יערכו השוואה בין תמונות שונות ויבחנו אילו רעיונות חוזרים ונשנים וכיצד אפשר לפרש את מגילת העצמאות בדרכים שונות.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • חשוב להנחות את התלמידים לשים לב לדיוק היסטורי ואתי בבחירת הדימויים.
  • כדאי לתת דגש על ניסוח מדויק של ההנחיות למחולל התמונות, שכן ניסוח לקוי עלול להוביל לתוצאה שאינה תואמת את הציפיות.
חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

הפרקטיקה נוסתה בשיעור אזרחות בכיתה יא. התלמידים הפגינו מעורבות גבוהה ונהנו מהתהליך היצירתי. התוצר החזותי סייע בהעמקת ההבנה של הקשר בין מגילת העצמאות למציאות הישראלית.
אחת התובנות מההתנסות הייתה שכדאי להקדיש זמן להתנסות ראשונית בכלים לפני המשימה המרכזית, כדי שהתלמידים ירגישו בנוח להשתמש בהם.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

למידה באמצעות משחק
המשחק יוצר הזדמנויות ללמידה רלוונטית ואותנטית, מתוך תחושה של חירות המאפשרת ללומדים ליזום, לאלתר ולמצוא פתרונות לבעיות. אווירה של משחק מאפשרת התמודדות עם מצבי...
קבלת תשובות פוריות מתלמידים
השאלות שהמורים מעלים והפעילויות שנגזרות מהן מעצבות במידה רבה את השתתפות התלמידים בכיתה ואת המוטיבציה שלהם לחפש תשובות פוריות, להעמיק, ולחקור מתוך סקרנות ועניין
מלחמות ישראל
יישום הנלמד בכיתה באמצעות עיבוד החומר ליישום ולהמחשת הרלוונטיות של הטקסט הקדום למציאות ימינו.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.