שלב 1: הצגת הדילמה
האם השימוש בבינה מלאכותית בבקרה על תוכן ברשתות החברתיות יכול להגביל את חופש הביטוי, או שמא יש להציב גבולות לתוכן כדי להגן על המשתמשים?
האם, לדעתכם, בינה מלאכותית יכולה לסייע בהגבלת תוכן מסית, או שהיא פוגעת בזכות לבטא דעות באופן חופשי?
שאלות מלוות לדילמה:
- מהם הגבולות שצריכים להיות לחופש הביטוי ברשתות החברתיות? האם ומתי חופש הביטוי עובר את הגבול וצריך להיות מוגבל?
- האם זה הוגן להיעזר בבינה מלאכותית כדי לקבוע איזה תוכן יימחק או יצומצם, או שזו חובת האדם להחליט (כלומר, אחריותה של החברה המסחרית לוודא שיש אדם שבוחן כל תוכן חשוד)?
- האם יש סיכון שבינה מלאכותית תעשה טעויות ותסיר תוכן שלא באמת פוגע, או אפילו תקטין את חופש הביטוי של אנשים שלא מסכימים עם הדעה הרווחת?
שלב 2: שימוש ב-ChatGPT לאימון טיעונים
המורה מציין שהתלמידים ייעזרו ב-ChatGPT כדי לנתח את הדילמה ולבנות טיעונים בעד ונגד.
כל קבוצה תבחר אם היא תומכת במגבלות על חופש הביטוי ברשתות החברתיות או נגדן.
הכנת הטיעונים ואימון בדיון.
כל קבוצה תשתמש ב-ChatGPT כדי לחקור את הנושא ולהציג טיעונים בעד או נגד.
שוחחו עם ChatGPT לאימון בדיון.
לאחר בניית הטיעונים, התלמידים יבקשו מ-ChatGPT לאמן אותם בדיון.
פרומפט להתאמן לדיון:
- "אני טוען כי חופש הביטוי ברשתות החברתיות צריך להיות מוגבל כאשר מדובר בתוכן שנאה או מסית. איך היית מגיב לטיעון הזה? האם יש צדדים נוספים שצריך להביא בחשבון? תוכל להעלות טיעוני נגד או שאלות שיכולות לאתגר את עמדתי?"
או - "אני טוען כי חופש הביטוי ברשתות החברתיות לא צריך להיות מוגבל על ידי בינה מלאכותית, כי כל אדם זכאי לבטא את דעתו. כיצד היית מגיב לטיעון הזה? מהן הבעיות האפשריות עם הגבלה של חופש הביטוי בדרך כזו?"
במהלך השיחה ChatGPT עשוי להציג טיעוני נגד, טענות או שאלות מאתגרות, והתלמידים יצטרכו להפיק תשובות בהתאם לעמדתם. זה יעזור להם להכין את עצמם לדיון ולדייק את טיעוניהם.
כל קבוצה תתעד את השיחה שלה עם ChatGPT ותגבש את המסקנות כדי להבין את עמדתה בצורה ברורה, תוך כדי התמודדות עם התנגדויות שהועלו במהלך השיחה.
שלב 3: דיון כיתתי
הצגת הטיעונים: כל קבוצה תציג את הטיעונים שלה בפני הכיתה, תוך שיתוף במשוב שהתקבל מ-ChatGPT. שאר התלמידים יזמינו את הקבוצות לשאול שאלות ולנסות להפריך את הטיעונים שהוצגו.
המורה יכול להנחות את הדיון בשאלות שיאתגרו את הקבוצות, למשל:
- כיצד אפשר להבטיח ש-Bots של בינה מלאכותית לא ייפלו בטעויות ויבצעו טעויות בזיהוי תוכן?
- האם השימוש בבינה מלאכותית לגילוי תוכן פוגעני ברשתות החברתיות פוגע בזכות לפרטיות של המשתמשים?
- האם אנחנו יכולים לבטוח במודלים של בינה מלאכותית, שיכולים להבין את ההקשר של הטקסט, או שעדיף לתת לאנשים להחליט לגבי תוכן פוגעני?
- כיצד אפשר להבטיח שגישה אוטומטית לתוכן לא תוביל לסילוף של חופש הביטוי או לפגיעה בשיח הציבורי?
- האם אפשר ליצור מערכת של בינה מלאכותית, שתהיה רגישה להבדלים תרבותיים, או שמא המודלים תמיד יהיו בעייתיים בהבנת כל תרבות באופן מדויק?
- כיצד אפשר לאזן בין הצורך להילחם בתוכן פוגעני לבין השמירה על חופש הביטוי במערכת אוטומטית כמו בינה מלאכותית?
- האם יש מקום להטיל רגולציה ממשלתית על השימוש בבינה מלאכותית למודרציה של תוכן ברשתות החברתיות? אם כן, אילו כללים צריכים להיות?
- האם עלינו לאפשר לכל אדם לשדר את דעתו באופן חופשי או שיש גבולות שעליהם יש לשמור? ואם כן - מה צריכים להיות אותם גבולות (נסו להגדיר קריטריונים)?
- איך לדעתכם השימוש בבינה מלאכותית ישפיע על חופש הביטוי במקרים של תוכן פוליטי או עיתונאי? האם השפעה זו רצויה בעיניכם?
שלב 4: רפלקציה
לאחר הדיון כל קבוצה תחשוב על התהליך שעברה ותבצע הערכה עצמית:
- האם אתה מרגיש שיכולת להגן על טיעוניך בצורה טובה יותר בזכות השיחה עם ChatGPT? כיצד?
- מהם היתרונות והחסרונות של השימוש בבינה מלאכותית כמו ChatGPT בדיון כיתתי?
- כיצד השיחה עם ChatGPT עזרה לך לזהות נקודות תורפה בטיעונים שלך?
- האם היו רגעים בדיון שבהם הרגשת שהשימוש ב-ChatGPT לא היה מועיל? כיצד היית משנה את השיחה איתו אם היית יכול?
- איך אפשר להיעזר ב-ChatGPT בעתיד כדי לשפר את יכולתנו להתמודד עם התנגדויות בדיונים?
- האם השיחה עם ChatGPT שינתה את עמדתך או את הדרך שבה ניסחת את טיעוניך? אם כן, איך?
- מה למדת על השפעת הבינה המלאכותית על המודרציה של תוכן ברשתות החברתיות, ואיך זה מתקשר לזכויות?
המורה יכול לשאול את התלמידים גם איך השפיע השימוש ב-ChatGPT על הדרך שבה הם עיבדו את טיעוניהם.
שלב 5: הגשה
הקבוצות יגישו:
- את צילומי המסך מהשיחה עם ChatGPT.
- את סיכום הטיעונים שהוצגו בכיתה.
- הערכה עצמית לגבי תהליך העבודה.
- ChatGPT
- מדיניות פייסבוק על מודרציה של תוכן