דלג אל

בינה מלאכותית וחופש הביטוי: אימון טיעונים עם chatgpt

למאגר הפרקטיקות
בינה מלאכותית וחופש הביטוי: אימון טיעונים עם chatgpt
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה, שותפויות להצלחת התלמידים   מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות, חינוך לערכים   ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב, תכנון ההוראה

כותב הפרקטיקה:
רעות גרינברג, מדריכה הוראת אזרחות, מזכירות פדגוגית

צורך

בעידן הדיגיטלי, שבו כמעט כל אדם יכול לשתף תוכן ברשתות החברתיות, חופש הביטוי נמצא במבחן מתמיד. מצד אחד, יש לנו הזכות לדבר, להביע דעות ולשתף מחשבות. מצד אחר, לעיתים התוכן הזה יכול להיות מסית, פוגעני או מבטא שנאה, ועשוי לפגוע באנשים אחרים או בקבוצות שלמות.
בינה מלאכותית (AI) משמשת כיום חברות כמו פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם כדי לבדוק תוכן אוטומטית, ולחסום או להקטין את התפוצה של תוכן שנראה לא הולם.
השימוש בבינה מלאכותית מאפשר לזהות תוכן שנאה ותכנים מסיתים או פוגעניים במהירות, עוד לפני שמישהו מדווח עליהם. מצד אחד, זה מסייע בהגנה על המשתמשים ובשמירה על כללי קהילה ברשתות החברתיות. מצד אחר, יש שאלה מוסרית וחוקית אם הכלים הללו לא פוגעים בחופש הביטוי, בייחוד כשמדובר בתוכן שיכול להתפרש בצורה שונה על ידי אנשים שונים.
במהלך העבודה על נושא זה, ChatGPT ישמש כלי עזר חשוב בתהליך. התלמידים ישתמשו ב-ChatGPT לא רק כדי לנסח ולהבין את הטיעונים שלהם בעד ונגד, אלא גם כדי להתאמן על הצגת טיעונים ולהתמודד עם התנגדויות בדיון. בעזרת ChatGPT התלמידים יכולים לשוחח עם הכלי כדי לדמות את השאלות ואת התגובות שעשויות להתעורר במהלך הדיון, ולבחון את עמדותיהם בצורה מעמיקה יותר. כלי כמו ChatGPT מאפשר לתלמידים להבין את הדינמיקה של דיונים מורכבים, להעריך את כוח טיעוניהם ולהכין את עצמם להתמודדות עם התנגדויות, וכך לסייע להם לפתח מיומנויות חשיבה ביקורתית.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב 1: הצגת הדילמה

האם השימוש בבינה מלאכותית בבקרה על תוכן ברשתות החברתיות יכול להגביל את חופש הביטוי, או שמא יש להציב גבולות לתוכן כדי להגן על המשתמשים?
האם, לדעתכם, בינה מלאכותית יכולה לסייע בהגבלת תוכן מסית, או שהיא פוגעת בזכות לבטא דעות באופן חופשי?

שאלות מלוות לדילמה:

  1. מהם הגבולות שצריכים להיות לחופש הביטוי ברשתות החברתיות? האם ומתי חופש הביטוי עובר את הגבול וצריך להיות מוגבל?
  2. האם זה הוגן להיעזר בבינה מלאכותית כדי לקבוע איזה תוכן יימחק או יצומצם, או שזו חובת האדם להחליט (כלומר, אחריותה של החברה המסחרית לוודא שיש אדם שבוחן כל תוכן חשוד)?
  3. האם יש סיכון שבינה מלאכותית תעשה טעויות ותסיר תוכן שלא באמת פוגע, או אפילו תקטין את חופש הביטוי של אנשים שלא מסכימים עם הדעה הרווחת?

שלב 2: שימוש ב-ChatGPT לאימון טיעונים

המורה מציין שהתלמידים ייעזרו ב-ChatGPT כדי לנתח את הדילמה ולבנות טיעונים בעד ונגד.
כל קבוצה תבחר אם היא תומכת במגבלות על חופש הביטוי ברשתות החברתיות או נגדן.
הכנת הטיעונים ואימון בדיון.
כל קבוצה תשתמש ב-ChatGPT כדי לחקור את הנושא ולהציג טיעונים בעד או נגד.
שוחחו עם ChatGPT לאימון בדיון.
לאחר בניית הטיעונים, התלמידים יבקשו מ-ChatGPT לאמן אותם בדיון.

פרומפט להתאמן לדיון:

  • "אני טוען כי חופש הביטוי ברשתות החברתיות צריך להיות מוגבל כאשר מדובר בתוכן שנאה או מסית. איך היית מגיב לטיעון הזה? האם יש צדדים נוספים שצריך להביא בחשבון? תוכל להעלות טיעוני נגד או שאלות שיכולות לאתגר את עמדתי?"
    או
  • "אני טוען כי חופש הביטוי ברשתות החברתיות לא צריך להיות מוגבל על ידי בינה מלאכותית, כי כל אדם זכאי לבטא את דעתו. כיצד היית מגיב לטיעון הזה? מהן הבעיות האפשריות עם הגבלה של חופש הביטוי בדרך כזו?"

