דלג אל

יצירת טקסטים מותאמים להוראת כשירויות לשוניות בעברית כשפה שנייה

למאגר הפרקטיקות
יצירת טקסטים מותאמים להוראת כשירויות לשוניות בעברית כשפה שנייה
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

כותב הפרקטיקה:
איאד מוהנא, מפמ"ר עברית בחברה הדרוזית והצ'רקסית, מזכירות פדגוגית

צורך

מורים לעברית כשפה שנייה מתקשים למצוא טקסטים אותנטיים, המתאימים לרמת התלמידים. הם אמורים להדגים כשירויות לשוניות ספציפיות, בהתאם לסולמות ולתבחינים בפעולות של קליטה ושל הפקה בתוכנית המסגרת, המבוססת על מסמך ה-CEFR. הפרקטיקה מאפשרת יצירת חומרי לימוד מותאמים אישית, התומכים בהוראה ממוקדת של מבנים לשוניים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

1. הגדרת התופעה הלשונית:

  • בחירת הכשירות הלשונית התקשורתית הנדרשת (למשל, שם המספר, סמיכות, משפטי תנאי)
  • הגדרת רמת הקושי המתאימה לתלמידים
  • רשימת אוצר המילים בהתאם לנושא הנדרש

2. יצירת ההנחיה ל-AI:

  • פתיחת ChatGPT או פלטפורמה דומה
  • כתיבת הנחיה מפורטת הכוללת:
    - נושא הטקסט
    - אורך רצוי
    - רמת שפה
    - דרישה לשילוב התופעה הלשונית
    - רשימת מילים שיש לכלול

3. בדיקה והתאמה:

  • קריאת הטקסט שהתקבל
  • בדיקת דיוק לשוני (זכר-נקבה, יחיד-רבים)
  • וידוא התאמה לרמת התלמידים
  • ביצוע תיקונים נדרשים

4. יצירת פעילויות לימוד:

  • חיבור שאלות הבנה
  • תרגילי איתור התופעה הלשונית
  • משימות יישום
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר לבקש מה-AI ליצור סדרת טקסטים מדורגים, המציגים את אותה תופעה לשונית ברמות קושי שונות, כך שאפשר להתאים את רמת הטקסט לכל תלמיד בכיתה הטרוגנית.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

אפשר להשתמש ב-AI ליצירת דיאלוגים או סיטואציות יום-יומיות, המדגימות את השימוש בתופעה הלשונית בשפה המדוברת, ובכך לחבר את הלמידה לחיי היום-יום של התלמידים.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • חשוב לבדוק את דיוק התופעה הלשונית בטקסט המתקבל.
  • מומלץ להגדיר מראש את אוצר המילים הרצוי.
  • כדאי לבקש מה-AI ליצור טקסטים בנושאים רלוונטיים לעולם התלמידים.
  • רצוי לשמור טקסטים מוצלחים למאגר כיתתי.
  • אפשר לשתף את התוצרים עם עמיתים.
  • חשוב להקפיד על רמת דיוק גבוהה בהנחיות ל-AI.

דוגמה להנחיה ל-AI

אנא צור טקסט בעברית ברמת מתחילים (רמה א') בנושא [נושא] שמשלב את התבנית [תבנית דקדוקית].
הטקסט צריך:

  • להיות באורך של 150-100 מילים
  • להכיל לפחות 5 דוגמאות לשימוש בתבנית
  • להשתמש באוצר המילים הבא: [רשימת מילים]
  • להתאים לרמת תלמידים בגיל [גיל]

אנא הדגש את כל המקרים של שימוש בתבנית הדקדוקית.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

השתמשתי בפרקטיקה זו בהוראת מילות קישור המציינות תכלית בכיתה ו'. יצרתי טקסטים מותאמים אישית, שעסקו בנושאים מחיי היום-יום, תוך כדי שילוב מילות הקישור בצורה טבעית. התלמידים הראו מעורבות גבוהה יותר בלמידה והצליחו להבין את כללי השימוש במילות הקישור בהקשר אותנטי.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

למידה עצמאית ושיתופית ברשת
פרקטיקה בהשראת עבודתו החינוכית של פרופ' סוגטה מיטרה, זוכה פרס TED שערך את הניסוי פורץ הדרך "החור שבקיר", ובהשראת המודל שפיתח בעקבות תוצאות הניסוי: סביבת למיד...
עידוד אישי למעורבות חברתית
העלאת המודעות של התלמידים לנורמות החברתיות המקובלות בסביבתם במטרה לעודד אותם לגלות מעורבות חברתית
إنتاج فيديو رسوم متحركة في مادة التاريخ (على سبيل المثال عن الثورة الصناعية) باستخدام أدوات الذكاء الاصطناعي
تعليم الطلاب عن الثورة الصناعية بطريقة إبداعية تجمع بين المحتوى التاريخي والتقنيات الحديثة، مما يعزز الفهم العميق للتغيرات الاجتماعية والاقتصادية التي أحدثته...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.