דלג אל

הנגשת יחידת פסוקים ברמות שונות

למאגר הפרקטיקות
הנגשת יחידת פסוקים ברמות שונות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

כותבת הפרקטיקה:
נעה דוקוב, מדריכת תנ"ך חמ"ד בעל-יסודי, מזכירות פדגוגית

צורך

כמורים לתנ"ך משימתנו הראשונה היא שתלמידינו יבינו את פסוקי התנ"ך. זו משימה מורכבת, היא כוללת את הבנת המשמעות הגלויה של הפסוקים (המילים, המשמעות הכוללת של הפסוק) ואת הבנת המשמעות המשתמעת (הרעיונות וההקשרים). הבנת העברית התנ"כית מושפעת במידה רבה מידע קודם בעברית ובתנ"ך, וניכרת שונות גדולה בין התלמידים.
השימוש במודל שפה, כגון chatgpt, מסייע לנו בשתי דרכים:

  1. "פירוק" של יחידת הפסוקים: זיהוי מילים קשות, ביטויים ודימויים, בחירת המילים שתלמיד חייב להכיר כדי להבין את הפסוק השלם, זיהוי הרעיונות העיקריים ביחידת הפסוקים.
  2. הכנת משימות ברמות שונות.
    בכיתה הטרוגנית תלמידים יוכלו לבצע משימות על פי רמתם וישיגו מטרות שונות. לא כולם יעשו דרך זהה בהבנת הפסוקים.
חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון
נגדיר יחידת פסוקים (למשל, ישעיה פרק א פסוקים א-ט).
נבקש מ-chatgpt לבחור את עשר המילים, שתלמיד נדרש להכיר כדי להבין את היחידה, ולהציע פירוש למילים אלו. נדייק את הרשימה.

השלב השני
נבקש זיהוי של ביטויים ודימויים ביחידה ושל משמעותם ותרומתם להבנת הרעיון. נדייק את התשובות.

השלב השלישי
נבקש למנות את הרעיונות העיקריים ביחידת הפסוקים. נדייק את התשובות.

לאחר מכן נבקש 3 דפי עבודה. נגדיר את מטרתו של כל אחד מהדפים:

  • ברמה הבסיסית - משימות שמטרתן הבנת משמעות מילולית בסיסית. ניעזר ברשימת המילים וההסבר שלהן, שיצרנו בעזרת הבינה עם הדיוק הנדרש מן המורה.
  • ברמה השנייה - משימות שמטרתן הבנת דימויים ורעיונות בסיסיים. ניעזר ברשימת הביטויים, שיצרנו בעזרת הבינה עם הדיוק הנדרש מן המורה.
  • ברמה השלישית - הבנת משמעות. ניעזר ברשימה כנ"ל.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

בכל כיתה יש מספר קטן של תלמידים מצטיינים, כאלו שקשה לתת להם מענה בשיעור "רגיל".
בשיחה עם הצ'אט נוכל להציע משימה אישית גם עבור תלמידים אלו.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

בעזרת הצ'אט ניצור הערכה
כרטיס יציאה או בוחן קצר שמסיים את לימוד יחידת הפסוקים.
גם את הבוחן ניצור בשלוש רמות, לפי שלוש המטרות שהגדרנו.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

חשוב לדייק את בחירת המילים והרעיונות שהצא'ט מציע. לא תמיד הפירושים מדויקים, לעיתים הם לא מתאימים להקשר הספציפי ביחידת הפסוקים הנלמדת.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

כמורה בכיתות הטרוגניות, שבהן יש תלמידות עולות שאינן בקיאות בשפה העברית לצד תלמידות מצטיינות, אני משתמשת בפרקטיקה פעמים רבות כדי לתת מענה לכולן.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בחירה בדרכי הערכה על ידי תלמידים
מתן אפשרות בחירה בין דרכי הערכה מגבירה את המוטיבציה של תלמידים, הופכת את הערכת הלמידה למהנה ויצירתית וגם מצמצמת את הטיית השונות בין תלמידים המשפיעה מאוד על ה...
זיהוי והערכה של השקפות עולם ונורמות תרבותיות שונות
עבור כל אדם, התרבות שלו כמעט "שקופה" עד שהוא נפגש עם תרבות אחרת. זיהוי תרבויות שונות, היכרות עמן והכרה בהן, הוא תהליך שגורם לנו להיות מודעים לכך שהתרבות שלנו...
תמיכה בלומד העצמאי בסביבה הדיגיטלית
במרחב למידה דיגיטלי ניתן לשלב הנחיות המותאמות לרמות שונות של משימות ללמידה עצמאית, וכן לגוון בסוגי הכלים הדיגיטליים ובסוגי הפעילויות המוצעות בהתאם לצרכים השו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.