דלג אל

יצירת חומרי הסברה בסיוע בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

בניית חומרי הסברה בסיוע בינה מלאכותית,  לצורך מאבק על התודעה ברשתות החברתיות והוכחת צדקת הדרך של ישראל במלחמה שנכפתה עלינו. פעילות זו מחזקת את מעורבות התלמידים (אזרחות, הלכה למעשה), מאפשרת ביטוי רגשות, מפתחת יצירתיות וחוסן, מחזקת זהות אישית לאומית ותורמת למאמץ הלאומי בהשגת הניצחון.

כותבת הפרקטיקה:
איריס פלד, טכנופדגוגית, מורה לפיזיקה בגימנסיה "קציר" חולון ומדריכה ארצית בפיקוח על הוראת הפיזיקה, מפתחת קורסים מקוונים

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בפרקטיקה זו התלמידים יצרו  חומרי הסברה בסיוע בינה מלאכותית, בצוותים קטנים. המהלך כולל חמישה שלבים: חשיפה לעולם ההסברה, תכנון חומר ההסברה, בחירת כלים ויצירת חומרי ההסברה, שיתוף בכיתה ומשוב עמיתים, והפצת חומר ההסברה.

שלב ראשון: חשיפה לעולם ההסברה

נקיים בכיתה דיון קצר על הסברה - מהן מטרותיה וכיצד היא מתבצעת. הדיון אינו תיאורטי: כדאי למקד אותו בצורכי ההסברה של ישראל במצב הנוכחי, בערוצי הסברה מרכזיים בעידן שלנו, כגון רשתות חברתיות, ובתרומה האפשרית של אזרחים - כולל תלמידות ותלמידים - למאמץ ההסברתי הלאומי. 

במהלך שלב זה, אפשר להציע לכל התלמידים לחפש ברשתות החברתיות או במקורות מידע אחרים חומרי הסברה שנראים להם מעניינים. מספר תלמידים יוזמנו להציג חומרים אלה ולהסביר מה הופך אותם לאפקטיביים במיוחד לדעתם. פעילות זו אפשר לבצע במליאת הכיתה או בקבוצות קטנות. 

שלב שני: תכנון חומר ההסברה

נחלק את תלמידי הכיתה לקבוצות קטנות (רצוי זוגות). 

בחירת הנושא: כל קבוצה תבחר את הנושא בו תעסוק ההסברה, לדוגמה: העלאת מודעות לסוגיית החטופים, זרקור על הילדים החטופים, זרקור על המפונים מביתם, זרקור על פשעי החמאס נגד האנושות, זרקור על שימוש באוכלוסייה כמגן אנושי וכו'.
בחירת אמצעי ההסברה: כל קבוצה תבחר באחד מבין סוגי חומרי ההסברה הנפוצים ברשת. למשל: תמונה עם כיתוב, סרטון מצולם (תלמיד מדבר), סרטון מונפש או כל אמצעי אחר שניתן להשתמש בו ברשתות החברתיות.
תכנון: הקבוצה תעלה על הכתב את הרעיון שלה, באופן מפורט הכולל את המסר שהיא רוצה להעביר וכיצד אמור להיראות התוצר הסופי.

דוגמה: 

  • תיאור חומר ההסברה: סרטון הסברתי בנושא החזרת הילדים החטופים, ומיקוד בשעון החול שמסמן את הזמן שאוזל.
  • פירוט: בסרטון יופיעו חורבותיה של עזה ומביניהן יצוץ דובי (סמל לפעוטות). הכיתוב יהיה "BRING THEM HOME", בצבע אדום עז ובולט, כתמרור אזהרה. מעליו שעון גדול המסמל את הזמן האוזל ולבסוף המילה "NOW" בוערת על האדמה, להמחיש את דחיפות הנושא. הסרטון ילווה באפקט קולי או במוזיקה מתאימה.

שלב שלישי: בחירת כלים ויצירת חומר ההסברה

כל קבוצה תחליט באילו כלים היא תשתמש כדי ליצור את חומר ההסברה. דוגמאות:

התלמידים יצרו את חומר ההסברה, ויוודאו שהתוצר אכן משיג את המטרה שהוגדרה מלכתחילה. במידת הצורך, התלמידים יבצעו התאמות  לתוצר או למטרה. במהלך היצירה, לפעמים עולים רעיונות אחרים ודרכי היצירה מובילות לכיוונים חדשים, מדויקים יותר מבחינת המסר שהתלמידים רוצים להסביר, מבחינת הכלים שכדאי להשתמש בהם להעברת מסר זה, ומבחינת אופן המימוש המדויק).

שלב רביעי: שיתוף בכיתה ומשוב עמיתים

בשלב זה כדאי לבקש מהתלמידים להציג את חומרי ההסברה שיצרו בכיתה, כדי לקבל משוב מחבריהם. השיתוף הוא הזדמנות ללמידה הדדית, להוקרה וגם לאיסוף רעיונות לשיפור החומרים. אפשר להעלות את החומרים לפלטפורמה משותפת, כגון פאדלט (גישה לכלי | סרטון הסבר על יצירת לוח שיתופי בפאדלט), לצורך מתן משוב הדדי ואף לשיתוף עם המשפחות.

