בפרקטיקה זו התלמידים יצרו חומרי הסברה בסיוע בינה מלאכותית, בצוותים קטנים. המהלך כולל חמישה שלבים: חשיפה לעולם ההסברה, תכנון חומר ההסברה, בחירת כלים ויצירת חומרי ההסברה, שיתוף בכיתה ומשוב עמיתים, והפצת חומר ההסברה.
שלב ראשון: חשיפה לעולם ההסברה
נקיים בכיתה דיון קצר על הסברה - מהן מטרותיה וכיצד היא מתבצעת. הדיון אינו תיאורטי: כדאי למקד אותו בצורכי ההסברה של ישראל במצב הנוכחי, בערוצי הסברה מרכזיים בעידן שלנו, כגון רשתות חברתיות, ובתרומה האפשרית של אזרחים - כולל תלמידות ותלמידים - למאמץ ההסברתי הלאומי.
במהלך שלב זה, אפשר להציע לכל התלמידים לחפש ברשתות החברתיות או במקורות מידע אחרים חומרי הסברה שנראים להם מעניינים. מספר תלמידים יוזמנו להציג חומרים אלה ולהסביר מה הופך אותם לאפקטיביים במיוחד לדעתם. פעילות זו אפשר לבצע במליאת הכיתה או בקבוצות קטנות.
שלב שני: תכנון חומר ההסברה
נחלק את תלמידי הכיתה לקבוצות קטנות (רצוי זוגות).
בחירת הנושא: כל קבוצה תבחר את הנושא בו תעסוק ההסברה, לדוגמה: העלאת מודעות לסוגיית החטופים, זרקור על הילדים החטופים, זרקור על המפונים מביתם, זרקור על פשעי החמאס נגד האנושות, זרקור על שימוש באוכלוסייה כמגן אנושי וכו'.
בחירת אמצעי ההסברה: כל קבוצה תבחר באחד מבין סוגי חומרי ההסברה הנפוצים ברשת. למשל: תמונה עם כיתוב, סרטון מצולם (תלמיד מדבר), סרטון מונפש או כל אמצעי אחר שניתן להשתמש בו ברשתות החברתיות.
תכנון: הקבוצה תעלה על הכתב את הרעיון שלה, באופן מפורט הכולל את המסר שהיא רוצה להעביר וכיצד אמור להיראות התוצר הסופי.
דוגמה:
- תיאור חומר ההסברה: סרטון הסברתי בנושא החזרת הילדים החטופים, ומיקוד בשעון החול שמסמן את הזמן שאוזל.
- פירוט: בסרטון יופיעו חורבותיה של עזה ומביניהן יצוץ דובי (סמל לפעוטות). הכיתוב יהיה "BRING THEM HOME", בצבע אדום עז ובולט, כתמרור אזהרה. מעליו שעון גדול המסמל את הזמן האוזל ולבסוף המילה "NOW" בוערת על האדמה, להמחיש את דחיפות הנושא. הסרטון ילווה באפקט קולי או במוזיקה מתאימה.
שלב שלישי: בחירת כלים ויצירת חומר ההסברה
כל קבוצה תחליט באילו כלים היא תשתמש כדי ליצור את חומר ההסברה. דוגמאות:
- יצירת תמונה במחולל תמונות של בינה מלאכותית'' לדוגמה מחולל התמונות של בינג (גישה לכלי | סרטון הסבר). תמצאו הדרכה מפורטת גם בפרקטיקה ״יצירת תמונה באמצעות בינה מלאכותית״.
- יצירת פוסטר הסברה באמצעות מחולל Ideogram (גישה לכלי | סרטון הדרכה)
- יצירת סרטון אנימציה בתוכנות שונות כמו קנבה. ראו סרטון הדרכה שיצרתי במיוחד עבורך ועבור התלמידים שלך, ומסביר כיצד עושים זאת, צעד צעד.
התלמידים יצרו את חומר ההסברה, ויוודאו שהתוצר אכן משיג את המטרה שהוגדרה מלכתחילה. במידת הצורך, התלמידים יבצעו התאמות לתוצר או למטרה. במהלך היצירה, לפעמים עולים רעיונות אחרים ודרכי היצירה מובילות לכיוונים חדשים, מדויקים יותר מבחינת המסר שהתלמידים רוצים להסביר, מבחינת הכלים שכדאי להשתמש בהם להעברת מסר זה, ומבחינת אופן המימוש המדויק).
שלב רביעי: שיתוף בכיתה ומשוב עמיתים
בשלב זה כדאי לבקש מהתלמידים להציג את חומרי ההסברה שיצרו בכיתה, כדי לקבל משוב מחבריהם. השיתוף הוא הזדמנות ללמידה הדדית, להוקרה וגם לאיסוף רעיונות לשיפור החומרים. אפשר להעלות את החומרים לפלטפורמה משותפת, כגון פאדלט (גישה לכלי | סרטון הסבר על יצירת לוח שיתופי בפאדלט), לצורך מתן משוב הדדי ואף לשיתוף עם המשפחות.
שלב חמישי: הפצת חומרי ההסברה
בשלב זה, התלמידים יכולים להפיץ את חומרי ההסברה בפלטפורמות הזמינות להם - למשל שיתוף ברשת חברתית כגון פייסבוק, אינסטגרם או קבוצות ווטסאפ בהן הם חברים.