במהלך השיחה ChatGPT עשוי להציג טיעוני נגד, טענות או שאלות מאתגרות, והתלמידים יצטרכו להפיק תשובות בהתאם לעמדתם. זה יעזור להם להכין את עצמם לדיון ולדייק את טיעוניהם.
כל קבוצה תתעד את השיחה שלה עם ChatGPT ותגבש את המסקנות כדי להבין את עמדתה בצורה ברורה, תוך כדי התמודדות עם התנגדויות שהועלו במהלך השיחה.

שלב 3: דיון כיתתי

הצגת הטיעונים: כל קבוצה תציג את הטיעונים שלה בפני הכיתה, תוך שיתוף במשוב שהתקבל מ-ChatGPT. שאר התלמידים יזמינו את הקבוצות לשאול שאלות ולנסות להפריך את הטיעונים שהוצגו.

המורה יכול להנחות את הדיון בשאלות שיאתגרו את הקבוצות, למשל:

  1. כיצד אפשר להבטיח ש-Bots של בינה מלאכותית לא ייפלו בטעויות ויבצעו טעויות בזיהוי תוכן?
  2. האם השימוש בבינה מלאכותית לגילוי תוכן פוגעני ברשתות החברתיות פוגע בזכות לפרטיות של המשתמשים?
  3. האם אנחנו יכולים לבטוח במודלים של בינה מלאכותית, שיכולים להבין את ההקשר של הטקסט, או שעדיף לתת לאנשים להחליט לגבי תוכן פוגעני?
  4. כיצד אפשר להבטיח שגישה אוטומטית לתוכן לא תוביל לסילוף של חופש הביטוי או לפגיעה בשיח הציבורי?
  5. האם אפשר ליצור מערכת של בינה מלאכותית, שתהיה רגישה להבדלים תרבותיים, או שמא המודלים תמיד יהיו בעייתיים בהבנת כל תרבות באופן מדויק?
  6. כיצד אפשר לאזן בין הצורך להילחם בתוכן פוגעני לבין השמירה על חופש הביטוי במערכת אוטומטית כמו בינה מלאכותית?
  7. האם יש מקום להטיל רגולציה ממשלתית על השימוש בבינה מלאכותית למודרציה של תוכן ברשתות החברתיות? אם כן, אילו כללים צריכים להיות?
  8. האם עלינו לאפשר לכל אדם לשדר את דעתו באופן חופשי או שיש גבולות שעליהם יש לשמור? ואם כן - מה צריכים להיות אותם גבולות (נסו להגדיר קריטריונים)?
  9. איך לדעתכם השימוש בבינה מלאכותית ישפיע על חופש הביטוי במקרים של תוכן פוליטי או עיתונאי? האם השפעה זו רצויה בעיניכם?

שלב 4: רפלקציה

לאחר הדיון כל קבוצה תחשוב על התהליך שעברה ותבצע הערכה עצמית:

  • האם אתה מרגיש שיכולת להגן על טיעוניך בצורה טובה יותר בזכות השיחה עם ChatGPT? כיצד?
  • מהם היתרונות והחסרונות של השימוש בבינה מלאכותית כמו ChatGPT בדיון כיתתי?
  • כיצד השיחה עם ChatGPT עזרה לך לזהות נקודות תורפה בטיעונים שלך?
  • האם היו רגעים בדיון שבהם הרגשת שהשימוש ב-ChatGPT לא היה מועיל? כיצד היית משנה את השיחה איתו אם היית יכול?
  • איך אפשר להיעזר ב-ChatGPT בעתיד כדי לשפר את יכולתנו להתמודד עם התנגדויות בדיונים?
  • האם השיחה עם ChatGPT שינתה את עמדתך או את הדרך שבה ניסחת את טיעוניך? אם כן, איך?
  • מה למדת על השפעת הבינה המלאכותית על המודרציה של תוכן ברשתות החברתיות, ואיך זה מתקשר לזכויות?
    המורה יכול לשאול את התלמידים גם איך השפיע השימוש ב-ChatGPT על הדרך שבה הם עיבדו את טיעוניהם.

שלב 5: הגשה

הקבוצות יגישו:

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

יש לעודד את התלמידים לא להסתמך רק על ChatGPT אלא להשוות את המידע שמתקבל למקורות נוספים.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חיזוק תחושת המסוגלות והאמונה ביכולת בקרב תלמידים
בכל תלמיד/ה גלומים מגוון כישורים ויכולות. כדי שירגישו שהם מסוגלים להביא אותם לידי ביטוי, חשוב שיחוו מידה גבוהה של מסוגלות עצמית ואמונה בכוחותיהם. איך נעודד ח...
ניסוח פרומפטים ויישומם ביצירה ותכנון הוראת אומנות התיאטרון
תכנון מהלכי הוראה פדגוגיים בתיאטרון, המקדמים למידה חווייתית ומשמעותית
על מלאכת התרגום ביצירות ספרותיות
הבנת מלאכת התרגום בספרות.כיצד נצליח לתת לתלמידים את התחושה, ובעקבותיה את ההבנה, של מהי מלאכת התרגום?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.