שלב חמישי: הפצת חומרי ההסברה

בשלב זה, התלמידים יכולים להפיץ את חומרי ההסברה בפלטפורמות הזמינות להם - למשל שיתוף ברשת חברתית כגון פייסבוק, אינסטגרם או קבוצות ווטסאפ בהן הם חברים.

עוד רעיון - יצירות פשוטות

עוד רעיון - יצירות פשוטות

אפשר גם ליצור סרטון פשוט המבוסס בסך הכל על חיבור של מספר תמונות שנוצרו בבינה מלאכותית, להוסיף מוזיקה - והנה סרטון הסברה אפקטיבי.

  • לדוגמה, סרטון ההסברה The West is Next שיצר אורי בז׳רנו במהלך מלחמת חרבות ברזל.

עוד רעיון - הערכת תלמידים

עוד רעיון - הערכת תלמידים

בחלק מהמקרים, תרצו לשלב גם מרכיב של הערכת תלמידים, שיכלול הערכה של תהליך הכנת החומרים ושל החומרים עצמם. 

כל קבוצה תכתוב מחוון, שעל פיו הם מציעים להעריך את היצירה ואת התהליך שהוביל אליה. הקבוצה תכלולל במחוון לפחות חמישה קריטריונים, ותקבע את משקלם בהערכה הכוללת.

כל קבוצה תציג את המחוון שפיתחה בדיון כיתתי, בו יסכימו התלמידים, על סמך ההצעות השונות, את מרכיבי המחוון ואת המשקל של כל אחד. 

ניתן להשתמש בשיטות הערכה שונות: הערכה עצמית, הערכת עמיתים, הערכה על ידי מורה או שילוב שלהם.

כדאי לדעת

כדאי לדעת

כמה נתונים והנחות עבודה על הסברה בתקופה הנוכחית

  1. הנחת העבודה היא שהנרטיב הישראלי נמצא בנחיתות מספרית יחסית לנרטיבים התוקפים אותנו, בכל הקשור לתפוצת חומרי הסברה (חלקם מוסווים כפריטי מידע).
  2. על פי סקרים: רוב האנשים הצעירים בגילאים 24-18 שואבים את  ה"מידע" (כביכול) הבלעדי שלהם, מסרטוני טיק-טוק בני 50 שניות.
  3. במהלך המלחמה, וגם לאחר שתסתיים המערכה הנוכחית, הקרב על ההסברה יימשך. בקרב זה יש לאנשים צעירים חשיבות בלתי רגילה בעיצוב דעת הקהל, במדיות החברתיות שבהן הם פועלים.
  4. במערכת החינוך יש אלפי בני נוער בחטיבה העליונה. יש להם יכולת ביטוי, מוטיבציה, נוכחות והשפעה במדיות חברתיות הרלוונטיות לדעת הקהל. 
  5. באמצעות הדרכה והנחיה מינימליסטית, ניתן לנתב את כוחם של בני הנוער באופן מודע ואקטיבי לתועלת לאומית ולהיטיב עם מצב ההסברה של ישראל.

טיפים

טיפים

טיפים לסרטוני הסברה מוצלחים

  1. הגורמים העיקריים להצלחה הם: אותנטיות, סמלים, תמונות או שיחות מרגשות, תיעוד של מקומות או אנשים שחוו את הזוועה, תמונות מטקס או עצרת שהתקיימה בנושא.
  2. אם הסרטון מבוסס על חומר שהתלמידים מצלמים בעצמם, כדאי לצלם במצלמה איכותית של טלפון נייד מתקדם יחסית, ובתאורה טובה. עדיף תמיד לצלם בתאורת יום טבעית.
  3. סרטון צריך להיות דינמי: כל 3 שניות צריך לקרות משהו - הנפשה, עליית כיתוב, שינוי רקע - כדי לא לשעמם.
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חשיבה מחשובית
סקראץ', שעת קוד, רובוטיקה, אלגוריתם - רכישת מיומנות של חשיבה מיחשובית היא כמו רכישה של שפה חדשה. איך יכולה השפה החדשה הזו לעזור לנו בפתרון בעיות מחיי היום יום?
להעריך מאמץ ולחגוג הצלחות
מתי בעת האחרונה ניהלתם בכיתה שיחה על הצלחה? ומתי עצרתם כדי לחגוג מאמץ משותף או הצלחה של תלמיד/ה, של קבוצה או של הכיתה כולה?
הטלת ספק
ששת כובעי החשיבה של דה בונו, שגרת טען-תמוך-שאל, מה גורם לך לומר זאת? איפכא מסתברא – ועוד כלים שיעזרו לכם לעודד את התלמידים לחשוב באופן ביקורתי ולהטיל ספק
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.